مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند به‌طور کلی سه تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس همیشه شرایط لازم را برای حضور در کورس قهرمانی دارند و با وجود مشکلات فراوان نیز به عنوان مدعی شناخته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشورمان هفته‌های گذشته به پایان رسید و در نهایت پس از فراز و نشیب‌های فراوان استقلال با ۳۲ امتیاز عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به خود اختصاص داد و سپاهان و پرسپولیس نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند؛ بی‌شک در نیم‌فصل دوم شاهد تقابل جذاب میان این سه تیم خواهیم بود.

سپاهان با ۱۰ برد بیشترین برد را در نیم‌فصل اول به خود اختصاص داد و پس از آن تیم‌های استقلال و تراکتور با ۹ برد بیشترین پیروزی را در اختیار دارند. تیم‌های استقلال خوزستان و نساجی مازندران با ۹ باخت بیشترین شکست را در نیم‌فصل اول متحمل شدند و پس از آن تیم‌های فولاد خوزستان، مس رفسنجان و صنعت نفت آبادان با هشت باخت قرار دارند.

سپاهان با ۳۳ گل بهترین خط حمله نیم‌فصل اول را در اختیار دارد و پس از آن تیم استقلال با ۲۳ گل قرار گرفته است. استقلال با ۹ گل خورده بهترین خط دفاع نیم‌فصل اول لیگ برتر را در اختیار دارد و بعد از آن پرسپولیس با ۱۰ گل خورده قرار گرفته است.

فولاد خوزستان با ۶ گل زده بدترین خط حمله نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال را در اختیار دارد و بعد از آن پیکان با هشت گل زده ایستاده است. صنعت نفت آبادان با ۲۵ گل خورده صاحب بدترین خط دفاع نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال است و بعد از آن تیم مس رفسنجان با ۲۲ گل خورده قرار دارد.

فوتبال پشت حواشی پنهان شده بود

سیدمهدی سیدصالحی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره نیم‌فصل‌نخست لیگ برتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فوتبال در نیم‌فصل اول سال جاری پنهان شده بود و بیش از هر چیز حواشی به چشم می‌خورد، اگر به تمام تیم‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم به جای اینکه تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی باشد، بیشتر به حواشی توجه داشتند.

وی می‌افزاید: سپاهان از جمله تیم‌هایی بود که کیفیت لازم را داشت، اما پس از برهه‌ای دچار حواشی متعددی شد. سایر تیم‌ها نیز همین روند را طی کردند و به‌طور کلی در نیم‌فصل اول شاهد کیفیت بالایی در فوتبال نبودیم و حواشی درون‌تیمی به چشم می‌خورد. از نظر من در ۱۵ بازی لیگ احترام تیم‌ها به یکدیگر از بین رفته بود و در بیشتر مواقع پس از هر بازی بی‌احترامی بیش از مسائل فنی وجود داشت.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

شمس آذر و ملوان پدیده بودند

سیدصالحی در تشریح عملکرد شاگردان دقیقی عنوان می‌کند: شمس آذر قزوین از تیم‌های جوان لیگ به‌شمار می‌رود و شاگردان سعید دقیقی به معنای واقعی یک تیم واحد هستند و با وجود اینکه بازیکنان این تیم نام‌آشنا نبودند، اما برای اثبات توانایی‌های خود فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشتند و در کنار این موارد دوندگی و آمادگی لازم را داشتند. تفکرات سعید دقیقی و کادر فنی وی که شامل مهرداد کریمیان نیز می‌شد، موجب شد این تیم در کنار ملوان از پدیده‌های لیگ برتر باشد.

