سخاوت دریا

قرارگیری سه استان شمالی در مجاورت دریای خزر این امکان را برای ساکنان منطقه فراهم کرده تا با استفاده از سخاوتی که دریا در طول این سال‌ها به خرج داده است، ضمن تأمین معاش به رفع نیاز مصرف‌کنندگان گوشت سفید بپردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا: فعالیت صید و صیادی در استان‌های شمالی از جمله مزیت‌های توسعه اقتصادی و کسب درآمد پایدار برای مردمان این سرزمین به شمار می‌رود، دریای خزر با دارا بودن مزیت تولید و پرورش انواع ماهیان اگر با چالش‌های محیط زیستی مواجه نباشد، سفره‌ای گسترده برای مردمان خزری در توسعه فعالیت‌های صید و صیادی و امر معاش جوانان این مناطق است.

بهره‌برداری بهینه از ذخایر آبزیان با رعایت موازین ماهیگیری مسئولانه و جلوگیری از تخریب منابع آبی یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی در استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود که می‌تواند با استفاده از امکانات آبی در جهت تولید درآمد و ایجاد نیز مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل وجود مزیت منطقه‌ای، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری و صید و صیادی در استان‌هایی دارای سواحل، از نقاط قوتی است که در برخی استان‌ها می‌توان از آن با هدف افزایش اشتغال بهره گرفت.

سخاوت ستودنی دریا در تامین معاش صیادان / «آبزی‌پروری» صنعتی اشتغال‌آفرین و ارزآور

مازندران جایگاه نخست صید و صیادی

قاسم کریم‌زاده، مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰ نفر به‌طور غیر مستقیم در فعالیت‌های صید و صیادی نقش دارند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در استان مازندران ۱۱۳ تشکل صیادی در سه بخش ماهیان استخوانی با ۵۴ تعاونی صیادی پره، کیلکا ماهیان با ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکاگیر و ماهیان خاویاری با ۱۵ صیدگاه خاویاری مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.

وی با اشاره ظرفیت بهره‌برداری از دریای خزر در بخش صید و صیادی می‌افزاید: سالانه در این سه بخش حدود ۲۰-۱۵ هزار تن انواع ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری صید می‌شود که ارزش اقتصادی آن بیش هزار میلیارد تومان است.

کریم‌زاده ادامه می‌دهد: بخش اعظم تولیدات صید و صیادی استان در داخل استان مصرف می‌شود و مازاد صید به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

به گفته وی، سال گذشته سه بخش صید ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری استان مازندران حدود ۲۱ هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل ۱۷ رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل شیلات مازندران اضافه می‌کند: در پنج سال اخیر استان مازندران در بین استان‌های شمالی کشور، جایگاه اول را در بخش صید و صیادی به خود اختصاص داده است.

وی می‌افزاید: در استان مازندران ۵۴ تشکل صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت از تازه‌آباد شهرستان بهشهر تا رامسر از طریق صید و صیادی امرار معاش می‌کنند.

کریم‌زاده با بیان اینکه سالانه حدود سه هزار تن انواع آبزیان دریایی صید و روانه بازار می‌شوند، ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش صید و به تبع آن درآمد کمتر صیادان بوده‌ایم.

وی می‌افزاید: برای جبران منابع درآمدی صیادان، دو یا چند منظوره کردن فعالیت تشکل‌های صیادی پره در سال‌های اخیر در دستور کار شیلات قرار گرفت که در این راستا تعداد تعاونی‌های استان از چهار به ۱۲ شرکت تعاونی صیادی پره قفس‌های دریایی رسید.

وی یادآور می‌شود: این میزان جهش در طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در سال‌های آتی می‌تواند یک نهضت سرمایه‌گذاری را در تولید آبزیان در استان به همراه داشته باشد.

سخاوت ستودنی دریا در تامین معاش صیادان / «آبزی‌پروری» صنعتی اشتغال‌آفرین و ارزآور

صید ۶۱۰ تن انواع ماهیان در گیلان

یکی دیگر از مناطقی که ظرفیتی مناسب در صید و پرورش ماهی دارد، استان گیلان است، این استان با برخورداری از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی یک ظرفیت خوبی برای صید انواع ماهی و حتی صادرات آن به کشورهای همسایه است.

کوروش خلیلی، مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از صید ۶۱۰ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل این استان در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: این میزان ماهی توسط ۴۵ پره صیادی گیلان در نوار ساحلی آستارا تا چابکسر صید شده است.

