بازارهای میوه در منطقه ۱۴ اصفهان رونمایی می‌شود/ «شهرک طلا» در دستور کار شورای گفت‌وگو

شهردار اصفهان با بیان اینکه احداث شهرک طلا در دستور کار شورای گفت‌وگو است، گفت: این شورا در اتاق بازرگانی تشکیل شده که محل گفت‌وگوی بخش دولتی با بخش خصوصی است و در آن موضوع شهرک طلا نیز به‌عنوان دستور جلسه فعال مطرح است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیستم دی_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» با تبریک هفتادوپنجمین سال تأسیس رادیو به اصحاب رادیو و شنوندگان این برنامه رادیویی اظهار کرد: رادیو شنوندگان خاصی دارد، چراکه به‌رغم تنوع دنیای متنوع رسانه‌ها، همچنان به این رسانه وفادار و پیگیر برنامه‌های رادیویی هستند.

وی افزود: چند ماه پیش قول ایجاد فضای جدید شهری در قالب بازارهای میوه را به شهروندان داده بودیم که با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده امروز ۲ بازار میوه در شهرک کشوری و سپاهان‌شهر راه‌اندازی شد و تا سه هفته آینده در منطقه ۱۴ نیز رونمایی از این بازارها را خواهیم داشت.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

روی قنات کم‌ارتفاع لفزوان خیابان احداث می‌شود

شهروند: قنات لفزوان در خیابان جی شرقی روبه‌روی پمپ‌بنزین صفا از ۴۲ سال پیش تاکنون بلاتکلیف مانده و به مرکزی برای تجمع نخاله‌ها و زباله‌های شهری تبدیل شده است.

شهردار اصفهان: با توجه به اینکه خط بدنه احداث خیابان روی این مادی به‌تازگی مصوب شده است، طراحی پروژه در سال جاری انجام خواهد شد.

سال آینده منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان پروژه‌های بزرگی از جمله کمربند شمالی خوراسگان، تملک خیابان سردار باقری و تکمیل رینگ را در دستور کار دارد که امیدواریم در کنار این اقدامات بزرگ، احداث این خیابان نیز تعیین انجام شود تا چشم‌انتظاری خانوارهای ساکن در آن محدوده نیز به پایان برسد.

هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: از زمان شهرداری خوراسگان، روی قنات لفزوان که ارتفاع کمی دارد، پوشیده شد تا خیابانی در این محل احداث شود، اما با شکایت شرکت آب منطقه‌ای کار تعطیل و یک مرحله متوقف ماند.

خرداد سال جاری در برنامه «مردم سلام» منطقه ۱۵ این موضوع مطرح و با پیگیری‌های انجام شده، خط بدنه آن مصوب شد، از این‌رو در جلسه مجدد مردم سلام که شهریور سال جاری برگزار شد، این قول از شهردار اصفهان گرفته شد که در بودجه سال آینده برای احداث آن اعتبار لازم در نظر گرفته شود.

در حال حاضر آزادسازی‌های لازم در مسیر پروژه انجام شده است و سال آینده اعتبار خوبی برای احداث این خیابان روی قنات در نظر گرفتیم.

زیرسازی خیابان انجام شده است و در ادامه با انجام مکاتبات لازم با سازمان طراحی شهرداری، تلاش می‌کنیم تا سه ماه دوم سال آینده پروژه را به پایان برسانیم.

حضور دلارفروشان خیابان سپه نباید موجب اخلال در تردد شهروندان شود

شهروند: در ورودی میدان امام (ره) از سمت خیابان سپه شاهد فعالیت دست‌فروشان هستیم. شهرداری برای این افراد چه برنامه و تدبیری دارد؟

شهردار اصفهان: در این محل، افرادی برای خرید و فروش آزاد ارز تجمع می‌کنند و فعالیت آن‌ها بیشتر در ساعات اداری و زمان باز بودن بانک‌ها انجام می‌شود.

این جمع، به‌طور معمول بعدازظهرها پراکنده می‌شوند، اما در همان بازه زمانی نیز شکایات زیادی از سوی کسبه و شهروندان درباره فعالیت این افراد مطرح شده است، بنابراین اگر نوع فعالیت آن‌ها مصداق سد معبر باشد، شهرداری می‌تواند اقدام کند و اخطارهای لازم را بدهد.

در حال حاضر اگر فعالیت این افراد غیرقانونی است، عوامل انتظامی باید برخوردهای لازم را انجام دهند؛ البته در این فرصت از کسانی که این شغل را دارند، می‌خواهیم نظم و انضباط شهری را رعایت و سعی کنند حضورشان موجب اخلال در تردد شهروندان نشود.

