مشهد، شهری پیشرو در جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک

شهردار مشهد گفت: این کلانشهر، شهری پیش‌رو در جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک است و در این حوزه شش نرم‌افزار در حوزه بازیاف فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف، در تشریح فعالیت‌های شهرداری مشهد در حوزه بازیافت زباله و فضای سبز اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی کلان‌شهرها در عصر کنونی بحث مدیریت پسماند و توسعه فضاهای سبز و نگهداری از این فضاها است.

وی افزود: موضوع مدیریت پسماند در کلانشهر مشهد که سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی به همراه ۳.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن است از اهمیت بیشتری نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور برخورداراست.

شهردار مشهد بابیان اینکه در بحث مدیریت پسماند به مسئله حفظ محیط‌زیست توجه بسیار جدی داشته‌ایم، اظهار کرد: در همین راستا بازیافت زباله‌های خشک از زباله‌های تر در دستور کار قرارگرفته است و این کار اکنون در مشهد به‌صورت هوشمند و آنلاین انجام می‌شود.

قلندرشریف تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشهد، شهری پیشرو در جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک بوده است و در این حوزه شش نرم‌افزار «اکو»، «به روب»، «بازیست»، «کارو»، «پاکو» و «نونا» در حوزه بازیافت فعال هستند و شهروندان برای نصب هر یک از نرم‌افزارها کافی است کلمه «هوشمند» را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۲۲۸ ارسال و بدون دردسر مواد بازیافتی را تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه همچنین مشهد یکی از شهرهای پیشروی کشور در زمینه بازیافت زباله نیز است، خاطرنشان کرد: در همین زمینه کارخانه‌های متعددی مانند تولید کمپوست، بازیافت لاستیک، کاغذ، و الکترونیک در مشهد فعال هستند.

شهردار مشهد ادامه داد: با توجه به تجربیات مشهد در حوزه بازیافت معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری ما آمادگی خود را برای انتقال تجربه در احداث کارخانه‌های مختلف بازیافت، فروش محصولات و همکاری دوجانبه به سایر شهرهای کشور اعلام کرده‌ایم که این موضوع با استقبال رؤسای شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان‌ها همراه بوده است.

قلندرشریف با بیان اینکه از هر چهار خانواده مشهدی یک خانواده از نرم‌افزارهای بازیافت آنلاین استفاده می‌کند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار بیش از ۲۹۰ هزار مشترک با سامانه جمع‌آوری هوشمند پسماندهای خشک قابل بازیافت (بازیافت آنلاین) همکاری می‌کنند که ۲۶۰ هزار مشترک آن، ساکنان منازل مسکونی و ۳۰ هزار مشترک از اصناف هستند.

وی اضافه کرد: در مجموع اکنون در شهر مشهد روزانه به شکل میانگین ۲۴۰ تن پسماند خشک با استفاده از روش‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود که ۲۷ تن آن توسط شهروندان و اصناف به روش هوشمند جمع‌آوری شده و در چرخه بازیافت قرار می‌گیرد.

کد خبر 720544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.