مطرح شدن ایده باشگاه فیلم‌سازی نوجوانان/ منتخبان باید به سینمای کشور متصل شوند

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران گفت: در راستای استمرار المپیاد فیلم‌ نوجوانان، ایده‌ای تحت عنوان باشگاه فیلم‌سازی وجود دارد و این باشگاه باید متشکل از نوجوانانی باشد که هر سال در المپیاد شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وحید ملتجی امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم دی_ در نشست گپ‌وگفت با رسانه‌ها با محوریت هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران اظهار کرد: آینده ایران برخلاف شرایط کنونی روشن است، به این دلیل که نسل نوجوان امروز بسیار آگاه، هوشمند و رو به جلو است، قواعد نسل کنونی با نسل گذشته متفاوت است.

وی با بیان اینکه درهای بسته‌ای پیش روی نوجوان ایرانی نیست، افزود: مشکل نسل جدید این است که از هویت و داشته‌های خود کم‌اطلاع و مقداری نسبت به آینده کم‌امید است، اما نسل نوجوان بسیار پیشرو است، هرجا نوجوانان را فراخواندیم، این موضوع را ثابت کردند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با تاکید بر اینکه با این نگاه شعار بچه‌ها به سمت قله شعار هدفمندی بود و بر اساس این داده‌ها انتخاب شد، گفت: شاهد دیگر این ادعا آثاری است که در این دوره برای المپیاد ارسال شده است، آثاری متفاوت و رو به جلو است، در واقع نوجوان هوشمندانه می‌داند برای المپیاد باید اثری جدا بسازد.

ملتجی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که آینده سینمای ایران را رقم خواهد زد، تصریح کرد: باید بتوانیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که نوجوانان با گذشته، فرهنگ و هویت خود آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره فیلم‌سازی ۱۰۵۹ نفر از ۲۸ استان و ۷۵ شهر شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان بیش از دو برابر دوره قبل است، همچنین تعداد کل آثار ۱۲۶۴ اثر است که از میان آن‌ها آثاری انتخاب شده است.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه این دوره از المپیاد در دو حوزه فیلم و ایده برگزار می‌شود، افزود: ۲۶۱ اثر در حوزه فیلم و ۱۰۰۳ اثر نیز ایده بوده است، در واقع ایده نگاه بچه‌ها نسبت به کاری است که می‌خواهند انجام دهند و در قالب یک داستان کوتاه ارائه می‌شود.

ملتجی با بیان اینکه از میان آثار، ۳۱ اثر توسط هیئت انتخاب برگزیده شده است، ادامه داد: ۱۲ اثر در حوزه ایده و ۱۹ اثر در حوزه فیلم انتخاب شده است، ۲۰ دختر و ۱۱ پسر انتخاب شده‌اند، نگاه ویژه به دختران فیلم‌ساز جزو سیاست‌های این دوره جشنواره بود، ۳۱ نفر از ۱۱ استان در این مرحله حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه چهار گروه در این بخش نوجوانان را همراهی می‌کنند، گفت: هیئت انتخاب در بخش ایده و فیلم به‌صورت جداگانه همراهی خواهند داشت، در حوزه فیلم چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مرتضی علی‌عباس میرزایی و مهدیه‌سادات محور و در حوزه ایده وحید نیکخواه‌آزاد و علی شاه‌محمدی حضور خواهند داشت که پس از برگزاری جلسه اولیه اهداف ارائه و بر آن اساس شاخص‌ها انتخاب شد.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به اینکه دسته دوم مربیان هستند که برای تولید بهترین اثر نوجوانان را همراهی می‌کنند، تصریح کرد: پس از انتخاب، افراد برگزیده در زمان مشخص باید به‌صورت گروهی اثر تولید کنند و به رقابت بپردازند، این رقابت میان شش گروه برگزار می‌شود.

