بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای به پایان رسید

سه نمایش خیابانی و سه نمایش صحنه‌ای از آخرین بخش جشنواره تئاتر منطقه‌ای به میزبانی استان آذربایجان شرقی به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای در چهارمین و واپسین بخش خود با عنوان جشنواره سهند با حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند و در میان استقبال مخاطبان و مردم تبریز از ۱۷ الی ۲۰ دی برگزار شد و پرونده این رویداد بزرگ تئاتری کشور در سال ۱۴۰۲ بسته شد. آئین پایانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند صبح روز گذشته، بیستم دی در تالار اقبال‌آذر مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی رمضانی چابک مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها، تراب محمدی معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی، محمدحسین بلاغی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسئولان استانی، هیئت داوران، هنرمندان و جمعی از مخاطبان در این رویداد هنری بودند.

جشنواره منطقه‌ای؛ فرصت مناسب برای توسعه هنرهای نمایشی

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره گفت: جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی مناسب برای توسعه این هنر نمایشی در کشور است.

نظری افزود: در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند که به میزبانی تبریز برگزار شد یازده اثر در بخش خیابانی و هجده اثر در بخش صحنه‌ای رقابت کردند که هیئت داوران با بررسی کارشناسی و دقیق، آثار برتر را معرفی و انتخاب کرد.

استقبال اهالی تئاتر باعث دلگرمی خادمان فرهنگ و هنر شد

سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: میزبانی مناسب و استقبال خوب اهالی هنرهای نمایشی از این جشنواره باعث دلگرمی خادمان فرهنگ و هنر در این روزهای سرد زمستان شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره آخرین ایستگاه جشنواره‌های تئاتر مطقه‌ای کشور در سال جاری بود، توضیح داد: پس از این رویداد بلافاصله چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کلید خواهد خورد و امیدواریم منتخبان جشنواره سهند در جشنواره کشوری هم بدرخشند.

بلاغی با اشاره به میزبانی از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در این دوره از جشنواره افزود: ۲۹ گروه در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی باهم به رقابت پرداختند که اغلب گروه‌های نمایشی را هنرمندان جوان تشکیل داده بودند و با حضور در جشنواره‌های مختلف و کسب تجربیات بیشتر، آینده تئاتر کشور را رقم خواهند زد.

حفاظت از ارزش‌های ایرانی-اسلامی، اولویت هنرمندان باشد

همچنین، تراب محمدی معاون سیاسی استاندار، ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از گروه‌های هنر نمایشی گفت: آذربایجان شرقی یکی از خاستگاه‌های اصلی فرهنگ و هنر کشور است و از دیرباز خواستار برگزاری رویدادهای ملی-منطقه‌ای و بین المللی در این استان بوده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه هنرمندان حوزه تئاتر افرادی با استعداد، فعال و وطن دوست هستند، ادامه داد: امروزه بخش وسیعی از تربیت فرزندان و جوانان توسط فعالان این حوزه صورت می‌گیرد لذا حفاظت از هویت ارزش‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی باید در اولویت این هنرمندان باشد.

برگزیدگان بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

بروشور:

در این بخش از سیروان ابراهیمی برای طراحی بروشور نمایش «خواب‌نما» از استان کردستان تجلیل شد.

دیپلم افتخار و جایره نقدی این بخش نیز به منیره بنایی برای طراحی بروشور نمایش «هفت‌سنگ» از خراسان رضوی رسید.

موسیقی:

هادی کسایی برای موسیقی نمایش «هفت سنگ» از خراسان رضوی تجلیل شد.

سیدمحسن راه‌چمنی، برگزیده موسیقی برای نمایش «سمپوزیوم شمر و مجنون» از خراسان رضوی شناخته شد.

بازیگری زن:

رتبه سوم این بخش به صورت مشترک به مهدیس محرابی برای نمایش «رسم چادر» از همدان و عسل زیرکی برای نمایش «خون‌بست» از خراسان رضوی رسید.

رتبه دوم این بخش به محیا جباری برای نمایش «۵:۲۵ دقیقه» از همدان اهدا شد.

رتبه اول بازیگری زن به آرزو علی‌پور برای نمایش «آخرین نفس» از استان گیلان تقدیم شد.

