شکست چین در تایوان/ آغاز دوئل پکن و واشنگتن در تایپه

وبگاه خبری الجزیره با اشاره به اعلام نتایج انتخابات تایوان در مقاله‌ای نوشت: حفظ قدرت در دست حزب مترقی دموکراتیک (DPP) چین را نگران و آمریکا را خرسند کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبگاه خبری الجزیره، «ویلیام لای چینگ ته» از حزب حاکم DPP در انتخابات روز شنبه تایوان پیروز شد؛ علی‌رغم توصیه‌های چین علیه انتخاب وی به علت انگیزه‌های جدایی‌طلبانه این حزب، چین در واکنش به نتایج انتخابات در بیانیه‌ای اظهار کرده است که دریافت نکردن اکثریت آرا توسط این حزب نشان می‌دهد که آن‌ها نماینده اکثر مردم در جزیره تایوان نیستند و این پیروزی از روند اجتناب‌ناپذیر اتحاد مجدد با چین جلوگیری نمی‌کند.

شکست چین در تایوان/ آغاز دوئل پکن و نیویورک در تایپه

لای، که نخست‌وزیر فعلی نیز هست، در یک رقابت تنگاتنگ سه‌طرفه با حزب محافظه‌کار کومینتانگ (KMT) به رهبری «هو یو ای» و حزب خلق تایوان (TPP) به رهبری «کو ون جه» شرکت کرد. با شمارش آرا از همه شعبه‌های رأی‌گیری در روز شنبه، کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که حزب لای ۴۰ درصد، هو ۳۳.۵ درصد و کو ۲۶.۵ درصد آرا را به دست آوردند.

هو به عنوان نماینده حزب KMT شکست خود را پذیرفت و پیروزی لای را تبریک گفت، او همچنین از حامیان KMT به دلیل شکست نخوردن حزب DPP عذرخواهی کرد. کو از حزب TPP نیز شکست را پذیرفت. لای در سخنرانی پیروزی خود اظهار کرد: «من می‌خواهم از مردم تایوان برای نوشتن فصل جدیدی در دموکراسی ما تشکر کنم. ما به جامعه جهانی نشان دادیم که بین دموکراسی و استبداد، ما در کنار دموکراسی خواهیم ایستاد.»

لای همچنین از رقبای خود برای پذیرفتن نتایج انتخابات تشکر کرد و افزود که مشتاق بازگشت به روابط «سالم و منظم» با چین است که تاکید بر خواسته این حزب برای تعامل برابر و با حفظ کرامت دارد. سخنگوی دفتر امور تایوان در چین در پاسخ به پیروزی حزب لای در بیانیه‌ای اظهار داشت که چین همچنان به اصل یک چین پایبند است و با هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه برای «استقلال تایوان» همچنین «دخالت‌های خارجی» مخالف است.

به گفته الجزیره، انتخابات تایوان به دلیل وضعیت سیاسی مورد مناقشه این منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این جزیره به دلیل جنگ‌های استعماری مختلف از دهه ۱۹۴۰ خودمختار است، اما چین مدعی وارث تاریخی آن است و استفاده از زور برای دستیابی به این هدف را رد نکرده است. در آستانه انتخابات، چین حزب لای را به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک محکوم کرد و گفت در صورت پیروزی، او تهدیدی برای صلح در منطقه خواهد بود و انتخابات را انتخابی بین «صلح و جنگ» خواند.

الجزیره اشاره کرده است که لای طی سخنرانی خود در کنایه‌ای به چین گفته است که مردم تایوان با موفقیت برابر تلاش‌های خارجی برای تأثیرگذاری روی تصمیم آن‌ها در انتخابات مقاومت کرده‌اند. او همچنین مدعی است که متعهد به صلح و تعامل مشروط با پکن است و در عین حال توانایی دفاعی جزیره تایوان را نیز تقویت خواهد کرد.

شکست چین در تایوان/ آغاز دوئل پکن و نیویورک در تایپه

شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سخنرانی سال نو میلادی اخیر گفت که اتحاد مجدد تایوان با چین «حتمی» است.

تونی چنگ، خبرنگار الجزیره که از تایپه گزارش می‌دهد، گفته است: «این احساس وجود دارد که تایوان هر کاری انجام دهد، چین مسیر خود را خواهد رفت.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم [لای] مانند سایر نامزدها تلاش کرده است تا راه برای گفت‌وگو باز بماند، اما آن‌ها بسیار آگاه هستند که این به خواسته‌های پکن بستگی دارد.»

به گفته چنگ، چین قبل از انتخابات به این نکته اشاره کرده بود که نمی‌خواهد لای در انتخابات پیروز شود و اینکه رأی به DPP رأی به جنگ خواهد بود.

وی افزود: «اینها سخنان بسیار تحریک‌آمیزی هستند، اما ما شاهد مدیریت تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور سابق تایوان، در روابط بسیار پیچیده با پکن در هشت سال گذشته بوده‌ایم.»

