شرایط ویژه برای ساختمان‌های دوستدار محیط زیست در اصفهان/تولید اکسیژن در گرو فضای سبز انبوه

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به کیفیت فضای سبز داخل شهر می‌تواند به محیط زیست و تولید اکسیژن کمک کند، گفت: هرچقدر بتوانیم فضای سبز شهر را حفظ کنیم، کیفیت آن را بالاتر ببریم و فضای سبز انبوه‌تری داشته باشیم، در نهایت اکسیژن بیشتری نیز تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه نقش و اهمیت فضای سبز، درخت و درختکاری در سرزندگی شهرها برای همه آشکار شده است، چراکه نقش ویژه‌ای برای رفع مشکلات امروزی در شهرهای بزرگ از جمله جذب دی‌اکسید کربن و گازهای سمی، تولید اکسیژن، تعدیل و بهبود شرایط آب و هوایی، ذخیره آب، بهبود روحیه افراد، تفرج و جذب گرد و غبار و آلاینده‌های جامد، مبارزه با میکروارگانیسم‌های موجود در هوا، سبب جلوگیری از فرسایش بادی و آبی خاک و زیباسازی منظر می‌شود.

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و درختان سر به فلک کشیده‌ای است که قدمت بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال و پراکندگی پارک‌ها و بوستان‌ها در مناطق پانزده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر بسیار متنوع است و چشم هر شهروند و گردشگری را از همان ابتدای ورود به سوی شهر زندگی می‌نوازد.

در شهر اصفهان سه میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۰۴ درخت وجود دارد و بر اساس آمارها سرانه اکولوژیک فضای سبز هر شهروند اصفهانی ۲۸ متر مربع است که در رده یک تا سه کشور قرار دارد، اما سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳.۶۳ متر مربع است که رتبه اصفهان در این زمینه در سطح کشور مطلوب نیست.

حدود شش هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن در اختیار سایر سازمان‌ها قرار دارد و پارک کوهستانی صفه در منطقه ۵ شهرداری با مساحت یک میلیون و ۴۸۰ متر مربع به‌عنوان بزرگترین پارک جنگلی شهر و پارک مشتاق واقع در منطقه ۴ شهرداری با ۴۵۰ هزار متر مربع از بزرگترین پارک‌های شهری اصفهان است.

با توجه به اینکه صنایع آلاینده بزرگی شهر اصفهان را احاطه کرده، لازم است به‌رغم کم‌آبی، حفظ و گسترش فضای سبز مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان شهری قرار گیرد، از این‌رو مدیریت شهری ششم این موضوع را مورد توجه قرار داد تا به جبران آلایندگی‌ها، برای تولید اکسیژن گام بردارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و سایر مسائل ناگفته درباره اقدامات زیست‌محیطی برای افزایش سرزندگی و سرانه فضای سبز این کلان‌شهر است.

شرایط ویژه برای ساختمان‌های دوستدار محیط زیست در اصفهان/تولید اکسیژن در گرو فضای سبز انبوه

چمن، نیاز سیمای شهری برای داشتن شهری با نشاط و جذاب است‌

ایمنا: برخی معتقدند با وجود مشکلات کم‌آبی، توسعه فضای سبز اشتباه است و باید به جای کاشت درخت، از چمن‌های مصنوعی استفاده شود؛ این در حالی است که صنایع بزرگ شهر اصفهان را احاطه کرده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟

سامع: قول و قرار جهانی برای کاشت حدود ۱۰۰۰ میلیارد درخت در دنیا گذاشته شده که یک میلیارد آن را ایران به‌عهده گرفته است و این امر در وظایف دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری با همکاری منابع طبیعی دیده شده است.

بخش مهمی از تولید نهالی که منابع طبیعی در دوره مدیریت شهری ششم برای کاشت حدود ۱۰۰ میلیون درخت در استان به عهده گرفته است، با همکاری شهرداری و فضای سبز شهرداری در حال انجام است که این نهال‌ها در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد و برای اینکه بتوانیم ۱۰۰ میلیون درخت در استان بکاریم، باید به اقلیم و گونه‌های مناسب با اقلیم توجه کنیم.

چمن، گونه محیط زیستی نیست و تنها یک نیاز سیمای شهری برای داشتن شهری با نشاط و جذاب است؛ شهرداری در این چند سال ۳۰۰ هکتار از چمن‌های پرنیاز آبی شهر را کاهش داد و گونه‌های مناسب اقلیم را جایگزین کرده است؛ استفاده از گونه‌های گیاهی که به آب کمتری نیاز دارند نیز در دستور کار شهرداری است.

ایمنا: ایجاد ردیف پایدار تولید اکسیژن برای ناژوان که ردیف پایدار تولید اکسیژن برای نگهداری، توسعه و تملک فضای سبز در دوره پنجم مدیریت شهری تعریف شده بود، همچنان در حال اجرا است؟

سامع: این ردیف پایدار به این صورت بود که هر ساختمانی که ساخته می‌شود، به این دلیل که جمعیتی را اسکان می‌دهد و فشاری را به محیط زیست وارد می‌کند، باید عوارضی را پرداخت کند و این عوارض جمع‌آوری و برای تملک و توسعه فضای سبز ناژوان به‌عنوان ریه شهر اصفهان استفاده شود.

