از کجا بفهمیم صفحه کلاچ موتورسیکلت تمام شده ؟

صفحه کلاچ یکز از قطعات مصرفی در موتورسیکلت می باشدکه عمر آن پس از مدتی تمام شده و باید تعویض شود. صفحه کلاچ تاثیر زیادی در شتاب موتورسیکلت دارد و در صورت تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت به خوبی شتاب نمی گیرد.

با آگاهی از علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت، قبل از اینکه به سایر قسمت های موتور سیکلت آسیبی وارد شود می توانیم به موقع به تعویض و یا تعمیر صفحه کلاچ موتورسیکلت خود بپردازیم.

صفحه کلاچ یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی در موتورسیکلت است که عمر آن پس از مدتی تمام‌شده و نیاز به تعویض دارد؛ البته کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن بیش‌ازحد نیز، در کاهش عمر این قطعه بسیار مؤثر است. تاثیر صفحه کلاچ در شتاب موتورسیکلت بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در صورتی خرابی آن انتقال قدرت موتور به گیربکس دچار اختلال شده و موتورسیکلت به خوبی شتاب نمی‌گیرد. ازآنجایی‌که صفحه کلاچ به طور مستقیم قابل‌مشاهده نیست، نمی‌توان آن را با نگاه کردن موردبررسی قرار داد و فقط از طریق برخی از علائم می‌توان از تمام شدن صفحه کلاچ مطمئن شد. در این مطلب به نقل از موتورسازی سیار، راجع به علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت، صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت

صفحه کلاچ موتورسیکلت به‌عنوان بخشی از گیربکس موظف است که نیروی موتور را به چرخ‌دنده انتقال داده و باعث حرکت موتورسیکلت می‌شود. این قطعه تأثیر زیادی در افزایش قدرت موتورسیکلت‌ها دارد و به موتورسوارها اجازه می‌دهد که حین حرکت دنده موتور را عوض کنند. دیسک کلاچ، دوشاخه کلاچ، بلبرینگ کلاچ، صفحه دنده، اهرم‌ها و شاخک‌ها، اجزای تشکیل‌دهنده صفحه کلاچ هستند. فرسوده شدن صفحه کلاچ در اثر استفاده زیاد از موتورسیکلت، استفاده نامناسب، کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن بیش‌ازحد، مهم‌ترین علت تمام شدن صفحه کلاچ موتور سیکلت محسوب می‌شود.

عوامل دیگری مانند کثیف شدن کابل کلاچ، کثیف شدن نقطه محوری اهرم کلاچ، سفت شدن فنرهای کلاچ، پایین بودن سطح مایع هیدرولیک، کثیف و فرسوده شدن اهرم کلاچ و شل شدن کلاچ نیز در بروز علائم خرابی صفحه کلاچ موتورسیکلت تأثیرگذار هستند. افرادی که می‌خواهند عمر موتورسیکلت خود را افزایش دهند و از خراب شدن سایر قطعات آن جلوگیری کنند، باید با مشاهده علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ هر چه زودتر برای تعویض آن با یک صفحه کلاچ جدید و سالم اقدام کنند. مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت شامل موارد زیر است:

شتاب نگرفتن موتورسیکلت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علائم خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ، شتاب نگرفتن موتورسیکلت است. با خراب شدن صفحه کلاچ و به‌پایان رسیدن عمر آن، قدرت موتور به گیربکس منتقل نخواهد شد. درواقع تاثیر صفحه کلاچ در شتاب موتورسیکلت این است که وقتی موتورسوار گاز می‌دهد، شتاب موتور نیز افزایش پیدا می‌کند؛ اما در صورت تمام شدن صفحه کلاچ حتی باوجود گاز دادن زیاد، موتور نمی‌تواند به خوبی شتاب بگیرد. علاوه بر این در شتاب اولیه موتور و خارج کردن آن از حالت سکون نیز موتورسوار مجبور به گاز دادن زیاد است و اگر این کار را نکند، موتورسیکلت شروع به حرکت نخواهد کرد.

بروز مشکل در تعویض دنده

یکی دیگر از علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت این است که موتورسوار هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه می‌شود و این کار را به‌سختی انجام می‌دهد و همزمان یک صدای عجیب به گوش می‌رسد. درواقع علت صدا دادن صفحه کلاچ موتورسیکلت هنگام تعویض دنده، خرابی و تمام شدن آن است. در چنین مواقعی هرچه زودتر باید برای تعویض صفحه کلاچ و تعمیر موتورسیکلت خود اقدام کرد.

