رونمایی ۲۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی جدید دانش‌بنیان

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان از ۲۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی جدید دانش‌بنیان رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی در نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: سال گذشته نمایشگاه با هدف به اشتراک گذاشتن داشته‌هایمان در حوزه سلامت با ذی‌نفعان و مخاطبان برگزار شد، نمایشگاه سال گذشته به‌خوبی برگزار شد و توانستیم از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کنیم و آخرین دستاوردها و محصولات را برای بازدیدکنندگان نمایش دهیم.

وی افزود: چند گروه مخاطب داریم که مسئولان و مقامات یکی از گروه‌هایی هستند که شاید فرصت نکنند در جاهای دیگر محصولات را مشاهده کنند، اما این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا دستاوردها را ببینند، سال گذشته ۹۰ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند، اقدامات حاشیه نمایشگاه مانند پنل‌ها و نشست‌ها یکی از نکات مثبت بود، یکی از انتظارات ذی‌نفعان ارتباط گرفتن با مسئولان مرتبط است که به غرفه‌های آن‌ها می‌رفتند و مشکلات و وضعیت را بررسی می‌کردند و این فضا بستر دسترسی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: امسال نمایشگاه با شرایطی بهتر برگزار می‌شود، تا این لحظه ۱۶۶ شرکت در نمایشگاه حاضر هستند و رشد خوبی نسبت به سال قبل داشتیم.

وی افزود: یک اتفاق مهم در کنار این رویداد رونمایی از محصولات جدیدی است که به همت دانشمندان از سال گذشته تاکنون تولید شده است، این اقلام تعداد زیادی دارد که برگزیده‌ها انتخاب شده است.

محمدی تاکید کرد: از سال قبل بیش از ۱۷ دارو به سبد دارویی اضافه شد که ۱۱ دارو در این نمایشگاه رونمایی می‌شود و دو دارو هم در حیطه طب سنتی است، همچنین از ۳۳ قطعه و ملزومات پزشکی جدیدی که داشتیم قرار است از هفت قطعه رونمایی شود، در کل ۲۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: سرعت تولید دانش ما هر سال نسبت به قبل بیشتر می‌شود، محصولاتی که به سبد دارویی اضافه شده است با تأیید کمیته دارویی وارد فهرست دارویی شد که اثربخشی آن‌ها به اثبات رسیده است و کم‌کم وارد بازار دارویی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مزیت دیگر این نمایشگاه میز خدمت تمام‌وقت است که در طول سه روز در خدمت بازدیدکنندگان است و مسئولان غذا و دارو پاسخگوی آن‌ها خواهند بود.

وی افزود: شرکت دانش‌بنیان صادراتی نداریم، همه شرکت‌های دانش‌بنیان که بیش از هزار شرکت هستند، امکان صادرات دارند، اما تنها به کار صادرات مشغول نیستند.

محمدی افزود: دبیرخانه دانش‌بنیان داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به ما در این رابطه مراجعه کنند؛ واردات زمانی انجام می‌شود که تولید داخل کفایت نکند، اگر تولید حتی در صورتی که دانش‌بنیان نباشد، به اندازه میزان نیاز ما باشد، دیگر واردات نداریم و این بستگی به نوع شرکت ندارد، البته الگوی مصرف دارو وابسته به شرایط مختلف مانند فصل و منطقه است، اگر احساس نیاز کنیم ابتدا به تولیدکننده اعلام می‌کنیم که اگر بتواند، تولید می‌کند و اگر نتواند اقدام به واردات می‌شود تا مشکل و کمبودی پیش نیاید، ما همواره به هدف‌گذاری نیاز داریم که از ظرفیت تولید شرکت‌ها مطلع می‌شویم‌.

وی بیان کرد: در رابطه با تخلف در موضوع دانش‌بنیان‌ها معاونت علمی ریاست‌جمهوری ارزیابی می‌کند و به ما اعلام می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: وظیفه ما رگولاتوری است و نه تجاری‌سازی، اما معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این بخش به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند تا نقشه تجاری مشخصی داشته باشند.

وی گفت: یک شرکت مجوز تولید ماده اولیه داروی بیماران SMA را از ما گرفته، اما مجوز تولید محصول هنوز صادر نشده است، البته این به معنای تأیید اثربخشی این دارو نیست.

محمدی درباره ضرب‌الاجل مجلس شورای اسلامی برای برطرف کردن مشکلات دارویی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره هزینه‌کرد منابع سلامت به دیوان محاسبات دستور بررسی دادند تا مشخص شود آیا منابع ارزی به صورت کامل تخصیص داده شده یا نقدینگی در جای خود هزینه شده است یا خیر؟ که امروز با دیوان محاسبات جلسه داشتیم، اکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، بانک مرکزی ارز بهتری اختصاص داده است، مشکل برای چند ماه اول سال بود که از مرداد مشکل رفع شد.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال افزایش است تا شناسایی و تقویت شوند، اکنون در حوزه سلامت حدود هزار شرکت دانش‌بنیان داریم، می‌خواهیم حوزه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را تقویت کنیم، در قیمت‌گذاری و صدور مجوزها هم به این شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌شود و مشمول بخشودگی مالیاتی می‌شوند.

لازم به ذکر است، دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم دی در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 718926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.