المپیاد یک کارگاه آموزشی است

ملتجی با بیان اینکه این المپیاد یکی از بهترین کارگاه‌های آموزشی ایران در حوزه فیلم‌سازی است، تاکید کرد: این افراد در کنار یک استاد قرار می‌گیرند تا به بچه‌ها کمک کنند کار خود را به بهترین نحو بسازند، یکی از امتیازات ویژه هفتمین المپیاد این است که این مربیان از میان افراد درجه یک ایران هستند و از روز اول تا آخر بچه‌ها را همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در انتخاب مربیان جوان بودن آن‌ها در نظر گرفته شده است تا حوصله همراهی با نوجوانان را داشته باشند، گفت: علاوه بر این جنبه هویتی مربیان مدنظر قرار داشت که به هویت و فرهنگ ایران احترام بگذارند و اعتقاد داشته باشند، محمدعلی باشه‌آهنگر، مرتضی علی‌عباس میرزایی، مهدی خرمیان، نادره ترکمانی، مریم بحرالعلومی و لیلی عاج شش نفر از مربیان حاضر در این دوره هستند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه از دو استاد هویتی در حوزه‌های جامعه‌شناسی و معماری دعوت شده تا نوجوانان را همراهی کنند، تصریح کرد: این اساتید به‌عمد اصفهانی انتخاب شدند تا با هویت شهر آشنا باشند، برای اولین بار به جای اینکه بچه‌ها در طول دوره در اردوگاه حضور داشته باشند، در شهر و بافت تاریخی اصفهان به فعالیت می‌پردازند، احمد مهرشاد در حوزه جامعه‌شناسی و رسانه و مژگان ابراهیمی در حوزه معماری در این بخش حضور دارند.

ملتجی خاطرنشان کرد: روز نخست المپیاد برای ۳۱ نفر برنامه شهرگشتی فراهم شده است تا با اصفهان و فرهنگ و هویت آشنا شوند و سپس وارد مسائل فنی شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از استان اصفهان است، ادامه داد: در این دوره همکارانم در مدارس متوسطه استان اصفهان به صورت حضوری دانش‌آموزان را توجیه کردند، به همین دلیل آثار زیادی از اصفهان ارسال شد، این اقدام باید در دوره‌های آینده در سایر شهرها نیز انجام شود، چرا که در رابطه با اطلاع‌رسانی این المپیاد کم‌کاری شده است.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه جدا شدن زمان برگزاری المپیاد از جشنواره فیلم کودک و نوجوانان از نقاط قوت این دوره است، اظهار کرد: عمده‌ترین نقطه ضعف این المپیاد مربوط به حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی است.

وی با تاکید بر اهمیت لزوم حمایت از فیلم‌سازان نوجوان تصریح کرد: با توجه به همکاری میان شهرداری و بنیاد فیلم‌سازی، باید در حوزه المپیاد تغییراتی ایجاد شود، بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده برای سال آینده تغییراتی خواهیم داشت که بیشتر در رابطه با شیوه برگزاری و انتخاب است، در واقع در سال‌های آینده انتخاب‌ها حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود تا نخبگان فیلم‌ساز نوجوان ایران در این مرحله شرکت کنند.

ملتجی با بیان اینکه در راستای استمرار این المپیاد، ایده‌ای تحت عنوان باشگاه فیلم‌سازی وجود دارد، ادامه داد: باشگاه باید متشکل از نوجوانانی باشد که هر سال در المپیاد شرکت می‌کنند، اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم درباره آینده راحت‌تر صحبت کنیم، منتخبان باید به سینمای کشور متصل شوند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه بنیاد فیلم‌سازی فارابی و شهرداری اصفهان در شرایط مالی خوبی قرار ندارند، خاطرنشان کرد: هزینه صفر تا صد المپیاد بیش از یک میلیارد تومان و کمتر از دو میلیارد تومان برآورد شده است که عمده آن مربوط به اسکان و پذیرایی است، سعی شده با تدابیر مختلف مدیریت این هزینه مدیریت شود، روال جشنواره‌ها به این صورت است که هزینه‌ها میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت از مناطق محروم به شکل شعاری جزو اهداف المپیاد قرار داشت، اظهار کرد: تعدادی از آثار از شهرهای اطراف اصفهان، از جمله برخوار، بهارستان، پیربکران، حبیب‌آباد، درچه، خوراسگان، فریدون‌شهر، قهدریجان، گورت و ورنامخواست ارسال شده است.

ملتجی با اشاره به اسامی داوران هفتمین دوره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان گفت: وحید نیکخواه‌آزاد، حامد جعفری و انسیه شاه‌حسینی سه داور حاضر در این دوره از المپیاد هستند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با اشاره به زمان برگزاری این المپیاد خاطرنشان کرد: افتتاحیه به‌صورت محدود، بیست‌وهشتم دی و اختتامیه دوم بهمن در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود.

کد خبر 719936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.