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: دلارفروشان اقدام به بساط‌گستری نمی‌کنند و سدمعبری ندارند که شهرداری بتواند طبق قانون سد معبر برخورد کند.

ورودی میدان امام (ره) از سمت خیابان سپه فقط تجمع افرادی را شاهد هستیم که بارها در طرح‌های نیروی انتظامی، پاک‌سازی این محدوده در چند مرحله انجام شده است، اما در مباحث قانونی شهرداری برای اقدام، گزینه‌ای ندارد.

در این راستا نیروی انتظامی در قالب طرح و حکم قضائی امکان انجام اقدامات قانونی را دارد.

بازارهای میوه در منطقه ۱۴ رونمایی می‌شود/ «شهرک طلا» در دستور کار شورای گفت‌وگو

نسبت به حقوق شهروندان متعهد هستیم

شهروند: سال ۹۴ در سطح معابر منطقه ۵ شهرداری اصفهان بنر اطلاع‌رسانی نصب شده بود، مبنی بر اینکه چنانچه شهروندی تا پایان سال برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کند، شهرداری ۳۰ درصد تخفیف می‌دهد، اما پس از مراجعه کل مبلغ را به صورت نقدی از ما دریافت کردند.

پس از پرداخت وجه مشخص شد مبلغ اضافی از ما دریافت شده است و شهرداری می‌تواند این مبلغ را با تراکم تهاتر کند، در نهایت اعلام شد که می‌توانیم یک طبقه زیرزمینی مسکونی اضافه بر پروانه بسازیم، ما هم اقدامات لازم را انجام دادیم و یک زیرزمین و سه طبقه ساختیم.

در حال حاضر ساخت ساختمان تمام شده است، اما شهرداری پول اضافه‌تری که از ما دریافت شده بود را پرداخت نمی‌کند و اعلام شده است که مبلغی را طلبکار نیستیم؛ علاوه بر آن شهرداری ۸۰۰ میلیون تومان برای طبقه اضافه ما را جریمه کرده است؛ حال این سوال مطرح است که اگر طلبی نداشتیم، چرا مجوز یک طبقه اضافه در زیر زمین به ما داده شد؟ و اگر حق با ما بود چرا میزان مبلغ بخش عقب‌نشینی شده با میزان جریمه تهاتر نمی‌شود؟

شهردار اصفهان: این پرونده خاص و زمان آن مربوط به حدود هشت سال پیش است؛ اگر آن زمان در مقابل پول اضافه مجوز احداث طبقه زیرزمین داده شده است، این موضوع باید در اصلاح پروانه ساختمانی قید شده باشد و مشکلی نیست، اما اگر اصلاح پروانه دریافت نشده باشد و هیچ متن مکتوبی در قالب تفاهم‌نامه بین مالک و شهرداری رد و بدل نشده باشد، از لحاظ قانونی ایراد وجود دارد و نمی‌توانیم به قول شفاهی استناد کنیم.

در غیر این صورت باید درباره این پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ تصمیم‌گیری شود، اگر حق با شهروند باشد، ما متعهد هستیم و با قیمت روز پرداخت می‌شود. البته موضوع مهم‌تر این است که پرونده مطرح‌شده باید به‌صورت حضوری بررسی و نتیجه‌گیری نهایی شود.

حسین کارگر، مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان: این شهروند باید به منطقه ۵ مراجعه کند تا بررسی‌های لازم را بر اساس مصوبات قانونی انجام دهیم.

سیاست مدیریت شهری ششم استفاده از سیستم‌های محاسباتی و شهرسازی آن شفاف است و به شهروندان فاکتور ارائه می‌شود و جدای از آن، امکان پرداخت و واریز هیچ عدد و رقمی وجود ندارد.

اگر موضوع اختلافی درباره عوارض وجود داشته باشد، کمیسیون ماده ۷۷ به آن رسیدگی و قضاوت لازم را بین شهرداری و شهروند انجام می‌دهد.

لزوم تسریع در احیای بافت فرسوده و تاریخی اصفهان

محمد قاسمی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان: طی یک‌سال گذشته تماس‌های زیادی درباره آلودگی یک کارگاه طلاسازی در خیابان ابن‌سینا داشتیم، از این‌رو کارشناس این اداره بازدید از این کارگاه طلاسازی را انجام دادند و مشخص شد خانم کهن‌سالی در مجاورت این کارگاه زندگی می‌کند که سلامت وی تحت تأثیر آلودگی ناشی از این کارگاه قرار گرفته است، پیگیری‌های زیادی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

شهردار اصفهان: به علت اینکه زندگی برخی شهروندان از بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر به دلیل بعضی مشکلات خارج شده و دیگر محل سکونت آن‌ها نیست، در بخشی از این بافت‌ها، پدیده‌های آسیب‌زا شکل گرفته است که بهترین آن‌ها وجود کارگاه‌های طلاسازی است.

