دلسوزی ناآگاهانه برخی شهروندان منجر به افزایش سگ‌های بلاصاحب شده است

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: دلسوزی های نا آگاهانه برخی از افراد در غذا دادن به حیوانات همچون سگ‌های بلا صاحب علاوه بر آسیب به محیط زیست شرایط تولید مثل و تکثیر بیشتر حیوان را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح الله خوشبخت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایمنا از فارس در تشریح اقدامات شهرداری شیراز در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب، اظهار کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۸۷ و بروز رسانی آن در سال ۱۴۰۱ و با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های بلا صاحب و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم تصویب شد.

وی افزود: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های بلا صاحب علاوه بر معضلات روانی و اجتماعی، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: شهرداری شیراز به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه از خرداد ۱۳۹۳ اجرای دستورالعمل مذکور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان را در دستور کار قرار داد و این هدف از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های بلا صاحب و کنترل جمعیت آن‌ها با انتخاب روش مناسب، ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با سگ‌های بلاصاحب، ارتقا بهداشت عمومی و جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها توسط سگ‌ها، جلوگیری از بد منظرگی و ارتقا زیبایی شهری با جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب انجام شد و طبق دستورالعمل، یک مرکز نگهداری موقت نیز در همان سال با تجهیزات نگهداری موقت احداث شد.

خوشبخت اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به گستردگی مناطق خدماتی شیراز و همچنین دسترسی به شهرهای جدید و روستاهای اقماری، نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص ارائه کرد.

وی ادامه داد: شهرداری با توجه به تماس‌های مردمی و همچنین بازدیدهای میدانی اقدام به شناسایی و اجرای عملیات در کلونی‌ها و محل‌های تجمع می‌کند که با این وجود با توجه به خصوصیات پیاده روی حیوان در جست‌وجوی آب و غذا نمی‌توان اقامتگاه دائمی برای آن در نظر گرفت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: طی سال‌های اخیر به تمام پیمانکاران خدمات شهری مناطق یازده‌گانه ابلاغ شده است تا اقدام لازم برای به‌کارگیری گروه‌های جداگانه برای این عملیات در هر منطقه صورت پذیرد.

خوشبخت همچنین اظهار کرد: علت افزایش سگ‌ها علاوه بر غریزه تولید مثل بالای حیوانات، وجود پناهگاه‌های غیر مجاز و تأمین احساسی آب و غذا برای آنان، عدم رعایت برخی شهروندان در خصوص جدول زمانبندی جمع‌آوری پسماند، وجود دسترسی‌های زیاد از حریم شهر، کم کاری برخی متولیان در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، شهرها و روستاهای اقماری و یا ناامن کردن محیط با روش‌هایی مثل استفاده از تفنگ و هجوم سگ‌ها به محل‌های امن تر و مواردی از این قبیل است.

وی تاکید کرد: موارد مذکور به عنوان مهمترین ایجاد پایگاه‌های غیر مجاز و غیر رسمی در سراسر مناطق خدماتی و حاشیه‌ای است که می‌تواند باعث افزایش لجام‌گسیخته در این خصوص شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز افزود: با توجه به نگهداری سگ‌های بلا صاحب در برخی از مراکز غیرمجاز، نمی‌توان از تعداد دقیق این مراکز نگهداری اطلاعات دقیقی به دست آورد اما در کلان‌شهر شیراز از سال ۹۳ یک مرکز نگهداری موقت با امکانات لازم احداث و بهره برداری شده است که در حال حاضر این مرکز در حال افزایش ظرفیت است.

خوشبخت همچنین در خصوص افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب، تصریح کرد: با توجه به گستردگی شیراز و وجود راه‌های گسترده ورود سگ‌ها به شهر از طریق شهرها و روستاهای اقماری، کمربندی‌ها و پتانسیل تولید مثل حیوان در سال نمی‌توان تعداد دقیقی از جمعیت سگ‌ها را مشخص کرد؛ بنابراین شهرداری شیراز با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های مردمی نسبت به حضور در کلونی‌های سگ‌ها در قسمت‌های مختلف محدوده‌های خدماتی اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه‌های حضور حیوانات بدون صاحب از رفتار و ایجاد شرایط توسط انسان‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: معمولاً وجود آب، غذا و پناهگاه شرایط زیست و تولید و تکثیر جانوران را فراهم می‌کند و از این بین بیشترین رقابت برای عامل غذا است و با توجه به غریزه‌های حیوانات، وقتی غذای خود را در هر مکانی به راحتی در اختیار داشته باشد، قطعاً آن مکان را به عنوان پناهگاهی مطمئن برای ادامه زندگی در نظر می‌گیرد و غریزه‌های رقابت و تلاش برای تهیه غذا در حیوان کمرنگ می‌شود و حیوان در آن مکان تولید مثل کرده و خانواده خود را گسترده‌تر می‌کند و این امر باعث تغییر اکوسیستم‌های زیستی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز اضافه کرد: بلوغ و قدرت تولید مثل حیوان خیلی زود محیط زیست پیرامونی ما از گروه‌های حیوانات مملو و زندگی روزمره شهروندان را با مشکلات بهداشتی روبرو کرده و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد.

خوشبخت تاکید کرد: این اتفاقات با دلسوزی‌های ناآگاهانه برخی از افراد در تحویل غذا به حیوانات اتفاق می‌افتد و باز اندیشی در این اقدام می‌تواند بسیاری از مشکلات را از دوش شهروندان و مدیران شهری بر دارد. لذا هر چه خدمات در این خصوص صورت بگیرد، تا مشارکت شهروندان نباشد قطعاً کم اثر بوده و موفقیتی حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پی بازدیدهای به عمل آمده از سایر کلان شهرها، متأسفانه این مشکلات در آن سازمان‌های متولی این امر نیز مشهود بود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، برای موفقیت در اجرای این طرح مشارکت همه دستگاه‌های عنوان شده در دستورالعمل همچون نمایندگان دامپزشکی، محیط زیست، دادستانی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گروه‌های مردم نهاد و سایرین در کنار همه این موارد مشارکت عمومی شهروندان الزامی است.

خوشبخت اضافه کرد: در حال حاضر برای مناطق یازده‌گانه پیمانکار جمع‌آوری تحت قراردادهای خدمات شهری اخذ شده و به درخواست‌های مردمی رسیدگی شده و سایر کلونی‌های شناسایی شده نیز مورد رصد و جمع‌آوری قرار گرفته است.

کد خبر 719576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.