الجزیره در ادامه نوشته است که حدود ۱۹.۵ میلیون نفر با سن ۲۰ سال به بالا در روز شنبه واجد شرایط رای‌دهی بودند و رأی‌دهندگان، همچنین سیاستمدارانی را برای مجلس ۱۱۳ کرسی تایوان در انتخاباتی که جامعه جهانی به‌خصوص آمریکا و چین از نزدیک زیر نظر داشتند، انتخاب کردند.

هنگامی که از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، برای واکنش به انتخابات روز شنبه درخواست شد، او بلافاصله پاسخ داد که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. دولت بایدن نگران است که انتخابات تایوان، روند انتقال قدرت به دولت جدید موجب تشدید درگیری با چین شود.

واکنش‌های جهانی به پیروزی حزب حاکم تایوان

انتخاب لای چینگ ته به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید تایوان همچنین واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

چین

چن بین‌هوا، سخنگوی دفتر امور تایوان پکن، در بیانیه‌ای گفت: تایوان بخشی از چین است.

به گفته وی، حزب حاکم نمی‌تواند نماینده جریان اصلی افکار عمومی در این جزیره باشد.

این مقام چینی تاکید کرد: نتایج این انتخابات روند اجتناب‌ناپذیر اتحاد مجدد با چین را مختل نخواهد کرد.

ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نتایج انتخابات تایوان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و در این چارچوب همواره حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این راستا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت قاطع خود را از حق جمهوری خلق چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود و همچنین اتحاد مجدد چین بر مبنای توسعه مسالمت‌آمیز دو سوی تنگه را اعلام می‌دارد.

آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اینکه از سوی خبرنگاران درباره موضع واشنگتن در ارتباط با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان مورد سوال قرار گرفت، مدعی شد که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

کارشناسان، می‌گویند که دولت بایدن نگران است که تحولات فعلی باعث تشدید درگیری با پکن شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای پیروزی لای را تبریک گفته و روند انتخاباتی تایوان را مورد تمجید قرار داد.

بلینکن همچنین ادعا کرد که واشنگتن «متعهد به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و حل مسالمت‌آمیز اختلافات، فارغ از اجبار و فشار» است.

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که مسکو همچنان تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از چین می‌داند.

مسکو بارها حمایت خود را از سیاست «چین واحد» پکن در موضوع تایوان نشان داده است.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بدون اشاره به رئیس‌جمهور منتخب، از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان استقبال و به همه رای‌دهندگانی که در این انتخابات شرکت کردند، تبریک گفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا همچنان نگران افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان بوده و با هرگونه تلاش یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود مخالف است.

وی همچنین گفت: اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان کلید امنیت و رفاه منطقه و جهان است.

انگلیس

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس به لای تبریک گفت و عنوان کرد که امیدوار است تایوان و چین تلاش‌های خود را برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات خود از سر گیرند.

کامرون در بیانیه‌ای اظهار کرد: انتخابات امروز گواهی بر دموکراسی پرجنب‌وجوش تایوان است.

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: امیدوارم دو طرف تنگه تایوان تلاش‌های خود را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگوی سازنده، بدون تهدید یا استفاده از زور یا اجبار، تجدید کنند.

ژاپن

ژاپن برگزاری آرام انتخابات و پیروزی لای را تبریک گفت.

دولت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تایوان شریکی بسیار مهم است که توکیو قصد دارد همکاری‌ها را با آن عمیق‌تر کند.

در ادامه این بیانیه آمده: ما انتظار داریم که موضوع پیرامون تایوان از طریق گفت‌وگو به شکل مسالمت‌آمیز حل شود و در نتیجه به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

کانادا

وزارت خارجه کانادا به مردم تایوان برای برگزاری این انتخابات تبریک گفت، اما به لای اشاره نکرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: کانادا با هدایت ستون‌های دموکراسی، حقوق بشر و صلح، مشتاقانه منتظر است تا روابط مردمی، علم، تجارت و سرمایه‌گذاری خود را ارتقا دهد.

تنش‌ها افزایش می‌یابد؟

جف براون، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پیروزی نامزد حزب حاکم تایوان می‌گوید: آمریکا از شرایط کنونی حداکثر استفاده را خواهد کرد تا به‌همراه کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین (سه کشوری که به‌شدت از سوی نیروهای آمریکایی اشغال شده‌اند) پکن را ناامید و عصبانی کند.

براون گفت: در طرف مقابل، پکن هم به مقابله با آمریکا و متحدانش ادامه خواهد داد. در همین حال، پکن تمام تلاش ممکن را برای جلوگیری از جنگ در شرق آسیا، که مانع ادامه توسعه اقتصادی، علمی-فناوری و زیرساخت این کشور می‌شود، برای بهبود زندگی مردم انجام می‌دهد.

کد خبر 719890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.