آبگیری پهنه‌های خشک شده تالاب میانکاله

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گف: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بر اثر بارندگی‌های اخیر در پهنه‌ی خشک‌شده تالاب میانکاله بالغ بر هزار و ۷۰۰ هکتار آن آبگیری شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست مازندران، روح‌اله اسماعیلی صبح امروز _پنجشنبه بیست و یکم دی_ در اظهار کرد: آثار و تبعات بارندگی اخیر بر روی تالاب میانکاله که چند سالی دچار مشکل خشکسالی بوده، نمایان شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: بارندگی‌های اخیر از این جهت برای ما مهم است که سطح قابل توجهی از محدوده‌ی خشک شده‌ی تالاب آبگیری شده و نوید می‌دهد که اگر اقدامات خوب مدیریتی را در پهنه‌ی غربی در حوزه‌ی اثرگذاری تالاب داشته باشیم می‌توانیم تحولی در این پهنه‌ی خشک‌شده ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در پهنه‌ی خشک‌شده تالاب بالغ بر هزار و ۷۰۰ تا هزار و ۸۰۰ هکتار در اثر بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: این موضوع از دو جهت برای ما قابل توجه است؛ نکته‌ی اول اینکه با آبگیری تالاب، جمعیت قابل توجهی از پرندگان که معمولاً در آب‌های کم‌عمق جزو پرندگان کنار آبزی محسوب می‌شوند را در این قسمت از بنای تالابی مشاهده کردیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از جهت دیگر این موضوع برای ما مهم است که خیس شدن و نمناکی تالاب؛ به کنترل ورود و خروج بی‌ضابطه در منطقه کمک می‌کند و ما عملاً هیچ‌گونه ورودی را از راه‌های دسترسی که در ضلع جنوبی وجود داشته باشند را به منطقه نداشته باشیم و بتوانیم تعارضات و چالش‌هایی که در گذشته اتفاق می‌افتاد را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در جهت مدیریت و احیای تالاب میانکاله و در راستای تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد ملی احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، اقداماتی را در دستور کار خودش قرار داده است ازجمله آن‌ها به انهار منتهی به تالاب اشاره کرد که حدود ۷۶ کیلومتر از آن لایروبی شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: این عمل سبب می‌شود که اگر آب نا بهنگامی در حوزه وجود دارد؛ بارندگی‌های اخیر مشمول آن شده و به راحتی و با سرعت بیشتری به تالاب برسد و بتواند به احیای تالاب کمک کند.

کد خبر 719264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.