وی ادامه می‌دهد: در ملوان نیز مهدی تارتار با وجود بودجه کمی که در اختیار داشت، عملکرد قابل توجهی از خود ارائه داد و بی‌شک هرچه این تیم‌ها عملکرد بهتری داشته باشند، فوتبال کشورمان به رشد نزدیک‌تر خواهد شد. تارتار و سعید دقیقی برای نیم‌فصل دوم کار دشواری پیش رو خواهند داشت؛ چراکه شاگردان باید خود را به لحاظ روانی آماده کنند تا غرور کاذب وارد این تیم‌ها نشود.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

انتظارات از ذوب‌آهن بالا است

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص نمایش ذوب‌آهن با هدایت ربیعی خاطرنشان می‌کند: ذوب‌آهن نسبت به سال گذشته که بیشتر دیدارهای خود را با تساوی به پایان رساند در لیگ بیست‌وسوم با حضور نیما نکیسا در رأس کادر مدیریتی باشگاه و هدایت محمد ربیعی توانست تغییراتی را در این تیم ایجاد کند. طبیعتاً از سبزپوشان انتظار می‌رود که جزو تیم‌های سطح اول لیگ برتر باشند، چراکه با حضور بازیکنانی همچون قاسم حدادی‌فر سابقه آسیایی دارند و یکی از تیم‌های خوب ایران به‌شمار می‌روند. با وجود اینکه سبزپوشان سال‌های گذشته کمی ضعیف ظاهر شدند، اما محمد ربیعی در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر با توجه به بودجه و بضاعتی که داشته نتایج مطلوبی کسب کرده است.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

وی در تشریح عملکرد تراکتور اضافه می‌کند: سال گذشته پاکو خمز در شرایطی پا به لیگ ایران گذاشت که تراکتور توسط بردیف بسته شده بود و با این حال توانست نتایج مطلوبی کسب کند، اما سال جاری تفکرات خمز سبب شد نماینده تبریز با تغییرات زیادی برابر رقبای خود صف‌آرایی کند و به نوعی شاکله اصلی این تیم تغییر کرد. طبیعی بود که بازیکنان تراکتور برای هماهنگی با یکدیگر زمان نیاز داشته باشند و به همین دلیل فراز و نشیب بسیاری را طی کردند. از نظر من خمز موفق به پیدا کردن ترکیب اصلی تیم خود نشد و به غیر از خلیل‌زاده و آغاسی سایر بازیکنان این تیم در ترکیب اصلی مدام جابه‌جا می‌شدند. در کنار همه این موارد برخی از حواشی همچون مصاحبه‌های خمز سبب شد آن‌ها نتایج سینوسی کسب کنند و باید دید بازیکنان این تیم در ادامه چه عملکردی خواهند داشت.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

نیم‌فصل نخست برای فوتبال ما چه خروجی داشته است؟

محسن بیاتی‌نیا، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اتفاقات نیم‌فصل نخست لیگ برتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نیم‌فصل در شرایطی برگزار شد که ابتدا با تعطیلی‌های بسیاری مواجه بود و در هر صورت با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت در زمان مقرر شده به پایان رسید، اما باید دید از این نیم‌فصل چه خروجی به دست آمده است و به این سوال پاسخ داد که آیا تنها هدف ما برگزاری مسابقات است یا قصد داریم یک پشتوانه خوب برای سال‌های آینده فوتبال کشورمان ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: از نظر من نیم‌فصل اول پربار نبود و خروجی مناسبی برای تیم ملی فوتبال کشورمان نداشت و فوتبال ما سال‌ها است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر حواشی، مسائل مالی، اعتراضات به داوری، تغییر و تحولات بسیاری که برای تیم‌ها وجود دارد و از همه مهم‌تر حضور نداشتن مربیان جدید در لیگ برتر نشان‌دهنده این است که به سطح لیگ‌برتر اهمیت نمی‌دهیم و تنها هدف ما برگزاری مسابقات است. زمانی سطح لیگ‌برتر کشورمان به حدی بالا بود که لیگ یک نیز به پشتوانه آن کیفیت بهتری داشت، اما در حال حاضر مهره‌هایی که به دلیل شرایط سنی نمی‌توانند در لیگ برتر بازی کنند، بدون تیم بودن را به حضور در لیگ آزادگان ترجیح می‌دهند؛ به‌طور کلی تاکنون لیگ پرباری نداشته‌ایم.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