بازیگری مرد:

رتبه سوم بازیگری مرد به صورت مشترک به احمد شریفی برای نمایش «آخرین نفس» از استان گیلان، فراز کاظمی برای نمایش «خواب‌نما» از کردستان و فرهاد طوفان برای نمایش «اعتبار» از استان اردبیل اهدا شد.

رتبه دوم بازیگری نیز به صورت مشترک به میلاد صادقی نمایش «خواب‌نما» از کردستان و امید جلالی برای بازی در نمایش «مجسمه» از گیلان اهدا شد.

رتبه اول این بخش به سعید نظریان برای نمایش «هفت‌سنگ» از خراسان رضوی رسید.

طراحی و فضاسازی:

عرفان دارابی برای نمایش «خواب‌نما» از کردستان.

آرزو علی‌پور برای نمایش «آخرین نفس» از گیلان.

مهناز پاکدل برای نمایش «هفت سنگ» از خراسان رضوی.

میلاد حسین‌زاده برای نمایش «مجسمه» از گیلان.

کارگردانی:

هیئت داوران در این بخش از آرزو علی‌پور برای نمایش «آخرین نفس» تجلیل کرد.

رتبه سوم این بخش به مهنار پاکدل برای نمایش «هفت سنگ» از خراسان رضوی رسید.

رتبه دوم این بخش برای کارگردانی «مجسمه» به میلاد حسین‌زاده از گیلان اهدا شد.

رتبه اول کارگردانی به عرفان دارابی برای نمایش «خواب‌نما» از کردستان تقدیم شد.

بخش طرح و ایده:

تجلیل این بخش به امیر امینی برای نمایش «آخرین نفس» از گیلان رسید.

رتبه سوم بخش طرح و ایده به مهناز پاکدل برای نمایش «هفت سنگ» از خراسان رضوی اهدا شد.

رتبه دوم این بخش به احمد صمیمی برای نمایش «خواب‌نما» از کردستان تقدیم شد.

رتبه اول بخش طرح و ایده نیز به میلاد حسین‌زاده برای نمایش «مجسمه» از گیلان اهدا شد.

نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر:

«هفت سنگ» به کارگردانی مهناز پاکدل از خراسان رضوی.

«مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده از گیلان.

«خواب نما» به کارگردانی عرفان دارابی از کردستان.

برگزیدگان بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

نور:

جایزه این بخش به وحید خداپرست برای نمایش «باد اسب است» از آذربایجان غربی و احسان عاقل برای نمایش «برچسب» از خراسان رضوی اهدا شد.

طراحی لباس:

رتبه سوم مشترک بخش طراحی لباس به مریم صادقی برای نمایش «کافه سایه» از آذربایجان غربی و نسرین شکوهی برای نمایش «اخته» از استان اردبیل اهدا شد.

رتبه دوم این بخش به زهرا سبحانی برای نمایش «مکبث» از کردستان رسید.

رتبه اول بخش طراحی لباس به احسان عاقل برای نمایش «برچسب» از استان خراسان رضوی اهدا شد.

طراحی صحنه:

هیئت داوران در این بخش از رضا فتوت‌خواه برای طراحی صحنه نمایش «پابرهنه در بهشت» از استان گیلان تجلیل کرد.

رتبه سوم مشترک این بخش به صورت مشترک به الهام حیدریان برای نمایش «کافه سایه» از استان آذربایجان غربی و عرفان مسعودی برای نمایش «لابیرنت» از استان زنجان اهدا شد.

رتبه دوم این بخش به صورت مشترک به محمد قاسمی برای نمایش «آماسه» از استان همدان و سارا عارف برای نمایش «در آغوشم آب خاک خون» از استان گیلان رسید.

رتبه اول طراحی صحنه به مرتضی نجفی برای نمایش «کاپوتاژ» از استان قزوین اهدا شد.

موسیقی:

هیئت داوران در این بخش از موسیقی نمایش «کاپوتاژ» ساخته فرامرز نصیری از استان قزوین تجلیل کرد.

رتبه سوم این بخش به صورت مشترک به احمد جعفرپور برای موسیقی نمایش «رژیستور» از استان اردبیل و مهدی حسنی برای نمایش «یک جور دیگه یعنی همین» از استان خراسان رضوی اهدا شد.