ایرادهای فکری توسط بعضی دستگاه‌های نظارتی گرفته شد و ردیف به این صورت حذف شده است، اما شهرداری بخشی از درآمدهای عوارض ساختمانی را به توسعه فضای سبز اختصاص داده است؛ یعنی در بودجه شهرداری درصدی از درآمدی که بابت تراکم ساختمان گرفته می‌شود، به‌صورت مستقیم در بوستان‌های شهری استفاده می‌شود.

در حقیقت از این بودجه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای فضای سبز در زمینه‌های تملک عرصه‌ها، ایجاد بوستان‌های جدید، بازپیرایی بوستان‌ها، نگهداری آن‌ها و تأمین آب منابع پایدار هزینه می‌شود که عدد قابل توجهی است و می‌توان گفت در شهرهای مراکز استان کم‌نظیر است.

اضافه شدن ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های شهرداری اصفهان

ایمنا: مدیریت شهری برای احیای وضعیت‌های محیط‌زیستی شهر و کاهش فشارهای مخاطره‌آمیز و آلایندگی چه اقداماتی انجام داده است؟

سامع: هدف اول برنامه ۱۴۱۰ مدیریت شهری، حفظ و احیای محیط زیست با توجه به ظرفیت‌های استان و شهر و توجه به این ظرفیت‌ها برای کاهش فشار آلاینده‌ها، جمعیت و فشارهای دیگر ناشی از شهرنشینی است که به محیط زیست وارد می‌شود.

برای تحقق این هدف دو راهبرد اصلی برای فضای سبز شهری در برنامه وجود دارد و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است، نخست تکمیل کمربند سبز شهر اصفهان که با تملک عرصه‌های بزرگ فضای سبز در پیرامون شهر می‌تواند محقق شود.

با توجه به توافقاتی که با منابع طبیعی در عرصه ۲۵ هکتاری بوستان بختیار دشت شمال شهر انجام شده، عملیات کاشت فضای سبز جنگلی آن در حال انجام است

سال گذشته ۲۵ هکتار از صحرای پرتمان در شمال شهر و مجاورت خیابان امام خمینی (ره) به فضای سبز اختصاص داده شد، همچنین پیشنهاد احداث ۳۰ هزار متر مربع فضای سبز ظهرآبادی که چندین سال در برنامه تملک شهرداری بوده است، عملیاتی شد، همچنین با توجه به توافقاتی که با منابع طبیعی در عرصه ۲۵ هکتاری بوستان بختیاردشت شمال شهر انجام شده، عملیات کاشت فضای سبز جنگلی آن در حال انجام است.

توجه به فضای سبز داخل شهر و کیفیت آن با دو شاخص می‌تواند به محیط زیست و تولید اکسیژن کمک کند؛ یکی کمیت و مساحت عرصه‌ها و دیگری کیفیت آن‌ها که هرچقدر بتوانیم فضای سبز شهر را به لحاظ نگهداری، عملیات کیفی و تأمین آب مناسب حفظ کنیم، کیفیت آن را بالاتر ببریم و فضای سبز انبوه‌تری داشته باشیم که در نهایت اکسیژن بیشتری نیز تولید می‌شود.

در این راستا برای منابع آب پایدار در سه ماه گذشته ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های شهرداری اضافه کرده‌ایم، همچنین تجهیزات ۴۰۰ لیتر دیگر برای تصفیه پساب خریداری شده است که تا پایان سال جاری آب مناسب برای عرصه‌های سبز پیرامون شهر داشته باشیم.

شرایط ویژه برای ساختمان‌های دوستدار محیط زیست در اصفهان/تولید اکسیژن در گرو فضای سبز انبوه

مطالبه‌گر سهم شهر اصفهان از آب رودخانه زاینده‌رود برای حفظ میراث سبز شهر هستیم

ایمنا: با توجه به اینکه اطراف انهار و مادی‌ها درختان زیادی کاشته شده است، آیا برای آبیاری این درختان در دوره مدیریت ششم تصمیمی اتخاذ شده است؟

سامع: برای نخستین بار در سال جاری طبق صورت‌جلسات پس از هر بار باز شدن زاینده‌رود بخشی از آب به مادی‌ها و انهار تخصیص داده شد که سه مرتبه این اتفاق افتاد و آب در مادی‌های مناطق ۴،۳ و ۷ در شمال رودخانه و مناطق ۵ و ۱۳ در جنوب رودخانه جریان داشت.

البته این طرح هنوز جای کار دارد و در مدیریت شهری باید به‌شدت سهم شهر را از آب رودخانه برای جلوگیری از فرونشست و حفظ میراث سبز شهر که درختان در پیرامون مادی‌ها و مکان‌های مختلف شهر هستند، مطالبه کنیم.

این موضوع در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است تا آب پایدار برای فضای سبز با تخصیص آب رودخانه و مناسب‌سازی پساب استاندارد تأمین شود.

