جایگزینی خودروهای برقی با بنزینی راهکاری برای کاهش مصرف بنزین

نایب‌رئیس کمیسیون اتاق انرژی اتاق بازرگانی ایران به بیان توضیحاتی درباره دلیل بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکار حل این معضل پرداخت.

آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت بروز معضل ناترازی بنزین در کشور و واردات این فرآورده سوختی اظهار کرد: قیمت و میزان مصرف بنزین شاخص کشور ما متناسب با قیمت جهانی نیست.

وی با بیان اینکه خودروسازی ما باید تحول جدی پیدا کند، افزود: افراد به قاچاق سوخت از کشور فکر می‌کنند، البته این افراد حق دارند که به قاچاق بنزین فکر کنند، زیرا وقتی بنزین در داخل کشور لیتری ۳,۰۰۰ تومان قیمت دارد، اما در ترکیه لیتری ۶۰۰۰۰ تومان، در پاکستان لیتری ۲۰,۰۰۰ تومان و در کویت لیتری ۱۷,۰۰۰ تومان است به قاچاق ترغیب می‌شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: این افراد حتی اگر بتوانند دو دبه ۲۰ لیتری بنزین قاچاق کنند، باز هم درآمد هنگفتی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

نجفی گفت: متأسفانه ما فرآیندهای غلط در قیمت‌گذاری، تولید خودرو و واردات داشته‌ایم.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر خدمات شهری را باید بالا ببریم. امکانات نقل و انتقالات درون‌شهری، خدمات شهری و خدمات الکترونیکی را باید افزایش دهیم، ما هیچ‌کدام از این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام نمی‌دهیم و فقط انرژی را هدر می‌دهیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگری که باید به سمت آن برویم متنوع کردن سبد سوختی است و در حال حاضر ۹۵ درصد سبد سوخت ما را بنزین تشکیل می‌دهد.

نجفی گفت: هم‌اکنون دولت برای هر خودروی بنزینی فقط در چارچوب همان کارت سوختش سالانه ۶۵ میلیون تومان سوخت می‌دهد، در حالی که اگر خودروی برقی داشته باشیم، دولت باید سالانه ۱۵ میلیون سوبسید پرداخت کند. یعنی ما اگر خودروهای برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کنیم، سوبسیدی که دولت به مردم می‌دهد کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما اگر خودروی بنزینی به مردم بدهد، باید سالانه ۶۵ تا ۷۰ میلیون سوبسید انرژی به هر خودرو دهد. پس به نفع دولت است که از خودروی برقی حمایت کند. با توجه به همین دلایل است که تاکید داریم دولت باید واردات خودروهای برقی را تشویق کند.

کد خبر 720074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.