کرمان در هفته گذشته ۲۰ بار لرزید / یزدی‌ها زمین‌لرزه ۴.۵ ریشتری را تجربه کردند

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی هفته گذشته، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۰ زمین‌لرزه و زمین‌لرزه شاخص هفته گذشته، روز دوشنبه، هجدهم دی ساعت ۲۳:۰۳:۳۹ با بزرگی ۴.۵ ریشتر در ساغند استان یزد بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور در بازه زمانی شانزدهم تا بیست‌ودوم دی‌، ۱۱۲ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۰۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۹ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، طبس در استان خراسان جنوبی با رخداد هشت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین مناطق کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در استان در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در بوشهر، سه زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، شش زمین‌لرزه در خراسان رضوی، دو زمین‌لرزه در خراسان شمالی، ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان جنوبی، سه زمین‌لرزه در خوزستان و ۱۱ زمین‌لرزه در سمنان، به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ۲۰ زمین‌لرزه در کرمان، دو زمین‌لرزه در فارس، دو زمین‌لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، یک زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، پنج زمین‌لرزه در گلستان، دو زمین‌لرزه در گیلان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، سه زمین‌لرزه در استان مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و پنج زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، ایلام، زنجان، قزوین، کردستان، لرستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۰ زمین‌لرزه، خراسان جنوبی با ۱۲ مین‌لرزه و سمنان با یک زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های اردبیل، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته گذشته، روز دوشنبه، هجدهم دی ساعت ۲۳:۰۳:۳۹ با بزرگی ۴.۵ ریشتر در ساغند استان یزد بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ دی

در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در فاضل‌آباد استان گلستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ ریشتری و در جیرنده استان گیلان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ در عمق هشت کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری قصرشیرین و ۳۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان و ۳۴ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

یکشنبه ۱۷ دی

زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۷ ریشتری و رامشیر استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری را تجربه کردند.

دوشنبه ۱۸ دی

طبس استان خراسان جنوبی با دو زمین‌لرزه به بزرگی ۳.۴ در عمق هشت و هفت کیلومتری زمین لرزید و کانون اولین رخداد لرزه‌ای در یک کیلومتری طبس، ۴۴ کیلومتری ارسک و ۵۷ کیلومتری بشرویه در استان خراسان جنوبی و کانون دومین رخداد در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۳ کیلومتری عشق‌آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان گزارش شد.

در حویق استان گیلان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد و ساغند استان یزد با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵۰ کیلومتری ساغند، ۵۶ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۸ کیلومتری بهاباد این استان بوده است.

سه‌شنبه ۱۹ دی

گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتری در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری گلمورتی و ۹۹ کیلومتری فنوج استان سیستان و بلوچستان و ۸۲ کیلومتری زهکلوت استان کرمان بوده است.

اردکان استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری اردکان، ۳۷ کیلومتری کامفیروز و ۳۸ کیلومتری بیضا در استان فارس گزارش شد.

طبس استان خراسان جنوبی نیز با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر لرزید و کانون آن در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۱ کیلومتری عشق آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۰ دی

در شهداد استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری شهداد، ۲۳ کیلومتری سیرچ و ۲۵ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۵ ریشتری و در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

پنجشنبه ۲۱ دی

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ ریشتری و در کشیت استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

گمیش تپه استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۷ کیلومتری گمیش تپه، ۳۹ کیلومتری سیمین دشت و ۳۹ کیلومتر انبارالوم این استان گزارش شد.

سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۷ کیلومتری سربیشه، ۳۸ کیلومتری مود و ۶۵ کیلومتری بیرجند این استان گزارش شد.

شوش استان خوزستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۲۴ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۲۷ کیلومتری شوش، ۳۵ کیلومتری الوان و ۳۶ کیلومتری بستان این استان بوده است.

جمعه ۲۲ دی

در قائن استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

بندر خمیر استان هرمزگان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری بندر خمیر، ۳۲ کیلومتری لافت و ۴۲ کیلومتری رویدر این استان بوده است.

کد خبر 720105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.