رشد فروش شرکت‌های معدنی بورسی

شاخص قیمت، تولید و فروش بخش‌های صنعتی و معدنی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت ماهانه شاخص قیمت، تولید و فروش شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند، بخش صنعت و معدن به عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های اقتصاد در اقتصاد ایران اثر دارد و شاخص تولید آن از آنجا که بر بخش‌های دیگر اقتصاد اثر می‌گذارد، دارای اهمیت است.

طبق آمار ارائه شده اطلاعات ماهانه ۳۱۹ شرکت بورسی مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر محاسبه میزان قیمت، فروش و تولید در صنعت، برآوردی از تغییرات ماهانه ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع مختلف و در ادامه در کل اقتصاد را منتشر می‌کند.

به‌طور کلی شاخص تولید و قیمت توسط مرکز بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اغلب به صورت فصلی منتشر می‌شود و اثری از انتشار شاخص فروش نیز وجود ندارد، بنابراین انتشار آن‌ها توسط مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت ماهانه موجب می‌شود که بتوان تحولات بخش صنعت و معدن را با دقت بیشتری دنبال کرد.

تغییرات شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی

شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل ۰.۲ درصد افزایش داشته است، در صورتی که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کاهش را ثبت کرده است.

در واقع از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی (پتروشیمی یا فلزات اساسی) هشت رشته فعالیت اثرگذار در افزایش شاخص تولید و هفت رشته فعالیت اثرگذار در کاهش شاخص تولید هستند.

رشته فعالیت «تجهیزات برقی»، «دارو» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین تأثیر را در افزایش شاخص تولید داشتند و رشته فعالیت‌های «منسوجات»، «چوب و کاغذ» و «محصولات فلزی» بیشترین تأثیر را در کاهش شاخص تولید صنعت داشته‌اند.

تغییرات شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل شش درصد افزایش داشته است، در صورتی که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش را ثبت کرده است.

تغییرات شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل ۱.۹ درصد کاهش داشته است و‬ نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش را ثبت کرده است.

از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، هشت رشته فعالیت اثرگذار در افزایش شاخص فروش و هفت رشته فعالیت اثرگذار در کاهش شاخص فروش هستند. از جمله رشته فعالیت‌هایی که در افزایش شاخص فروش نقش داشته‌اند می‌توان به «سایر کانی غیرفلزی»، «تجهیزات برقی» و «دارو» اشاره کرد و از جمله رشته فعالیت‌هایی که در کاهش شاخص فروش نقش داشته‌اند می‌توان به «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «خودرو و قطعات» اشاره کرد.

تغییرات شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی

شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است و‬ نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش را ثبت کرده است.

تغییرات قیمتی فعالیت‌های صنعتی بورسی

طبق آمار نرخ رشد ماهانه فعالیت‌های صنعتی بورسی در آذر ۱۴۰۲ صفر درصد بوده و رشد نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل ۱.۲ واحد کاهش داشته و به ۲۳.۳ درصد رسیده است، البته لازم به ذکر است که به‌طور میانگین شاخص قیمت نزولی بوده و نسبت به آبان ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 719338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.