گیشه بلیط تعطیل است

شرکت‌های هواپیمایی با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه و با رأی دیوان عدالت اداری در هفته‌های گذشته قیمت بلیط برخی پروازهای داخلی را افزایش دادند در حالی که وزیر راه و شهرسازی حذف دولت از قیمت‌گذاری بلیط را رد کرده و از بررسی دوباره نرخ‌ بلیط در روزهای آینده خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جست‌وجوی بلیط هواپیما به ویژه برای مقصدهای پرمسافری داخلی مانند تهران، مشهد و کیش را این روزها می‌توان به یافتن سوزن در انبار کاه تشبیه کرد، این فرضیه وجود دارد که ایرلاین‌ها در این بخش عرضه قطره‌چکانی دارند و حتی اگر مسافران بتوانند از خوان تکمیل ظرفیت پروازهای داخلی بگذرند، با چالش گرانی بلیط روبه‌رو می‌شوند که برخی این افزایش ناگهانی قیمت بلیط را خودسرانه و بدون دریافت مجوزهای لازم می‌دانند در حالی که دسته دیگری از کارشناسان و مسئولان این اقدام را در راستای رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری انجام شده که به شرکت‌های هواپیمایی اجازه داده از ۲۸ آذر ماه قیمت‌ها را افزایش دهند.

هشت ماه قبل شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیط پروازهای داخلی را بی‌سر و صدا افزایش دادند موج واکنش مسافران و نهادهای نظارتی باعث شد انجمن شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نرخ دلار، پیشنهاد افرایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کند که شورای عالی هواپیمایی با آن موافقت نکرد و در جلسه ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد؛ اما این افزایش قیمت مورد تأیید ایرلاین‌ها نبود و اعلام کردند که این افزایش قیمت برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شده و نباید ستاد تنظیم بازار در این حوزه ورود کند.

گرانی و کمبود همزمان

اکنون در ماه‌های پایانی سال و در آستانه سال جدید، بار دیگر مسافران با گرانی و کمبود همزمان بلیط هواپیما روبه‌رو شدند. جست‌وجویی در سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت پروازهای داخلی نیز نشان می‌دهد که در سایت اسنپ تریپ قیمت بلیط یک طرفه هواپیما برای مسیر تهران-مشهد در هواپیمایی تابان یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان، در هواپیمایی ایران ایر یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، در شرکت کاسپین یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان، در هواپیمایی آتا یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان و هواپیمایی سپهران یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

برای مسیر اصفهان – تهران نیز تنها یک شرکت هواپیمایی در روز شنبه بیست و سوم دی، بلیط ارائه می‌کند که شرکت هواپیمایی کارون (نفت) با قیمت یک میلیون و ۹۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان برای هر نفر در روزهای شنبه و یکشنبه است اما در روزهای دوشنبه تا جمعه بیست و نهم دی در این مسیر پروازی انجام نمی‌شود.

در مسیر تهران – کیش در روزهای شنبه بیست و سوم تا سه‌شنبه بیست و ششم دی بلیطی وجود ندارد و در روزهای سه‌شنبه تا پایان هفته نیز بلیط به قیمت دو میلیون و ۷۴۷ هزار تومان برای هر نفر به فروش می‌رسد.

مسیر

شرکت هواپیمایی قیمت
تهران - کیش معراج ۲,۴۸۶,۳۰۰ تومان
تهران - کیش چابهار ۲,۸۸۹,۰۰۰ تومان
تهران - کیش کیش‌ایر ۲,۵۶۰,۰۰۰ تومان

در سایت علی‌بابا پروازی برای مسیر تهران-مشهد قیمت بلیط پرواز اکونومی هواپیمایی معراج یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان، هواپیمایی تابان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هواپیمایی چابهار یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان، هواپیمایی آتا یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان، هواپیمایی کاسپین یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان، هواپیمایی ایران ایر یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، هواپیمایی سپهران یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، هواپیمایی چابهار یک میلیون و ۶۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هواپیمایی ایران ایرتور یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هواپیمایی وارش یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۳۰۰ تومان است، قیمت بلیط بیزینس پروازهای معراج و سپهران نیز به ترتیب به دو میلیون و دو میلیون و ۱۲ هزار تومان می‌رسد.

