جزئیات وام ازدواج ۳۵۰ میلیونی/ شرایط دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیونی مسکن

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای سال آینده ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است که این میزان برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال و زوج‌های کمتر از ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خانه ملت، رحیم زارع در نشست خبری که امروز _دوشنبه بیست‌وپنجم دی_ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شد که البته برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال، ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بند (ث) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیرو تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مواردی را به تصویب رساند؛ این کمیسیون مصوب کرد برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند سوم ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲ میلیارد ریال پرداخت شود.

زارع ادامه داد: کسری بودجه و نرخ تورم نسبت به بودجه سال قبل کمتر شده است. قیمت حامل‌های انرژی، بنزین و گازوئیل هم افزایش نخواهد یافت و مطابق با لایحه دولت برای سال آینده، افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را نخواهیم داشت.

وی افزود: مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید شود تا لازم‌الاجرا شود؛ کمیسیون تلفیق تصویب کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی به بخش اشتغال داده شود که سهم هر استان یک همت خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: آنچه تاکنون درباره منابع هدفمندی یارانه‌ها تصویب شده، ۷۰۰ همت است که اعم آن مربوط به پرداخت یارانه و حمایت معیشتی از مردم است. وی افزود: همچنین روابط مالی نفت و دولت مشخص شد و سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۴۰ درصد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه به ۴۵ درصد افزایش یافت.

زارع تصریح کرد: کمیسیون تلفیق، میزان ضریب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت را ۲۰ درصد تعیین کرد؛ کف حقوق شاغلان در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق بازنشستگان ۹ میلیون تومان تعیین شد؛ همچنین سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان ۱۲ میلیون تومان در ماه تعیین شد.

وی اظهار کرد: کلیه حساب‌های فرعی دستگاه‌ها در سال آینده مسدود می‌شود و باید حساب ارزی و ریالی در خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی افتتاح شود. همچنین مجوزی به شرکت‌های دولتی داده شد تا ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت خودشان داده شد.

زارع گفت: با توجه به اینکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد، سه درصد برای مناطق نفت‌خیز و محروم، ۱۴.۵ درصد برای وزارت نفت جهت سرمایه‌گذاری و ۳۷.۵ درصد برای منابع عمومی بودجه کل کشور اختصاص پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اهم موارد پرداختی منابع هدفمندی یارانه‌ها مربوط به یارانه نقدی و معیشتی و جبران قدرت خرید خانوارهای ناشی از افزایش قیمت‌ها و پرداخت مستمری به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، یارانه نان و مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو است.

زارع گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن برای خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده است، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و رزمندگان معسر ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: همچنین معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت تا سقف ۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی شد؛ مالیات مازاد حقوق ۱۲ تا ۱۶.۵ میلیون تومان ۱۰ درصد، مازاد ۱۶ تا ۲۷ میلیون تومان ۱۵ درصد و مازاد ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و مازاد ۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۳۰ درصد می‌شود.

زارع ادامه داد: میزان پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد و تا ۷۰ میلیون تومان سقف خالص پرداختی برای سال آینده خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: همچنین کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرد که دولت برای تأدیه بدهی به تأمین اجتماعی از طریق تهاتر یا نقدی یا سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی سودده یا نرخ خوراک پتروشیمی و گاز برای واحدهای تولیدی، تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه اقدام کند و ۱۷۰ همت بدهی را در سال آینده تادیه کرده که همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی از این طریق در سال آینده انجام شود.

وی ادامه داد: نسبت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم طبق برنامه هفتم توسعه به این صورت است که در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم اجرای برنامه هفتم توسعه هر کدام ۳۰ درصد خواهد بود.

زارع اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه مصوبه‌ای در راستای حمایت از تولید داشت مبنی بر اینکه حقوق وارداتی ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید به ۲ درصد کاهش پیدا کرد و حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و شیر خشک اطفال به یک درصد کاهش پیدا کرد.

هنوز «قسمت دوم بودجه» به مجلس شورای اسلامی داده نشده است

وی ادامه داد: تعیین میزان حقوق سربازان در سال آینده مربوط به بخش دوم بودجه است که در زمان تنظیم جداول و ردیف‌ها مشخص می‌کنیم. هنوز قسمت دوم بودجه به مجلس شورای اسلامی داده نشده اما احتمالاً افزایش حقوق سربازان همچون سابق خواهد بود و دولت میزان تغییرات حقوق سربازان را بر اساس منابع پیش‌بینی شده در بخش اول تعیین خواهد کرد.

زارع بیان کرد: کمیسیون تلفیق کف حقوق والدین شهدا را ۱۵ میلیون تومان تعیین کرد. میزان حقوق رزمندگان معسر هم با حداقل حقوق یعنی ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: با آیین‌نامه جدید، پیشنهادات شخصی نمایندگان در کمیسیون تلفیق بررسی نمی‌شود و تنها ما پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: امشب بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام می‌رسد و گزارش خود را به هیأت‌رییسه مجلس می‌دهیم. پیش‌بینی هیأت‌رییسه این است که هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس درباره برنامه هفتم توسعه بررسی شود و بعد از آن مجلس شورای اسلامی وارد بررسی بودجه شود.

زارع گفت: پیش‌بینی ما آن است که تا نیمه اول بهمن ماه، لایحه بودجه در صحن مجلس به تصویب خواهد رسید و بررسی بخش دوم بودجه به بعد از انتخابات موکول می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: ابتدا باید بخش اول بودجه به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان برسد و بعد دولت بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

کد خبر 720202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.