خنجر یمنی بر قلب استکبار در تنگه باب‌المندب

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با وضعیت امروز نه‌تنها کشتی‌های اسرائیلی نمی‌توانند از تنگه باب‌المندب عبور کنند، بلکه کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز به این جمع اضافه خواهند شد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حمله آمریکا و انگلیس به اهدافی نظامی در یمن اظهار کرد: در این حمله همان‌طور که مقامات یمنی هم اذعان کرده‌اند؛ آمریکایی‌ها دچار اشتباه بزرگی شدند، چراکه دستیابی به اهداف اصلی‌شان در این حمله به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

اضافه شدن کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی به جمع مشمولان سیاست عبور نکردن از دریای سرخ

وی افزود: هدف اصلی آمریکا این بود که از اقدام یمن برای ممانعت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ جلوگیری کند، اما در این عملیات محقق نشد و با وضعیت امروز نه‌تنها کشتی‌های اسرائیلی نمی‌توانند از تنگه باب‌المندب عبور کنند، بلکه کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز به این جمع اضافه خواهند شد، به این معنی که خودشان هم مشمول سیاست یمن مبنی بر عبور نکردن کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی از دریای سرخ شدند که بزرگترین اشتباه بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: زمانی آمریکایی‌ها موفق می‌شدند که با حمله به یمن بتوانند از سد یمن عبور کنند و مسیر حرکت کشتی‌ها به سمت اسرائیل باز شود، اما در شرایط فعلی این هدف دور از دسترس‌تر قرار گرفت و فاصله آمریکا با هدف طولانی‌تر شد.

وی اذعان کرد: مسئله دیگر این است که یمنی‌ها به دلیل انگیزه‌های مردم و جنگ هشت سال و ۹ ماهی که با عربستان داشتند و هم به دلیل برخورداری از سه هزار کیلومتر مرز ساحلی با دریای سرخ و اقیانوس هند و هم به دلیل داشتن فناوری پهپادی و موشکی، آسیب‌ناپذیرترین کشور در میان کشورهای منطقه نسبت به عملیات آمریکا هستند و آمریکایی‌ها هیچ امیدی ندارند که نسبت به این مردم پرانگیزه و جنگ‌دیده بتوانند در آینده نیز به هدف خود دست پیدا کنند.

قنادباشی تاکید کرد: اشتباه راهبردی آمریکا این بود که به هدف نگاه نکردند و بیشتر در تلاش بود دادگاه لاهه را که اسرائیل در آن محاکمه می‌شود تحت تأثیر قرار دهد، اما رسیدن به این هدف در این زمان اشتباه بود چرا که آفریقای جنوبی با شکایتی که به دادگاه لاهه برد، توجه افکار عمومی را به نفع مردم غزه جلب کرده بود.

وی ادامه داد: در این شرایط مسئله یمن پیش آمد که این مسئله هم کمک کرد تا آمریکا و انگلیس نتوانند افکار عمومی که خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی بودند و اقدامات یمن را تحسین می‌کردند را از دادگاه منحرف کنند، بلکه اقدامات علیه یمن باعث تحریک گسترده‌تر افکار عمومی علیه جبهه اسرائیل و حامیان آن شد.

آمریکا به حملات یمن علیه رژیم‌صهیونیستی مشروعیت داد

کارشناس مسائل خاورمیانه اذعان کرد: آمریکا با این حمله دست یمن را بیش از گذشته باز گذاشت و به یمن فرصت داد تا همه پایگاه‌های آمریکا را بنا به انتخاب و توان خود در منطقه مورد حمله قرار دهد و شاید مهم‌ترین آن پایگاه‌های اسرائیلی به عنوان متحدان آمریکا باشد و امروز دست یمنی‌ها بیش از گذشته برای حمله به اسرائیل باز است و حملات آن‌ها مشروعیت هم پیدا کرد.

وی تاکید کرد: هر حمله‌ای به پایگاه‌های آمریکایی در هر نقطه از منطقه برای انصارالله مشروعیت دارد و کمک می‌کند تا یمنی‌ها در این نبرد پیروز شوند و با توجه به اینکه یمنی‌ها قابلیت جنگیدن دارند، این جنگ نمی‌تواند، به زودی پایان بپذیرد البته آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما ضرباتی را زدیم و حملات ما پایان یافت که به دلیل ترس و نگرانی آن‌ها از جنگ است وگرنه با توجه به اینکه یمنی‌ها در صدد پاسخگویی هستند جنگ می‌تواند به مدت طولانی ادامه پیدا کند.

قنادباشی در خصوص نقاط مورد حمله آمریکایی‌ها در یمن ابراز کرد: آمریکا نقاطی را هدف قرار داد که امکانات موشکی یمنی در آن نقاط قرار داشت اما نتوانست آسیب آن‌چنانی به آن‌ها وارد کند و به این معنی نیست که توانسته باشد به امکانات نظامی یمن ضربه کاری وارد کند.

نگرانی عربستان از گسترش جنگ در منطقه

وی با اشاره به عبور جنگنده‌های آمریکایی از فراز عربستان سعودی گفت: عربستان از روز اولی که جنگ آغاز شد سعی کرد، یمنی‌ها را برای جنگ تحریک نکند؛ چرا که خواست آمریکا و عربستان این است که به تأسیسات آسیب‌پذیر نفتی ضربه‌ای وارد نشود.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: عربستان در بندر ینبع در دریای سرخ امکانات نفتی صادراتی دارد، در جده امکانات تجاری و اقتصادی دارد و در خلیج‌فارس نیز تأسیسات آرامکو و پالایشگاهی و صادراتی دارد و از گسترش جنگ بسیار نگران است، بنابراین سعی کرد عبور هواپیما و جنگنده‌های آمریکایی بر فراز آسمان خود را تکذیب کند و درصدد است تا وارد ماجرا نشود؛ چراکه آسیب بسیار زیادی را باید متحمل شود.

وی با بیان اینکه امارات و بحرین به‌نوعی با آمریکا در این حمله همکاری کردند، اضافه کرد: در واقع عربستان همکاری با آمریکایی‌ها را از طریق بحرین انجام داد چون بحرین وصله چسبیده به عربستان است و دو کشور پل ارتباطی دارند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: نگرانی عربستان بیشتر به دلیل موضع‌گیری اخیر یمنی‌ها است که اعلام کرده‌اند هر کشوری در منطقه به نوعی وارد ائتلاف علیه غزه شود و با رژیم صهیونیستی همکاری کند، هدف آن‌ها خواهد بود و این برای عربستان بسیار می‌تواند خطرآفرین باشد.

کد خبر 719796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.