وصول عوارض آلایندگی با چالش جدی مواجه است

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: در سال جاری وصول عوارض آلایندگی با چالش جدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی، محمود مرادی‌نراقی پیش از ظهر امروز پنجشنبه_ بیست و یکم دی_ در همایش مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای استان مرکزی اظهارکرد: پیگیری‌هایی انجام شد که محیط زیست صنایع آلاینده را شناسایی کند و در لیست صنایع آلاینده قرار دهد و بین ضریب نیم تا یک ونیم باید این صنایع عوارض آلایندگی را پرداخت کنند.

وی بودجه شهرداری اراک را ۴۶ هزار میلیارد ریال ذکر کرد وافزود: درآمد این شهرداری در سال جاری ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن به عنوان ارزش افزود توزیع شده است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی تصریح کرد: از این میزان ۸۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی است که در وصول آن چالش جدی وجود دارد.

مرادی نراقی افزود: بودجه شهرداری‌های هشت همت است وعوارض آلایندگی استان خوزستان هم هشت هزار میلیارد ریال به دست آمده است.

وی ادامه داد: برآورد اولیه و پیش بینی دفتر امور شهری دو و نیم تا سه همت درآمد از محل عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها اختصاص دهیم.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه این استان با وجود تعدد صنایع باید درآمد بیشتری در این بخش داشته باشد، گفت: مدیریت شهری و کارکنان شهرداری‌های سراسر استان باید تعامل بیشتری با ادارات محیط زیست در راستای شناسایی واحدهای آلاینده داشته باشند چراکه این موضوع کار بسیار دشواری است و محیط زیست محدودیت‌های خاص خود را دراین زمینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک ۵۰ تا ۵۵ درصد درآمد شهرداری‌های استان محقق شده که براساس آمار کاهش درآمد به ویژه در شهرداری اراک وجود دارد و چالش این شهرداری است.

تعامل وزارت کشور با شوراها موجب حل مسائل و مشکلات آسان‌تر خواهد شد

محمدکاظم شاکری عضو شورای عالی شوراهای اسلامی شهر استان مرکزی اظهار کرد: در دوره ششم شورای اسلامی اتفاق خوبی در تعامل دو سویه در شوراها شکل گرفت.

وی افزود: هرچه میزان تعامل وزارت کشور با شوراهای اسلامی بیشتر باشد رفع مسائل ومشکلات آسان‌تر خواهد بود.

عضو شورای عالی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی تاکید کرد: استان مرکزی دارای ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف است اما از این ظرفیت کمتر استفاده شده که باید اعضای شوراها و شهرداری‌ها از ظرفیت قانونی موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

شاکری تصریح کرد: نیاز است از فرصت‌هایی که قانون از طریق شورای عالی ای جاده کرده برای رفع مشکلات شهری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نباید از پژوهش در حوزه شهری غفلت شود تاکید کرد: تقویت این بخش باید مورد توجه و طرح‌های مهم در این بستر مورد بررسی قرار گیرند.

شاکری گفت: بازآفرینی شهری موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و با صرف اعتبار تخصیصی، نباید اجازه داد، اعتبار این بخش بازگرد.

استان مرکزی با ۷۰ درصد کم تحرکی و ۵۰ درصد بی‌رغبتی به ورزش مواجه است

مسعود پیرایش مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اظهار کرد: این استان با ۷۰ درصد کم تحرکی و ۵۰ درصد بی‌رغبتی به ورزش در حوزه کارمندی روبروست.

وی افزود: براساس دسته بندی قانون، ورزش پایه با آموزش و پرورش، ورزش قهرمانی با وزارت ورزش، ورزش همگانی با شهرداری‌ها و ورزش حرفه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده تا هم افزایی انجام شود.

در پایان این جلسه، از سه شهرداری اراک، مهاجران و تفرش که در سال ۱۴۰۱ بهترین عملکرد را در استان داشتند، قدردانی شد.

وصول عوارض آلایندگی با چالش جدی مواجه است

کد خبر 719247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.