مسیر

شرکت هواپیمایی قیمت
اصفهان - تهران ایران ایر ۱,۵۵۲,۰۰۰ تومان
اصفهان- تهران کارون

۱,۵۶۴,۵۰۰ تومان

در حال حاضر قیمت گذاری بلیط هواپیما با ابلاغ رئیس جمهوری بر عهده ستاد تنظیم بازار است اما شرکت‌های هواپیمایی با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی شدند که بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کنند، آنها موفق شدن رأی هیأت عمومی دیوان را دریافت کنند و از ۲۸ آذر ماه قیمت‌ها را افزایش دادند.

مجوز صادر شده دیوان عدالت مبنی بر این است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند و نرخ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و این موضوعی به افزایش قیمت بلیت هواپیما در یکی دو هفته اخیر منجر شد.

برخی شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی نیز معتقدند که دولت تنها سوخت برای این شرکت‌ها را تأمین می‌کند و خواستار قیمت‌گذاری آزاد برای بلیط خود شدند.

در واکنش به این موضوع، حسین مذنب؛ مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام‌کرد: برخلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت‌گذاری فقط شورای عالی هواپیمایی است. وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی انجام خواهد شد.

گیشه بلیط تعطیل است

بر این اساس از این هفته سازمان تعزیرات حکومتی به جریمه شرکت‌های متخلف خواهد پرداخت.

کمیابی بلیط به دلیل چرخه توزیع در حوزه چارترکننده‌ها

کمیابی بلیط هواپیما نیز موضوع دیگری است که در یک دو هفته اخیر در لابه‌لای اخبار به چشم می‌خورد، این موضوع قابل انکار نیست اما شرکت هواپیمایی دلیل دشواری‌های تهیه بلیط را نه ایرلاین‌ها بلکه چرخه توزیع در حوزه چارترکننده‌ها می‌دانند. به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در دو سال گذشته نزدیک به ۸۰ فروند انواع گوناگون هواپیما و هلی‌کوپتر وارد کشور شده که برخی از آنها در مرحله اقدامات عملیاتی و فنی و انجام آزمایش‌های لازم برای ورود به چرخه هستند، در کنار این ناوگان تازه‌وارد نیز برخی هواپیماهای موجود نیازمند بررسی‌های سنگین یا موقتی هستند بنابراین اگرچه تعداد ناوگان هواپیمایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و این موضوع خود را در رشد آمارهای نشست و برخاست هواپیماها همچنین جابه‌جایی کالا و مسافر نشان می‌دهد.

تفاوت قیمت شرکت‌های دولتی و خصوصی

مسئولان سازمان هواپیمایی بر این باورند که شرکت‌های هواپیمایی دولتی مانند هما، قیمت بلیط خود را بر اساس نرخ رشد ۲۹ درصدی که اواخر خرداد امسال تصویب و ابلاغ شد، افزایش دادند اما برخی شرکت‌های خصوصی با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه خواستار قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در بازار هستند.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حالی با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه و دریافت رأی دیوان عدالت اداری بر پایه آن، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که اکنون در برنامه هفتم توسعه قرار داریم و بر اساس قانون دولت یا ستاد تنظیم بازار مسئول تنظیم بازار و تعیین قیمت معرفی شده است.

بر این اساس این احتمال وجود دارد که وزیر راه و شهرسازی با رایزنی رئیس قوه قضائیه رأی دیوان عدالت اداری را مغایر یا متناقض با شرع اعلام کند همچنین این احتمال وجود دارد که رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی دوباره به درخواست شرکت‌های هواپیمایی را بدهد همه این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که مسافران خواستار ورود شورای عالی هواپیمایی کشوری به موضوع قیمت بلیط پروازها هستند تا نرخ برخی خطوط به طور منطقی افزایش یابد و از رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 719475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.