حفاری ۹ حلقه چاه آب شرب در ساوه آغاز شد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره آغاز حفاری ۹ حلقه چاه آب جدید در راستای آب شرب شهر ساوه گفت: در صورت تداوم کاهش بارندگی‌ها همراهی مردم در راستای مدیریت مصرف آب در شهر ساوه بیش از پیش ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، حشمت‌اله عباسی اظهار کرد: خشکسالی‌های اخیر به‌ویژه در سال آبی جاری و کاهش شدید بارش باران و برف و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بسیاری از مناطق این استان را درگیر چالش تأمین آب کرده است.

وی افزود: در این میان قرار گرفتن شهر ساوه در منطقه خشک و کم‌آب و کاهش میزان نزولات آسمانی در دومین شهرستان استان مرکزی که قطب صنعت و کشاورزی به شمار می‌رود، باعث شده تا بحران آب به ویژه در سال جاری به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب ساوه تصریح کرد: منابع تأمین آب شرب و بهداشتی شهر ساوه از طریق سد الغدیر و ۱۸ حلقه چاه است و نیاز آبی این شهر طی سال یک‌هزار و ۱۱۴ لیتر در ثانیه است، اما اکنون به علت خشکسالی‌های پی در پی و کاهش میزان ذخیره آب سد، میزان تولید آب در این شهر به ۶۵۷ لیتر و نقطه سر به سر رسیده و شهر ساوه را با کمبود جدی آب رو برو کرده است.

وی افزود: سد الغدیر ساوه که وظیفه تأمین ۶۰ درصد نیاز آبی این شهر را به عهده دارد با افت ۹۳ درصدی حجم ذخیره آب و در پی آن کاهش ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب دریافتی از این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده که در این میان علاوه بر وظیفه ذاتی و تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در راستای اجرای طرح‌های آبرسانی، همراهی مردم برای جلوگیری از تنش آبی یک امر لازم و ضروری است.

عباسی با بیان اینکه منابع تأمین آب شرب شهر ساوه علاوه بر سد از ۲۷ حلقه چاه آب شرب تأمین می‌شد، تاکید کرد: ۹ حلقه از این چاه‌ها به طور کامل خشک و ۱۸ حلقه دیگر نیز با افت دبی مواجه شده، اما در حالت کلی امکان تأمین ۳۵۷ لیتر آب در هر ثانیه از این چاه‌ها وجود دارد.

وی گفت: حفاری ١٠ حلقه و جابجایی ٩ حلقه چاه آب به منظور پایداری آب شرب شهر ساوه از جمله اقدامات این شرکت در راستای تأمین آب شرب در این شهر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب ساوه اضافه کرد: در حال حاضر حفاری سه حلقه چاه آغاز و مناقصه شش حلقه دیگر نیز برگزار شده و به زودی در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وی مدیریت فشار در سطح شهر، استفاده از کنتورهای هوشمند، مدیریت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و استفاده از پساب به جای آب در صنایع را از جمله راهکارهای مهم و تأثیرگذار بر حل مشکلات کم‌آبی در شهر ساوه اعلام کرد.

کد خبر 719032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.