چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با ۵ بخش جدید/ بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است

دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: بودجه این دوره از جشنواره را ۱۸ میلیارد تومان است و در این راستا تلاش داریم بیشتر این بودجه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد؛ در واقع ۸۰ درصد بودجه در قالب کمک هزینه و جایزه به شرکت کنندگان تعلق بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و آئین رونمایی از پوستر این جشنواره پیش از ظهر امروز _یکشنبه، بیست‌وچهارم دی_ با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره چهل و دوم و مدیران بخش‌های مختلف این رویداد در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: من از نیمه مرداد حکم دبیری خودم را دریافت و سیاست اصلی جشنواره را تثبیت و ارزش‌های انقلابی، اسلامی، ملی و تاریخی انتخاب کردم. شعار جشنواره نیز امید نشاط و همدلی است.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال ۱۲ بخش دارد که پنج بخش آن جدید است، افزود: این پنج بخش شامل بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی غزه و فراگیر برای نخستین بار است در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر برگزار می‌شود.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر با بیان اینکه امسال در تمام استان‌ها جشنواره تئاتر داشتیم و در چهار منطقه مسابقه برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این رویداد ۳۴ نمایش در مسابقه تئاتر ایران خواهیم داشت؛ ۲۵ نمایش نیز در بخش دانشجویی رقابت می‌کنند و ۳۳ نمایش در بخش خیابانی اجرا می‌شود. همچنین ۱۱ نمایش در بخش رادیو تئاتر رقابت می‌کنند که این بخش از ۲۷ دی آغاز می‌شود، در بخش بین‌المللی نیز کشورهای ارمنستان، یونان، تاجیکستان، عراق و ایتالیا حضور دارند.

حامدسقایان اظهارداشت: بخش هویت ملی به شهدا و قهرمانان ملی همچون سردار قاسم سلیمانی و ملک الشعرای بهار می‌پردازد که این بخش داوری جداگانه دارد، در بخش غزه نیز ۹ نمایش حضور دارند و در بخش فراگیر (معلولان) با کمک سازمان بهزیستی ۲۱ نمایش رقابت می‌کنند.‌

وی با یادآوری اینکه دو سالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده اظهار داشت: به همین دلیل با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای این بخش جشنواره چهل و دوم تأمین بودجه شد و ۲۵ نمایش و یک نمایش مهمان در این بخش حاضر هستند؛ در بخش پژوهش نیز، ۳ سخنران ایرانی و ۲ سخنران بین‌المللی حاضر هستند که ۳۰ دی انجام می‌شوند.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر با اشاره به برگزاری بخش غزه در جشنواره تاکید کرد: با وقوع جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به مردم و مقاومت فلسطین، فراخوان بخش غزه اعلام شد و خوشبختانه در بخش‌های مختلف، نمایش‌هایی به دفتر جشنواره ارسال شد و در مجموع ۹ نمایش اجرا و داوری خواهند شد.

حامدسقایان افزود: بخش فراگیر با کمک سازمان بهزیستی به دلیل توجه به این قشر از جامعه طراحی شده و این بخش با حضور ۲۱ اثر که ۱۴ کار در بخش صحنه‌ای و ۷ کار در بخش خیابانی شرکت دارند، با داوری جداگانه و اختتامیه‌ای جدا برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ۳۷۹ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده است توضیح داد: در نهایت ۵ نمایشنامه انتخاب شد و در اختتامیه جشنواره جوایز به آن اهدا می‌شود و پس از جشنواره به شکل کتاب منتشر می‌شود.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر با تاکید بر اینکه نیازها و موارد آموزشی اهمیت زیادی در رشد و ارتقای آثار و البته هنرمندان دارد گفت: در این ارتباط سایت جشنواره بعد از خبری شدن این نشست باز خواهد بود و هر فرد می‌تواند در دو کارگاه ثبت‌نام کند؛ ما هزار و ۶۴۹ اثر در بخش‌های مختلف داشتیم که با توجه به فشردگی برنامه‌ها استقبال خوبی صورت گرفته و من از هنرمندان حاضر در جشنواره سپاسگزارم. امیدوارم جشنواره امسال همدلی و دوستی بین همه آحاد جامعه و هنرمندان به وجود بیاورد.

