۴۶۸ صنعت استان مرکزی در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند

معاون محیط زیست انسانی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: امسال ۴۶۸ صنعت این استان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند و مشمول پرداخت عوارض هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، کامبیز خلیلی، ظهر امروز _سه‌شنبه، بیست‌وششم دی _در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون هوای اراک ۱۱۹ روز ناسالم بوده است، تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

وی افزود: پنج جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی برگزار شده که مصوبات خوبی داشت که برخی از این مصوبات انجام شده و برخی نیاز به پیگیری دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا، شهرداری ملزم است از محل اعتبارات عوارض آلایندگی صنایع، پنج ایستگاه سنجش کیفیت هوا تأمین کند که به یک ایستگاه تقلیل داده شد و تاکنون عملیاتی نشده است.

خلیلی با بیان اینکه هفته هوای پاک با شعار هوای پاک، شهروند مسئول و مسئول پاسخگو از امروز آغاز و تا دوم بهمن ادامه دارد، افزود: امسال تعداد پایش‌های صورت گرفته تاکنون دو هزار و ۲۴۸ مورد بوده است که از این تعداد پایش مراکز بیمارستانی ۱۵۱ مورد، تعداد پایش جایگاه‌های سوخت و نمونه‌گیری از سوخت ۱۲ مورد و تعداد پایش خاک ۷۳ مورد است.

وی ادامه داد: تعداد اخطاریه‌های زیست محیطی به واحدهای آلاینده در سال جاری ۵۷۷ مورد است که درصورتی که واحدها در وقت مقرر، نسبت به رفع آلودگی اقدام نکنند اقدامات قضائی را انجام خواهیم داد، اما در اکثر صنایع رفع آلایندگی انجام می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه ۸۵۰ مجوز استقرار و بهره‌برداری واحدهای صنعتی را صادر کردیم و با ۱۸۹ مورد نیز مخالفت کردیم، اضافه کرد: در این هفته ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دلیجان و تصفیه‌خانه‌های شازند و زرندیه افتتاح می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در این هفته همچنین نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو و نمونه‌برداری اتفاقی از خودروها و برنامه‌های دیگری هم اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع بر اساس اقداماتی که در طول سال انجام می‌دهند صنعت سبز می‌شوند، افزود: براساس ضوابط جدید، پتروشیمی شازند به علت تولید آلاینده فلر در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفته است که تا پایان سال ۱۴۰۴ باید فلر را حذف کند.

تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان مرکزی کم است

علیرضا محرابیان رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم اظهار کرد: تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این استان کم است، اما داده‌ها قابل قبول است.

وی با بیان اینکه عمر ایستگاه‌های پایش سنجش کیفیت هوا در اراک نزدیک به ۲۰ سال است، ادامه داد: مدت زیادی از عمر ایستگاه‌های پایش سنجش کیفیت هوا می‌گذرد، اما داده‌های این ایستگاه‌ها درست است، ایستگاه‌های کنونی در حال کالیبره شدن هستند و داده‌های خوبی می‌دهند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه اراک تنها شهری در کشور است که آلاینده مسئول در آلودگی هوای آن، گوگرد دی اکسید است، تصریح کرد: در سال گذشته این آلاینده ۱۸ روز و از ابتدای سال تاکنون ۱۶ روز مسئول آلودگی هوای اراک بوده است و با این روند بدون شک افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: میزان مازوت و گوگرد هوای اراک حدود سه درصد است و هم اینک یک واحد نیروگاه شازند کاملاً گازسوز و یک واحد از مدار خارج شده و دو واحد دیگر عمده مشعل‌هایشان مازوت‌سوز است.

محرابیان با بیان اینکه کاهش پنجاه درصدی در میزان مصرف مازوت نیروگاه را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، خاطر نشان کرد: امسال خیلی سرما نداشتیم و تعداد وارونگی هوا کمتر از گذشته بود، اما مقدار دی اکسید گوگرد هوای اراک تا ۱۵ دی ماه در مقایسه با قبل از مازوت‌سوزی نزدیک به دو برابر افزایش یافته و اراک نسبت به شازند و مهاجران بیشتر تحت تأثیر آن بوده است.

کد خبر 720568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.