مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم / تربیت شغلی دانش‌آموزان در گرو نگاه به آینده

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارس باید برای آینده تجهیز شوند و تربیت شغلی دانش‌آموزان بدون نگاه به آینده، راهی بیهوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، حمیدرضا خان‌محمدی در دومین رویداد «مدارس آینده» که امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم دی_ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه این حکم را قرار دادیم که ۲۰۰ مجتمع بزرگ‌مقیاس بسازیم، به‌طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند و این امر را در پنج سال پیش رو محقق کنیم.

وی درباره احکامی که در برنامه هفتم توسعه به بحث توسعه و تجهیزات مدارس اختصاص دارد، افزود: در برنامه هفتم توسعه حکمی را آوردیم که این حکم به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است، محلی تعیین شده است تا در حوزه تجهیزات با همکاری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان درآمد پایدار داشته باشیم، این امر در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های بالادستی نظام انجام می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره «رویداد مدارس آینده» ۱۷۰ طرح با رشد حدود ۵۳ درصدی به مرحله داوری رسیده است، بیان کرد: در این دوره رویداد حدود ۵۵ طرح در خصوص سامانه‌های نوین آموزشی و فناوری‌هایی که برای آموزش بچه‌ها لازم است، حدود ۱۶ طرح در خصوص تجهیزات آموزشی، ۱۳ طرح در خصوص سازه‌ها و بحث سبک‌سازی سریع و صنعتی‌سازی مدارس، ۳۱ طرح در خصوص معماری مدارس و ۲۵ طرح در خصوص سکوها و نرم‌افزارهای آموزشی به دست ما رسیده است.

در صورت استقرار سلول‌های خورشیدی در پشت بام‌های ۲۰ درصد، می‌توانیم اندازه نیروگاه برق‌آبی کارون ۳، برق تولید کنیم

خان‌محمدی با تاکید بر اهمیت تأسیسات نوین در ساخت مدارس تصریح کرد: اگر ما در ۲۰ درصد از پشت بام‌های مدارس سلول‌های خورشیدی مستقر کنیم، به اندازه نیروگاه برق‌آبی کارون ۳ می‌توانیم برق تولید کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره از رویداد مدارس آینده حدود ۱۰ طرح برای انحلال محله در مدرسه به دست ما رسیده است، توضیح داد: مزیت‌های نظام تعلیم و تربیت که تربیت همه‌جانبه در همه عرصه‌ها است را نباید از دست بدهیم، مدارس آینده باید تحول‌گرا باشند، هر مدرسه ما حداقل ۱۵ تا ۲۰ معلم دارد و این یعنی ۲۰ نخبه در آن مدرسه کار می‌کند و این می‌تواند منشأ تحول باشد، ۵۴ درصد مدارس ما توسط خیرین ساخته می‌شوند، هر خیری که در کنار ساخت مدرسه قرار می‌گیرد، تربیت دانش‌آموزان با رویکرد آینده شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: معلم ما باید به آینده توجه و آینده را ترسیم کند و گاهی به آینده نگاهی فراتر از آینده‌پژوهی یعنی آینده‌نگاری داشته باشد، متونی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد به عنوان اصلی‌ترین متن برای تربیت آینده است، اگر می‌خواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه وجه توجه ویژه داشته باشیم و سایر ارکان حول این محور خود را تنظیم کنند، این سه نبض باید با هم زده شود تا مدارس برای آینده آماده شوند.

وی افزود: در حوزه فناوری‌های نوین سرعت به‌قدری بالا رفته است که حذف بسیاری از مشاغل سرعت گرفته است، اگر در حالی دانش‌آموزی را برای شغلی در هنرستان‌ها تربیت می‌کنیم و می‌خواهیم ۵۰ درصد بچه‌ها در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند، اما انرژی و اقداماتی که در این راستا صرف کنیم مبتنی بر آینده نباشد، راهی بیهوده طی کردیم و این هشداری به همه اساتید و کارشناسان است.

کد خبر 720435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.