آغوش گشاده مام‌میهن

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌ویکم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آب دریا به اصفهان و زاهدان می‌رسد» نوشت: مدیریت و تأمین آب، یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم در دوران فعالیت خود بوده است. حالا در جلسه‌ای که به همین منظور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، اعلام شد، تا پایان دولت دو مورد از مهم‌ترین پروژه‌های مرتبط با آب به سرانجام می‌رسد: آب دریای عمان در اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت هم به زاهدان می‌رسد. اهمیت این کلان‌پروژه‌ها را در این واقعیت می‌توان جست‌وجو کرد که اکنون اصفهان به دلیل تنش آبی، دچار فرونشست‌های جدی شده است. در زاهدان و شرق سیستان و بلوچستان نیز به دلیل برخی مشکلات فرامرزی، تأمین آب با دشواری‌هایی مواجه بوده است. در این میان البته این واقعیت را نباید از یاد برد که این دستاوردهای بزرگ و ملی که البته در نوع خود تاریخی هم محسوب می‌شود، در شرایط تحریم و فشارهای غیرقانونی اقتصادی ناشی از آن حاصل می‌شود. بویژه تأمین آب زاهدان از دریای عمان، نشان‌دهنده اهتمام ویژه دولت سیزدهم به نیازهای اولیه توسعه‌ای، از جمله آب است.

آغوش گشاده مام‌میهن

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود تیتر «فروپاشی ساختارها و ایده‌های نظم کهنه» را برگزید و نوشت: جنگ غزه و مسائلی که پس از آن پدید آمد، ثابت کرد ساختارها و ایده‌های «نظم کهنه» کارایی خود را در کنترل روندی که علی‌رغم اهداف آن پدید آمده از دست داده است. وقتی رژیم به شدت مسلح اسرائیل علی‌رغم جنگی به‌نسبت طولانی نتواند فلسطینی‌ها را مهار کند؛ وقتی آمریکا در قامت ابرقدرت نتواند از طریق هشدار و اقدامات نمادین و حتی اقدامات عملی، روندی که در مقابل آن قرار دارد، متوقف گرداند؛ وقتی دولت‌های منطقه‌ای اردوگاه نظم کهنه نتوانند در نقش واگذار شده ایفای نقش کنند و کمکی به حل مسئله نمایند؛ زمانی که ائتلاف‌ها به سختی شکل گیرند و در صحنه عمل قادر به اقدامات مدنظر نباشند؛ وقتی نهاد حقوقی نظم کهنه - یعنی شورای امنیت سازمان ملل - نتواند به کنترل روند کمک کند، این یعنی وضعیت و عناصر اصلی دخیل در آن دگرگون شده است. در این شرایط افق تحولات را نمی‌توان بر اساس شاخص‌های رهبری نظم کهنه ترسیم کرد. در چنین شرایطی «نقش‌آفرینان جدید» موضوعیت مضاعف پیدا می‌کند.

آغوش گشاده مام‌میهن

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغوش گشاده مام‌میهن» نوشت: سخنان همزمان رئیس‌قوه قضائیه که «با اعتمادسازی چهره‌به‌چهره نظر ایرانیان (متخصصان) را برای بازگشت به کشور جلب کنید» و سپس وزیر ارشاد که «معین می‌تواند در ایران کنسرت بدهد» و بعد وزیر گردشگری که «قرار است درها روی ایرانیان باز شود و میلیون‌ها ایرانی با امنیت و به‌راحتی وارد کشور شوند»، به چه اشاره دارد؟ آیا یعنی اتخاذ یک سیاست واحد و تصمیم‌گیری شده؟ لزوماً نه، اما می‌تواند به چنین سیاستی هم متصل شود. آیا این به معنای مقدمه یک عفو گسترده‌تر است؟ باز هم نه لزوماً، چون غیر از برخی دسته‌جات ضدانقلاب با جرایم تروریستی و برخی افراد با جرایم مالی و جنایی، کسان دیگر که شامل چند میلیون ایرانی خارج از کشور هستند، اتهامی ندارند که نیازی به عفو عمومی باشد. این اظهارات می‌تواند در قالب آغوش باز مام‌میهن برای همه ایرانیان تعبیر شود و کسی هم در آن تردید نکرده است. هر چه هست یک سال پس از آشوبی که برخی در خارج آن را پایان نظام می‌دانستند و برخی در داخل خود را برای شرایط جدید آماده می‌کردند، این‌گونه موضع‌گیری‌های مسئولان نظام، نشانه‌ای از اقتدار و ثبات است. عفوها یا گشایش‌ها در زمان اقتدار صادر می‌شود.

