۵۹۰ میلیارد ریال صنایع دستی در گلستان تولید شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۹۰ میلیارد ریال محصولات صنایع دستی در استان تولید شده است که بیشترین آن با ۱۷۰ میلیارد ریال مربوط به نساجی سنتی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، محمدجواد ساوری اظهار کرد: نساجی سنتی، صنایع دستی چوبی و حصیری، رودوزی‌های سنتی، تولیدات چرمی دست‌دوز، بافته‌های داری و غیرداری و سفال و سرامیک عمده تولیدات صنایع دستی استان گلستان در این مدت بود.

وی افزود: استان گلستان هفت هزار و ۵۰۰ هنرمند فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی دارد که تاکنون هزار و ۶۷۳ نفر از این هنرمندان بیمه شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۹۵ درصد فعالیت در حوزه تولیدات صنایع دستی استان بر عهده بانوان است که ۷۰ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد فضاهای مناسب برای فروش محصولات صنایع دستی، گفت: چهار بازارچه صنایع دستی فعال در شهرستان‌های مینودشت، آق‌قلا و علی‌آبادکتول در حال فعالیت است و علاوه بر آن عملیات ساخت بازارچه‌های صنایع دستی کردکوی و مراوه‌تپه ادامه دارد.

ساوری با اشاره به فعالیت هنرمندان صنایع دستی استان در ۸۰ رشته مختلف، زنده‌سازی رشته‌های فراموش شده یا در حال فراموشی را اولویت میراث فرهنگی برشمرد و گفت: تاکنون ۲۰ رشته از صنایع دستی اقوام مختلف گلستان احیا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: این رشته‌ها شامل زیورآلات سنتی ترکمن، چاپ باتیک، سوزن‌دوزی ترکمن، ابریشم‌بافی ترکمن، نواربافی آلاچیق ترکمن و روسری ابریشم (قیقناچ) ترکمن، سوزن‌دوزی قزاق، لباس‌های محلی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خرابشهر، سوزن‌دوزی شاهکوه، حصیربافی، کوب‌بافی، سفال گرگان، حصیر نی‌بافت، نساجی سنتی (متکازین)، لاک تراشی، پالان دوزی، نمد سیاه رودبار و جاجیم پنبه‌ای است.

وی بیان کرد: ۳۱۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۹۶ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند و پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ هم به بانک عامل ارسال و در حال بررسی است.

کد خبر 720488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.