حامدسقایان چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخشی از گفته‌هایش به تخفیف ۵۰ درصدی بلیت برای دانشجویان هم اشاره کرد.

وی شعار این رویداد هنری را امضا و اثر انگشت خود دانست و گفت: امیدوارم هنرمندان با امید و نشاط بیایند و تولیدات را غنا ببخشند. اگر برای من فرصتی بود از مهدکودک تا دانشگاه و تمام اقشار را درگیر می‌کردم؛ این ایده آلی است که در صورت تأمین بودجه منجر به ایجاد یک اتفاق بزرگ خواهد شد.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر ادامه داد: هنرمندان ما عکس‌العمل خوبی نسبت به اتفاقات جهانی و اتفاقات جامعه نشان داده‌اند. ما حتی نمایشی در زمینه حادثه تروریستی کرمان داریم و این نشان دهنده واکنش سریع هنرمندان نسبت به شرایط روز است.

حامدسقایان درباره بودجه جشنواره گفت: نکته اول در بخش بودجه جشنواره داشتن بودجه دائمی است تا نگرانی‌ها برطرف شود. نکته دوم شفاف سازی است وقتی همه کارها بر اساس مصوبات پیش برود نکته مبهمی وجود نخواهد داشت؛ ما امسال کارت هدیه‌ای برای تغذیه هنرمندان به آن‌ها تقدیم می‌کنیم تا هر زمان و هر جایی که مدنظر داشتند از آن استفاده کنند و اگر فرصت بود تمام هزینه‌ها را به این شکل صرفه‌جویی می‌کردیم.

تئاتر باید ردیف بودجه کشوری داشته باشد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه این نشست گفت: تئاتر در این کشور با سختی کارش را پیش می‌برد؛ زیرساخت‌ها و بودجه‌هایش سخت تأمین می‌شود. از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم صدای هنرمندان را به گوش مسئولان برسانند، تئاتر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و از سویی در طول این ۴۳ سال، سالن تئاتری اضافه نشده است؛ بودجه تئاتر اندک و ناچیز است و در عمل کمکی نمی‌کند؛ تئاتر با بیش از ۴۰ هزار هنرمند نیازمند یک سازمان تئاتر است که بتواند ردیف بودجه کشوری داشته باشد تا در عرصه تولید تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بودجه تئاتر کشور ۲۷ میلیارد است و همه جشنواره‌ها هم از دل همین بودجه تغذیه می‌شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: از شهردار تهران و شهرداری‌ها گلایه‌مندم، سال گذشته شهردار تهران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور داشتند ولی با توجه به دعوت‌های مکرر در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا نکردند.

بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است

در ادامه این مراسم، امیرحسین شفیعی، دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: در آئین گشایش جشنواره امسال که در سالن استاد ناظرزاده برگزار می‌شود، برگزیدگان بخش تئاتر تلویزیونی، رادیویی، مسابقه نمایشنامه نویسی و پژوهش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و همچنین از مهدی شرفی پیشکسوت رادیو تقدیر خواهد شد.

وی افزود: ۱۴ سالن در قالب ۸ تماشاخانه میزبان مهمانان جشنواره خواهند بود. همچنین در بخش مسابقه تئاتر ایران ۳۴ اثر در بخش‌های مرور، تازه‌ها، مناطق و دعوت دبیر داریم. در بخش خیابانی هم ۳۳ اثر حضور دارند که ۳۲ نمایش به رقابت خواهند پرداخت؛ در مجموع ۱۴۷ اثر در بخش‌های مختلف داریم و بر این اساس ۳۳۷ سانس اجرا خواهیم داشت.

شفیعی بودجه این دوره از جشنواره را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تلاش داریم بیشتر این بودجه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و در واقع ۸۰ درصد بودجه در قالب کمک هزینه و جایزه به شرکت کنندگان تعلق بگیرد. مسئله سامانه‌های فروش بلیت همواره مشکل جشنواره بوده است و در این ارتباط سامانه گیشه تئاتر رسماً رونمایی خواهد شد و از روز چهارشنبه ۲۷ دی شرایط عرضه عمومی بلیت فراهم خواهد شد و متقاضیان از پنجشنبه می‌توانند بلیت‌های خود را از سامانه خریداری کنند. امسال در جشنواره کارت مهمان ویژه نداریم و همه تماشاگران مهمان ویژه جشنواره هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 719923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.