در بعضی از نقاط این بافت‌ها شهروندان از وجود مشاغل مزاحم، کارتن‌خوابی و انواع بزه رنج می‌برند که راهکار آن تسریع در احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر است.

شهرک طلا در دستور کار شورای گفت‌وگو است؛ این شورا در اتاق بازرگانی تشکیل شده و محل گفت‌وگوی بخش دولتی با بخش خصوصی است که تاکنون این موضوع چند بار به عنوان دستور جلسه فعال مطرح شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسد.

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: موضوع مربوط به کارگاه‌های طلاسازی را با توجه به شکایات مطرح‌شده به بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ارجاع می‌دهیم؛ قرار بوده است شهرک طلا برای این صنف ساخته شود، اما مشکلات آن هنوز رفع نشده است.

مکاتبه‌ای نیز با شهرداری انجام شده است مبنی بر اینکه تا زمان تعیین تکلیف شهرک طلا، از پلمب این واحدها جلوگیری شود؛ با این حال هفته گذشته با توجه به شکایات مردمی با دستور معاون دادستان در کوچه حاج محمدجعفر، شش کارگاه طلاسازی پلمب شد و از این پس نیز هر کدام شاکی خصوصی داشته باشد، اگر دستور پلمب صادر شود اقدامات لازم را در اسرع زمان انجام می‌دهیم.

بازارهای میوه در منطقه ۱۴ رونمایی می‌شود/ «شهرک طلا» در دستور کار شورای گفت‌وگو

صیانت از بافت تاریخی شهر به معنای رها کردن این بافت‌ها نیست

شهروند: در کوچه سرلت واقع در خیابان طالقانی، خانه‌های قدیمی متروکه و به محل پاتوق معتادان تبدیل شده است، همچنین در این محدوده با کمبود پارکینگ مواجه هستیم که امیدواریم رسیدگی لازم توسط شهرداری منطقه یک انجام شود.

شهردار اصفهان: اگر بافت‌های فرسوده و تاریخی احیا نشود، مشکلاتی را در پی دارد، به همین جهت شهرداری از ابتدای فعالیت دوره ششم مدیریت شهری برای احیای این بافت‌ها مصمم بوده است و در این راستا دو تیم اختصاصی برای بافت‌های فرسوده و تاریخی تشکیل داده و ایده‌ها و طرح‌ها آماده اجرا شده است، اما نیاز به همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها داریم.

بافت تاریخی را باید صیانت کنیم، اما صیانت به معنای رها کردن این بافت‌ها و افزایش فرسایش و تخریب عمدی یا غیرعمدی آن نیست، هر جا زندگی رخت بربندد، مشکلاتی که بخشی از آن‌ها را این شهروند مطرح کرد، به وجود می‌آید.

بخش خصوصی، مردم، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و استانداری باید از بافت تاریخی شهر صیانت کنند و آن را از شرایط رو به مرگ نجات دهند تا از این سرمایه‌های شهری به نفع شهر استفاده کنیم.

شهردار اصفهان در پایان سخنان خود در این بخش، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان را موظف به بازدید از محل مورد نظر کرد و از او خواست حداکثر مساعدتی که برای کاهش نگرانی این شهروند وجود دارد را انجام دهد.

علی رضی‌زاده، مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان: بعضی از این پلاک‌ها دچار مشکلات میراثی و موروثی شده است؛ تعدادی از مالکان فوت یا از کشور خارج شده‌اند، از این‌رو شهرداری امکان تصمیم‌گیری برای این خانه‌ها را ندارد؛ شهرداری از وراث دعوت می‌کند برای انجام فرایندهای ساخت‌وساز به منطقه مراجعه کنند.

درباره محل‌هایی که به نقطه امن برای معتادان تبدیل شده، هماهنگی لازم با نیروی انتظامی انجام شده است و پیگیر هستیم تا این پلاک‌ها شناسایی و اگر شهرداری وظایفی را بر عهده دارد، انجام دهد.

کد خبر 718978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    رفت وامد عابرین درخیابان سپاه باتوجه به حضور دلالان دلارو.....واقعا مضحک است درکدام پیاده رو در سطح شهر باتوجه به تجاوز مشهود مغازه داران وموتور سیکلیت ها وخلاف پارک شدن خودروها ونامناسب بودن پیاده روها سهولت عیاب وذهاب عابرین بویژه سالمدان میسر است .لطفا سری به خیابان طالقانی وچهار را دکتر مصدق وخیابان جهاد برای نمونه بزنید تا متوجه مشت نمونه خروار شوید