وی در توضیح تعداد شرکت تعاونی‌های فعال در استان اینگونه توضیح می‌دهد: ۴۶ شرکت تعاونی پره در استان فعال هستند که در آن سه هزار و ۵۶۰ صیاد مشغول به فعالیت هستند.

خلیلی تعداد سهامداران تعاونی را چهارهزار و ۲۰۰ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: با احتساب نیروی کار فصلی مستقیم و غیر مستقیم، حدود ۱۲ هزار نفر در حوزه صید و صیادی گیلان امرار معاش می‌کنند.

به گفته مدیرکل شیلات گیلان، ۵۸ درصد سبد صید صیادان را ماهی سفید، ۴۰ درصد کفال و مابقی گونه‌های دیگر ماهیان را تشکیل می‌دهد.

وی ارزش ناخالص میزان صید به دست آمده از ماهیان استخوانی را ۱۶۵ میلیارد تومان می‌داند و می‌گوید: در این مدت سه هزار و ۴۱۰ تن ماهی کیلکا توسط ۳۰ شرکت تعاونی در سواحل گیلان صید شده است که ۵۵ میلیارد تومان ارزش ریالی میزان صید به دست آمده کیلکا برآورد شده است.

خلیلی می‌افزاید: از شهریور سال گذشته تا شهریور سال‌جاری ۱۸ هزار تن انواع ماهیان زنده و خوراکی تازه و منجمد شامل صادرات کنسرو ماهی تن، انواع ماهیان زینتی، تخم ماهی قزل‌آلا، خوراک آبزیان، خاویار و خرچنگ شیلات گیلان به ارزش ۳۱ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر، از نظر وزنی ۱۱۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، بیشترین میزان صادرات محصولات شیلات استان انواع خوراک آبزیان بوده است و با رشد چهار برابری نسبت به قبل به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و روسیه ارسال شده و بیشترین محصول وزنی صادرات شیلاتی گیلان را تشکیل می‌دهد.

سخاوت ستودنی دریا در تامین معاش صیادان / «آبزی‌پروری» صنعتی اشتغال‌آفرین و ارزآور

پیش‌بینی تولید ۱۰۰۰ تن ماهی در قفس

اما با وجود اینکه گلستان یکی از استان‌های شمالی کشور به شمار می‌رود ولی به دلیل قرار گرفتن در مناطق کم عمق دریا شاید آنگونه که باید امکان بهره‌برداری از نعمت صید مانند استان‌های گیلان و مازندران را نداشته باشد با این حال مسئولان استان بیکار ننشسته و طرح‌های مانند پرورش ماهی در قفس را برای افزایش درآمد سرانه مردم و حفظ اشتغال این منطقه اجرا کردند.

اسماعیل جباری‌، مدیرکل شیلات استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پرورش ماهی در دریا را یکی از روش‌های مناسب تولید آبزی برای مصرف کنندگان می‌داند و می‌گوید: این محصول سال گذشته ۳۰۰ تن تولید و به بازار عرضه شد و برای امسال هم پیش‌بینی تولید یک هزار تن ماهی پرورش یافته در قفس می‌شود.

وی در توضیح پرورش ماهیان خاویاری در استان اینگونه توضیح می‌دهد: سال گذشته ۱۲۰ تن و سال ۱۴۰۰ نیز ۸۵ تن ماهی خاویاری در استان پرورش یافت و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری به ۱۵۰ تن برسد.

جباری از استان گلستان به عنوان یکی از ظرفیت‌ها برای پرورش میگو یاد کرد و افزود: سال گذشته حدود سه هزار تن میگو در استان تولید شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سه هزار و ۷۰۰ تن تولید در استان داشته باشیم.

مدیرکل شیلات استان گلستان پیش‌بینی صید ماهیان سال جاری را ۱۲۰۲ تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۸۰۱ تن ماهی از دریا صید شد.

وی در توضیح اشتغال در حوزه صیادی، گفت: سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ فر مشغول به کار شدند که در سال جاری این رقم به چهار هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است.

جباری از رهاسازی ۵۹ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری و استخوانی در دریا خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته ۵۱ میلیون قطعه بچه ماهی و سال ۱۴۰۰ نیز ۲۵ میلیون بچه ماهی خاویاری و استخوانی تکثیر و در دریا رها سازی شد.

به گزارش ایمنا، با توجه به محدودیت میزان صید به نظر می‌رسد که در سیاست‌های کلان کشوری باید جایگاه ویژه‌ای برای صنعت آبزی پروری کشور با توجه به ارزآوری و اشغال قابل توجه آن در نظر گرفته شود.

کد خبر 720235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.