سیاه شدن سریع و زودهنگام روغن موتور

سیاه شدن سریع و زودهنگام روغن‌موتور نیز یکی دیگر از علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت به شمار می‌رود. اگر به‌تازگی روغن‌موتور را تعویض کرده‌اید؛ اما متوجه شدید که به‌سرعت سیاه شده است، باید بدانید که صفحه کلاچ تمام‌شده و نیاز به تعویض دارد.

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ موتورسیکلت تمام شده ؟

لغزش یا شل شدن کلاچ موتورسیکلت

یکی از علائم و نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت این است که با بالا بردن دنده موتور، شتاب و سرعت آن بیشتر نمی‌شود. علت بروز این مشکل، لغزش یا شل شدن کلاچ موتورسیکلت است. لغزش کلاچ نیز در اثر فرسودگی و خراب شدن صفحه کلاچ اتفاق می‌افتد. البته علاوه بر خراب شدن صفحه کلاچ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کلاچ موتورسیکلت، عوامل دیگری مانند گشتاور نامناسب، روغن‌کاری ناکافی، گرمای بیش‌ازحد در اثر راندن تهاجمی موتور و استفاده طولانی از آن و پایین بودن کیفیت ساخت کلاچ نیز در لغزش آن نقش دارند.

عدم امکان تعویض دنده موتور سیکلت

مشکل تعویض دنده را نیز می‌توان به‌عنوان علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت معرفی کرد. اگر موتورسوار به‌سختی دنده موتورسیکلت را عوض می‌کند یا هنگام انجام این کار صداهای عجیب می‌شنود، هر چه زودتر باید برای تعویض صفحه کلاچ خراب اقدام کرده و آن را با یک صفحه کلاچ نو و سالم تعویض کند؛ زیرا علت صدا دادن صفحه کلاچ موتورسیکلت در زمان تعویض دنده، خرابی و فرسودگی این قطعه است.

استشمام بوی سوختگی

اگر بعد از طی کردن مسافت‌های طولانی با موتورسیکلت بوی سوختگی استشمام کردید، باید بدانید که با یکی از علائم خراب شدن صفحه کلاچ روبرو هستید. برای اطمینان از خرابی این قطعه درپوش کلاچ را بردارید. اگر بوی تندی به مشامتان رسید، از تمام شدن صفحه کلاچ مطمئن شوید.

چسبندگی کلاچ در حین موتورسواری، گیر کردن اهرم کلاچ، کاهش ناگهانی مسافت پیموده شده، صدای جیرجیر و ساییده شدن با افزایش تدریجی صدا، جلو نرفتن موتور در سربالایی‌ها و کاهش قدرت اولیه موتور از دیگر علائم خرابی صفحه کلاچ موتورسیکلت محسوب می‌شوند.

تعویض صفحه کلاچ حتماً باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای و باتجربه انجام شود. تعمیرکار با استفاده از لوازمی شامل صفحه کلاچ جدید و نو، آچار بوکس، آچار چهارشاخ، واشر درپوش کلاچ، پیچ‌گوشتی چهارسو، روغن‌موتور نو، پین بازکن یا دم‌باریک، دستمال و مواد شوینده نفتی، کار تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت را انجام می‌دهد.

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ موتورسیکلت تمام شده ؟

استفاده از خدمات موتورسازی سیار برای تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

در این مطلب ابتدا راجع به علت تمام شدن صفحه کلاچ موتور سیکلت صحبت کردیم و سپس به معرفی علائم تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت پرداختیم. در صورت مشاهده علائمی مانند شتاب نگرفتن موتورسیکلت، بروز مشکل در تعویض دنده، سیاه شدن سریع روغن‌موتور، لغزش یا شل شدن کلاچ، عدم امکان تعویض دنده، استشمام بوی سوختگی و غیره، می‌توانید با موتورسازی غرب تهران تماس بگیرید تا امدادگران به همراه تجهیزات موردنیاز برای تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت شما به محل اعزام شوند. این شرکت‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز آماده ارائه خدمات موتورسازی سیار به مشتریان هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات مربوط به موتورسیکلت خود ازجمله خرابی صفحه کلاچ را برطرف کنند.

کد خبر 718711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید امید شمسی پور IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    تکان خوردن یا لرزش شدید هندل موتور سیکلت در سر بالایی ها یکی غز نشانه ها می‌باشد