بنیادی‌فر در دیدارهای بین‌المللی قضاوت بهتری دارد

کارشناس داوری فوتبال کشورمان معتقد است موعود بنیادی‌فر یکی از داورانی است که اگرچه در لیگ ایران و حین قضاوت‌های خود دچار استرس و شتاب‌زدگی می‌شود و بازی‌هایی که سوت می‌زند با انتقادهایی همراه است، اما در بازی‌های بین‌المللی عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا فغانی طبق اعلام رسمی کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا باید در نخستین دیدار از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که روز جمعه میان تیم‌های ملی فوتبال قطر و لبنان برگزار خواهد شد، قضاوت کند و تجربه قضاوت در دیدار افتتاحیه جام ملت‌ها را هم به‌دست خواهد آورد. فغانی برای سومین دوره پیاپی است که حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند.

ایران با ۱+۱ نماینده داوری در جام ملت‌های آسیا

البته برخلاف دو دوره قبلی جام ملت‌های آسیا که علیرضا فغانی به‌عنوان نماینده جامعه داوری ایران در جام ملت‌ها حضور داشت، وی در این دوره از رقابت‌ها به‌عنوان نماینده کشور استرالیا در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی آسیا قضاوت خواهد کرد. فغانی که سال‌های گذشته در مهم‌ترین تورنمنت‌های فوتبالی جهان از جمله جام‌جهانی، المپیک و جام باشگاه‌های جهان سوت زده است و سابقه قضاوت در فینال جام ملت‌های آسیا را هم در کارنامه دارد، قرار است برای نخستین بار حضور در جام ملت‌های آسیا را به‌عنوان نماینده کشور استرالیا تجربه کند.

بنیادی‌فر در دیدارهای بین‌المللی قضاوت  بهتری دارد

تاریخچه قضاوت داوران ایرانی در جام ملت‌های آسیا

علیرضا فغانی پیش از این با هفت قضاوت طی ادوار جام ملت‌های آسیا با نام‌هایی همچون سعید کمیل الفضلی، ریوجی ساتو و نواف شکرالله برابری کرده بود و در این آمار تنها روشن ایرماتوف با ۱۴ بازی قضاوت بیشتر از علیرضا فغانی در بازی‌های جام ملت‌های آسیا حضور داشته است. فغانی در سال ۲۰۱۵، پنج بازی را قضاوت کرد و در دوره ۲۰۱۹ امارات هم تنها دو بازی را سوت زد.

همچنین مسعود مرادی با چهار قضاوت در دوره‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ نفر دوم داوران ایرانی پرسابقه و رکورددار در تاریخ جام ملت‌های آسیاست و پس از وی، داوود نصیری و حسین خوشخوان با دو قضاوت پیش از قرن ۲۱، در رده‌های بعدی هستند. ضمن اینکه موعود بنیادی‌فر هم با حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به این لیست اضافه شد.

جامعه داوری فوتبال ایران روی کاغذ تنها یک نماینده در جام ملت‌های آسیا دارد که موعود بنیادی‌فر است، اما با وجود حضور نام بنیادی‌فر به‌عنوان نماینده داوری ایران در جام ملت‌های آسیا، علیرضا فغانی هم به‌عنوان یک چهره سرشناس دیگر هم از جامعه داوری فوتبال ایران در جام ملت‌ها حضور دارد که البته با نام نماینده کشور استرالیا به این مسابقات آمده است.

بنیادی‌فر در دیدارهای بین‌المللی قضاوت  بهتری دارد

سوت‌های بی‌پایانِ داور بزرگ در تورنمنت‌های بزرگ

این داور ۴۵ ساله در حالی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ شانس قضاوت در جام ملت‌های آسیا را به دست آورد که در آن تورنمنت پنج بار فرصت داوری به‌دست آورد. علیرضا فغانی در کنار سه قضاوت در مرحله گروهی، دیدار سرنوشت‌ساز تیم‌های ملی ژاپن و امارات در مرحله یک‌چهارم نهایی را هم قضاوت کرد و پس از آن، سوت قضاوت مسابقه فینال میان تیم‌های ملی استرالیا و کره‌جنوبی هم در اختیار فغانی قرار گرفت.