کارشناس فوتبال کشورمان درباره وضع قوانین جدید در این فصل از رقابت‌ها خاطرنشان می‌کند: پشت هر قانونی که وضع می‌شود باید تفکر چند ساله‌ای وجود داشته باشد و به این موضوع توجه شود که آیا این قانون قابل اجرا است یا خیر؟ وگرنه می‌شود قانونی را وضع کرد و مدتی بعد نیز به دلایل مختلف آن را نادیده گرفت، پس ما راه‌هایی را نشان می‌دهیم که ضعف و فساد بیشتری را در فوتبال ایجاد می‌کند. به همین دلیل اگر قانونی وضع می‌شود باید برای تمام تیم‌ها به اجرا دربیاید، نه اینکه برای برخی تفاوت قائل شویم که البته نتیجه‌ای به غیر از اعتراض سایر تیم‌ها ندارد، بنابراین هر قانونی باید سازنده و پشتوانه فکری محکمی داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد استقلال ادامه می‌دهد: باید به نکونام بابت نخستین سال حضور در استقلال به عنوان سرمربی و کسب قهرمانی نیم‌فصل با وجود مشکلات بسیار تبریک گفت، اما باید دید وی می‌تواند با همین تیم قهرمانی را هم برای آبی‌پوشان به دست بیاورد و از سوی دیگر حواشی نیم‌فصل را در ادامه برطرف کند یا خیر؟ بی‌شک نیم‌فصل دوم برای تمام تیم‌ها دشوار خواهد بود.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

بیاتی‌نیا در رابطه با نمایش طلایی‌پوشان در نیم‌فصل اول بیان می‌کند: سپاهان در یک مقطع زمانی با مشکلات درون‌تیمی مواجه شد و نتایج لازم را کسب نکرد و باید بتواند این مسائل درون‌تیمی را برطرف کند تا در پایان فصل همچنان در جمع مدعیان حضور داشته باشد.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

پول، قهرمانی نمی‌آورد

وی در تشریح عملکرد تراکتور یادآور می‌شود: نمی‌شود گفت تمام تیم‌هایی که بازیکنان بسیار گرفتند و پول‌های بسیاری خرج کردند، قهرمان خواهند شد چراکه بودجه بسیار نشان قهرمانی نیست. هزینه‌های بسیار شاید نتیجه‌بخش باشد، اما نه به این صورت که تمام داشته‌های خود را در یک سال استفاده کنید. برای مثال منچسترسیتی سال اول که پپ گواردیولا را در اختیار گرفت به اندازه سال‌های بعد هزینه نکرد، چراکه این سرمربی ابتدا باید عیار خود را نشان می‌داد.

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح می‌کند: مشکل فوتبال ما این است که هرسال کادر فنی، بازیکن و مربی جدید را به خود می‌بیند پس صبر و حوصله چه جایگاهی دارد؟ باید شرایط تیم‌ها و اقلیم‌ها در نظر گرفته شود و در مرحله بعد فرصت دهیم که یک سرمربی توانایی‌های خود را ثابت کند، در نهایت نیز برای آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

مدعیان در تکاپو برای ساختن نیم‌فصلی جذاب

به گزارش ایمنا، بی‌تردید تمام اهالی فوتبال اعتقاد دارند که نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال کشورمان حواشی متعددی را به همراه داشته است، اما به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال برای کاهش این حواشی چاره‌اندیشی‌هایی کرده است و یکی از آن‌ها افزایش چند درصدی سقف بودجه باشگاه‌ها است که تا حدودی می‌تواند راهکار مؤثری باشد. با این تفاسیر باید چشم‌انتظار ماند و دید در نهایت تیم‌های لیگ برتری در نیم‌فصل دوم چه عملکردی را از خود ارائه خواهند داد.

کد خبر 719547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.