آغوش گشاده مام‌میهن

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیلی یمن به آمریکا» به حمله نیروهای مسلح به یک کشتی آمریکایی پرداخت و نوشت: یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای دریایی و نیروی موشکی، همچنین نیروی پهپادی ما به یاری خداوند در یک عملیات نظامی مشترک با تعداد زیادی موشک بالستیک و پهپاد، یک کشتی آمریکایی را که به رژیم صهیونیستی کمک می‌کرد، هدف قرار دادند. وی تاکید کرد: این عملیات پاسخ اولیه به تجاوز آمریکا به نیروهای دریایی ما بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً اعلام کرده بود «نیروهای دشمن آمریکایی به ۳ قایق حمله کردند و ۱۰ نفر از نیروهای ما را به شهادت رساندند». سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه بیانیه خود افزود: نیروهای مسلح یمن در راستای حق دفاع از خود در برخورد مناسب با تمام تهدیدهای خصمانه علیه کشور، مردم و امت اسلامی تردید نخواهد کرد. یحیی سریع همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح یمن تا زمان توقف تجاوزها و پایان دادن به محاصره برادران‌مان در نوار غزه، به ممانعت از کشتی‌های صهیونیستی و تمام کشتی‌هایی که در دریای سرخ و دریای عرب به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌روند ادامه می‌دهد.

آغوش گشاده مام‌میهن

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «چالش‌های بازگشت به وطن» را برگزید و نوشت: وعده بازگشت بدون ترس ایرانیان خارج‌نشین به ایران بخش مهمی از اخبار روزهای پایانی هفته را به خود اختصاص داد و مسئولان در رده‌های مختلف از آغوش باز وطن بر روی خارج‌نشینان تا جایی سخن گفتند که حتی بازگشت خوانندگان لس‌آنجلسی را هم بلامانع دانستند. البته که هیچ‌یک از مسئولان ادعا و سخنی به اشتباه بر زبان نیاورده‌اند اما سخن تمام و کمال بیان نشده است، زیرا در اصل ما قانون ممنوع‌الورودی نداریم و هر ایرانی که پاسپورت و مدارک شناسایی معتبر داشته باشد، می‌تواند وارد کشور شود اما مسئله در همان هنگام ورود است و تبعات قضائی، شاید تشکیل پرونده بابت زندگی و فعالیت خارج از کشور برای برخی از ایرانیان، این نگرانی‌ها چنان فضا را مبهم کرده که اعتمادسازی در این مسیر آن‌طور که باید، دورنمای مطلوبی ندارد. به‌خصوص که ایران تابعیت مضاعف را نمی‌پذیرد و افراد دارای تابعیت مضاعف برای انجام امور اقتصادی و فرهنگی در مسیر کسب مجوزها به درهای بسته برخورد می‌کنند. حتی ورود بدون مشکل هم وعده جذابی برای امتحان شانس کار و سرمایه‌گذاری برای این افراد نیست.

تا جایی که رئیس دستگاه قضا در دیداری که روز سه‌شنبه با وزیر امور خارجه و اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور داشت هم بر این فضای بی‌اعتمادی و ضرورت رفع آن تأکید کرد و گفت «خیلی از ایرانیان خارج از کشور تمایل به بازگشت دارند، اما اعتماد ندارند لذا باید سازوکارهایی تعبیه شود که این اعتماد متقابل در طرفین ماجرا ایجاد شود». اما این دیوار بی‌اعتمادی که سال‌هاست میان ایران و برخی ایرانیان خارج‌نشین کشیده شده همان‌گونه که محسنی‌اژه‌ای گفته با سخن‌گفتن فرو نخواهد ریخت، آن‌هم زمانی که هنوز دلهره ورود به ایران و برخورد با دوتابعیتی‌ها هراز چندگاهی به رأس اخبار می‌آید.

آغوش گشاده مام‌میهن

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۷ فرصت آخر هفته ۲ روزه» نوشت: تعطیلات آخر هفته دو روزه نزدیک به ۱۰ سال است که در ایران آرزو است؛ اکنون لایحه‌ای در مجلس در دست بررسی است که می‌خواهد تعطیلات را دو روزه کند، اما این لایحه ایراداتی دارد. نخست اینکه مطابق آن، این تعطیلات تنها برای کارکنان دولت تعریف شده است و تعطیلی رسمی تقویمی نیست. دومین مساله، روز تعطیلی دوم است که اکنون با تاکید بر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به پیش می‌رود؛ درحالی‌که برای کاهش روزهای ساکت ایران به لحاظ تعامل با اقتصاد جهان، فعالان اقتصادی بر تعطیل شدن شنبه‌ها تاکید دارند. سومین مساله مربوط به شرایط مرزی پنج‌شنبه‌ها مطابق تقویم کنونی است که عملاً نه تعطیل است و نه روز کاری. بر همین اساس بخش خصوصی فرصت‌های تعطیلات شنبه‌ها را بر می‌شمرند: ایجاد فرصت رقابت با بازیگران دیگر جهان، ارتقای کیفیت اوقات فراغت، بهبود برنامه‌ریزی در جهت توسعه بخش خدمات گردشگری، کمک به توسعه رفاه اجتماعی‌، امکان برنامه‌ریزی برای سفر و کاهش مهاجرت به کلان‌شهرها به واسطه رونق گردشگری و همچنین کمک به تقویت گردشگری بین‌المللی‌.

آغوش گشاده مام‌میهن

کد خبر 719123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.