رتبه دوم به معین اعتقادی برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» از خراسان رضوی و بهرام شریفی‌پور برای نمایش «چنج» از کردستان رسید.

رتبه اول این بخش به علیرضا عبادی برای نمایش «۱۳۲۰» از استان اردبیل اهدا شد.

بازیگری زن:

هیئت داوران در این بخش از نرگس شفیعی برای بازی در نمایش «لابیرنت» از استان زنجان، لیلا کاظمی برای بازی در نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» از استان همدان، فاطمه امیرپور بازیگر نمایش «یک جور دیگه یعنی همین» از خراسان رضوی و زهرا دلاور برای نمایش «آماسه» از استان همدان تجلیل کرد.

رتبه سوم این بخش به صورت مشترک به الهام حیدریان برای نمایش «کافه سایه» از آذربایجان غربی و آیسان کاری برای نمایش «۱۳۲۰» از استان اردبیل رسید.

رتبه دوم این بخش به مژگان اسماعیلی برای نمایش «مکبث» از کردستان و همچنین به هما سعادت برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» از استان خراسان رضوی اهدا شد.

رتبه اول این بخش به شیوا برناس بازیگر نمایش «کاپوتاژ» از استان قزوین تقدیم شد.

بازیگری مرد:

هیئت داوران در این بخش از رایان ملازینعل برای بازی در نمایش «نادرخان» از کردستان، مرتضی نجفی برای بازی در نمایش «کاپوتاژ» از قزوین، پرهام فروتن بازیگر نمایش «چنج» از استان کردستان و همچنین از مهرداد حسینی برای بازی در نمایش «رژیستور» از اردبیل تجلیل کرد.

رتبه سوم بازیگری به صورت مشترک به محسن شاهی برای نمایش «۱۳۲۰» از اردبیل و داور فرمانی برای بازی در نمایش «اخته» از اردبیل و میثم چالویی برای نمایش «مرثیه‌ای برای کلمات» از زنجان اهدا شد.

رتبه دوم این بخش به صورت مشترک به رضا فتوت‌خواه و سینا جعفری برای بازی در نمایش «پابرهنه در بهشت» از گیلان رسید.

رتبه اول بازیگری مرد به امیر حامد برای بازی در نمایش «در آغوشم آب خاک خون» از استان قزوین اهدا شد.

نمایشنامه‌نویسی:

هیئت داوران در این بخش از هوشنگ جاوید برای نمایشنامه «یه جور دیگه یعنی همین» تجلیل کرد.

رتبه سوم این بخش به ساناز بیان برای نمایشنامه «عامدانه عاشقانه قاتلانه» و وحید درویشی برای نمایشنامه «پابرهنه در بهشت» اهدا شد.

رتبه دوم نمایشنامه‌نویسی به امیر حامد برای «در آغوشم آب خاک خون» از گیلان و یوسف دادجو برای نمایشنامه «۱۳۲۰» از اردبیل رسید.

رتبه اول این بخش به کامران شهلایی برای نمایش «کاپوتاژ» از قزوین اهدا شد.

کارگردانی:

هیئت داوران در این بخش از امیراحسان امیرپور برای نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» از خراسان رضوی و منیژه احمدی برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» از خراسان رضوی تجلیل کرد.

رتبه سوم این بخش به مجید غلامی برای نمایش «باد اسب است» از آذربابجان غربی و همچنین به ابراهیم عادل‌‎نیا برای نمایش «۱۳۲۰» از اردبیل رسید.

رتبه دوم کارگردانی به مرتضی نجفی برای نمایش «کاپوتاژ» از قزوین و یوسف دادجو برای نمایش «۱۳۲۰» از اردبیل اهدا شد.

رتبه اول این بخش به امیر حامد برای نمایش «در آغوشم آب خاک خون» از گیلان تقدیم شد.

نمایش‌های صحنه‌ای راه‌یافته به جشنواره فجر

«کاپوتاژ» به کارگردانی مرتضی نجفی از قزوین.

«در آغوشم آب خاک خون» به کارگردانی امیر حامد از گیلان.

«۱۳۲۰» به کارگردانی یوسف دادجو از اردبیل.

کد خبر 719196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.