در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و پس از قضاوت در مسابقه تیم‌های ملی ترکمنستان و ژاپن در مرحله گروهی، فغانی در مرحله یک‌هشتم نهایی نبرد تیم‌های ویتنام و اردن را سوت زد و این مسابقه، پایان کار علیرضا فغانی در جام ملت‌های آسیا بود و دیگر نتوانست در ادامه رقابت‌ها شانس قضاوت به‌دست بیاورد.

با توجه به انتخاب علیرضا فغانی به‌عنوان داور دیدار افتتاحیه جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا و حضور موعود بنیادی‌فر به‌عنوان نماینده ایران، خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با حیدر سلیمانی، کارشناس مطرح داوری فوتبال کشورمان انجام داد که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته علیرضا فغانی را به‌عنوان داور بازی افتتاحیه جام ملت‌ها انتخاب کرد، نظرتان درباره این انتخاب چیست؟

سلیمانی: علیرضا فغانی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا را سوت می‌زند و این انتخاب نتیجه اهمیتی است که AFC به وی می‌دهد، وی جزو بزرگان داوری آسیاست. اگر وی هم‌اکنون نماینده ایران بود، افتخار حضور در افتتاحیه جام ملت‌های آسیا به اسم ایران ثبت می‌شد، اما نماینده استرالیاست و مطمئناً یکی از داوران موفق این دوره خواهد بود.

ایمنا: پیش‌بینی شما از عملکرد موعود بنیادی‌فر به‌عنوان نماینده ایران چیست؟

سلیمانی: موعود بنیادی‌فر یکی از داورانی است که اگرچه در لیگ ایران و حین قضاوت‌های خود دچار استرس و شتاب‌زدگی می‌شود و به‌طور معمول بازی‌هایی که سوت می‌زند با انتقادهایی همراه است، اما در بازی‌های بین‌المللی عملکرد خوبی از خود نشان داده است؛ چرا که فشارهای بیرونی کمتر به وی وارد می‌شود و قضاوت‌های باکیفیت‌تری از موعود بنیادی‌فر شاهد هستیم. ضمن اینکه کمک‌های وی باتجربه هستند و انتظار داریم موعود بنیادی‌فر با وجود VAR قضاوت‌های خوبی داشته باشد.

بنیادی‌فر در دیدارهای بین‌المللی قضاوت  بهتری دارد

ایمنا: وجود VAR چقدر به ارتقای کیفیت عملکرد موعود بنیادی‌فر و علیرضا فغانی کمک می‌کند؟

سلیمانی: شخصی که در اتاق VAR می‌نشیند از داور وسط مهم‌تر است. معمولاً داوران اتاق VAR با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی در نهایت می‌توانند دو بار در طول ۹۰ دقیقه به داور وسط کمک کنند. به‌طور قطع عملکرد موعود بنیادی‌فر به‌اندازه‌ای خوب بوده که کنفدراسیون فوتبال آسیا نام وی را در لیست داوران جام ملت‌های ۲۰۲۳ قرار داده است. ناگزیر برای هر داور ممکن است یک تا دو صحنه مشکوک به‌وجود بیاید و اگر موعود بنیادی‌فر بتواند صحنه‌های حساس را تشخیص دهد ، یک مزیت خواهد بود و می‌تواند در مراحل بالاتر قضاوت کند ، چرا که اگر از VAR استفاده زیادی داشته باشد، شانس کمی برای قضاوت دارد.

ایمنا: چه‌میزان شانس برای قضاوت فغانی و بنیادی‌فر در مراحل حذفی و فینال جام ملت‌های آسیا قائلید؟

سلیمانی: علیرضا فغانی سابقه قضاوت در فینال جام ملت‌های آسیا را دارد و AFC تلاش می‌کند چهره جدیدی در عرصه داوری به فوتبال آسیا معرفی کند. البته نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم علیرضا فغانی در فینال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا سوت نخواهد زد و این موضوع به عملکرد داوران دیگر و نماینده‌های قطر و ژاپن هم بستگی دارد. در صورتی‌که استرالیا و ایران به فینال جام ملت‌های آسیا نرسند، او شانس زیادی برای قضاوت دارد. موعود بنیادی‌فر هم شاید در تورنمنت این دوره قضاوت خارق‌العاده‌ای داشته باشد و بتواند در مراحل حذفی سوت بزند.

کد خبر 719117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.