ایمنا: در مجموع وضعیت شهر اصفهان را به‌ویژه در دوره مدیریت شهری ششم به لحاظ سبزینگی و تولید اکسیژن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سامع: حدود ۴۸۰۰ هکتار فضای سبز پارک‌های شهرداری اصفهان در اختیار مدیریت شهری است، همچنین ۱۰۰۰ هکتار در اختیار دانشگاه‌ها و پادگان‌ها قرار دارد که در مجموع عرصه ۵۸۰۰ هکتاری را تشکیل می‌دهد و سرانه حدود ۲۸ متر برای شهر اصفهان عدد خوبی است.

با توجه به انجام اقداماتی همچون ایجاد کمربند سبز پیرامون شهر، ایجاد پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ شهری که گذشتگان انجام داده‌اند، باید این میراث با استفاده از روش‌های درست حفظ شود.

نکته قابل توجه این است آبی که به درختی داده می‌شود در محیط گم نمی‌شود و در طبیعت بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ وجود قنات‌ها و چشمه‌ها به این خاطر است که آب مورد استفاده در فضای سبز، چندین مرتبه در محیط زیست و طبیعت استفاده می‌شود.

به‌طور مثال اگر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاینده‌رود وارد محیط زیست شود، حدود سه بار در محیط بازچرخانی می‌شود و در نهایت توسط شهروندان قابل استفاده است.

تخفیف ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه برای ساختمان‌های دوستدار محیط زیست

ایمنا: لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست اجرایی شد؟

سامع: یکی از مصوبات لایحه درآمد پایدار که سال گذشته برای عوارض و بهای خدمات شهرداری اصفهان تصویب شد، کاهش پرداخت عوارض برای ساختمان‌هایی بود که بعضی الزامات محیط زیستی را برای کاهش مصرف انرژی خود از جمله گاز، برق و کاهش مصرف آب و استفاده دوباره و بهینه از آن دارد.

مدیریت شهری اصفهان برای نخستین‌بار برای ساختمان‌هایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت می‌کند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است.

اردیبهشت سال جاری آئین‌نامه اجرایی لایحه «حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست» تصویب شد و مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفت که امیدواریم با این اقدام زمینه مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشته‌ها و دارایی‌های اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.

ساختمان‌های دوستدار محیط زیست از تخفیف‌های ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصدی روی بهای کلی عوارض و تراکم ساختمانی برخوردار می‌شوند

افرادی که سال جاری در نظر دارند برای ساخت‌وساز اقدام کنند، می‌توانند طبق جدول آئین‌نامه، از این تخفیف‌ها بهره‌مند شوند؛ بر این اساس ساختمان‌های گروه ممتاز ۵۰ درصد، ساختمان‌های گروه یک ۶۰ درصد و ساختمان‌های گروه دو ۷۰ درصد مبلغ عوارض و تراکم ساختمان را پرداخت می‌کنند، در واقع از تخفیف‌های ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصدی روی بهای کلی عوارض و تراکم ساختمانی برخوردار می‌شوند.

تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای ساختمان‌های سبز این کلان‌شهر فرایندهای اجرایی دارد، این فرایندها در حوزه خدمات شهری و شهرسازی از فعالیت‌هایی که برای درخواست پروانه و تهیه نقشه انجام می‌شود تا انجام محاسبات و پرداخت در حال انجام است.

فعالیت شهروندان در منازل مسکونی، تجاری، واحدهای کارگاهی داخل و پیرامون شهر و فضاهای عمومی شهرها بیشترین مصرف آب و انرژی را به خود اختصاص داده است، هر چقدر بتوانیم در این فضاها و فعالیت‌ها میزان مصرف انرژی را از نظر مدل، شکل و فرم، جانمایی، ابعاد، معماری، فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر و ترکیب آن با فضای سبز پیرامون خود به حداقل برسانیم، میزان مصرف انرژی مورد نیاز در تابستان و زمستان کمتر خواهد شد.

می‌توانیم کمترین میزان مصرف انرژی و آب را در ساختمان‌ها، فعالیت‌های تجاری، ورزشی، ادارات و سازمان‌ها داشته باشیم، لایحه حمایت از ساختمان‌ها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست از چنین ساختمان‌هایی حمایت کرده و تشویق‌هایی را برای جلب نظر مالکان، سازندگان، مجری فعالیت‌های ساختمانی و بهره‌برداران این ساختمان‌ها برای ترویج این‌گونه ساختمان‌ها در نظر گرفته است.

یکی از جنبه‌های مهم این لایحه موضوع اشتغال است، در صورتی که مهندسان، طراحان و سازندگان این ساختمان‌ها در سازمان نظام مهندسی، برای استفاده از تجهیزات بهینه‌سازی، تشویق و ترغیب شوند، زمینه اشتغال بیشتر فعالان این حوزه نیز فراهم شود، چراکه نیروهای ماهر و تحصیل‌کرده‌ای در این زمینه وجود دارند که کسب‌وکار خوبی برای آن‌ها در این رشته فراهم نبوده است.

کد خبر 720445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.