ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی به کمک هنرمندان صنایع‌ دستی بیاید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس خرید کالاهای صنایع‌ دستی از سوی دستگاه‌های اجرایی را یکی از راهکارهای قانون‌گذاران برای حمایت از تولیدکنندگان نام برد و خواستار توجه به این مهم در دستگاه‌های اجرایی و کمک ذی‌ حسابان برای اعمال آن شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس، محمد ثابت اقلیدی _دوشنبه هجدهم دی‌_ ماه در نشست هم‌اندیشی با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس و ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی استان فارس، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، متولی سه بخش تخصصی و مهم است و استان فارس در بخش میراث فرهنگی میزبان آثار تاریخی، فرهنگی باشکوهی مانند مجموعه جهانی تخت جمشید، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی باغ ارم، محور ساسانی، آرامگاه سعدی و حافظ و دیگر آثار ارزشمند فاخر است.

وی با اشاره به تعدد آثار تاریخی ارزشمند در استان فارس، افزود: ۳۷ درصد آثار فاخر کشور در فارس قرار دارد و مأموریت میراث فرهنگی، صیانت و حفظ میراث گذشتگان است که این میراث و یادگارهای ارزشمند، تنها بناهای تاریخی نیستند بلکه حفظ تمام شاخصه‌های فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با تأکید بر لزوم حفظ تمام داشته‌های تاریخی و فرهنگی ادامه داد: در بافت‌های پیرامون خانه‌های خشت و گلی هم هستند که اقامت در این خانه‌ها برای گردشگران خارجی که ساختمان‌های مدرن را تجربه کرده‌اند بسیار جذاب و لذت‌بخش است و می‌توانند تأثیری شگرف بر توسعه گردشگری داشته باشند که باید در حفظ آن‌ها بکوشیم.

ثابت اقلیدی خاطر نشان کرد: استان فارس از جنبه وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی از قطب‌های گردشگری دنیا به شمار می‌آید و در اقتصاد گردشگری، استانی رو به رشد است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت نقش برجسته والرین در شهرستان کازرون استان فارس، تصریح کرد: حسب تاکید مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس، ما نقوش برجسته‌ای در تنگ چوگان کازرون و نقش رستم داریم که نشان دهنده شکست والرین امپراطور روم در جنگ با ایران است و در این نقش برجسته والدین در مقابل شاپور ساسانی که سوار بر اسب است زانو زده و وظیفه ما است که این‌ها جاذبه‌ها را به‌خوبی معرفی کنیم و نشان دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به توانمندی‌های استان در زمینه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: شیراز شهر جهانی خاتم و آباده شهر جهانی منبت است و این نشانگر اهمیت صنایع دستی فارس در سطح بین‌المللی است.

ثابت اقلیدی با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی، تاکید کرد: کالاهای صنایع دستی بیش‌تر جنبه لوکس و تزئینی دارد و کمتر در سبد خرید مردم قرار می‌گیرند و از سویی، بیشتر تولیدکنندگان صنایع‌دستی از اقشار کم‌درآمد هستند. لذا استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی برای کمک به توسعه و رونق صنایع‌دستی یک امر مهم و ضروری است.

وی خرید کالاهای صنایع دستی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای هدایا را یکی از راهکارهای قانون‌گذاران برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی نام برد و خواستار توجه به این مهم در دستگاه‌های اجرایی و کمک ذی‌حسابان برای اعمال آن شد.

حضور پررنگ تولیدکنندگان صنایع‌دستی از تمام کشور در نمایشگاه گردشگری قابل توجه بود

در ادامه این نشست مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس هم به ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان اشاره و اظهار کرد: در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی فارس حضور پررنگ تولیدکنندگان صنایع‌دستی از تمام کشور و به‌ویژه استان فارس قابل توجه بود.

ایوب فرامرزی افزود: هنرمندان صنایع‌دستی آثار فاخر را به نمایش گذاشته بودند که بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان قرارگرفته بود اما کمتر خریداری می‌شد.

وی ادامه داد: این نشست در جهت تبادل فکری و هم اندیشی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی است که با حضور ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و خواستار مشارکت فکری و عملی آن‌ها برای تحقق این امر مهم هستیم.

دو شهر جهانی صنایع دستی متعلق به فارس است

در ادامه این نشست بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در سخنانی اظهار کرد: ۴۵ شهر جهانی در دنیا داریم که از این تعداد ۱۸ شهر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است اما افتخار داریم که دو شهر جهانی صنایع‌دستی متعلق به فارس است.

وی در تشریح وجه تمایز شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز با سایر شهرهای کشور، فعال بودن بخش عمده‌ای از رشته‌های صنایع‌دستی را در این شهر بیان کرد و افزود: از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی در تمام جهان ۸۳ رشته در فارس فعال است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ۲۴۰۰۰ هنرمند صنایع‌دستی دارای کارت در استان خبر داد و تصریح کرد: استان فارس در زمینه تولید رتبه اول را دارد اما مشکل اصلی در فروش صنایع‌دستی است.

احمدی در پایان اهدای هدایای صنایع دستی در ادارات، استفاده از هنرهای وابسته به معماری سنتی در حداقل ۳ متر از نماهای ساختمان‌ها، انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها و به ویژه بهزیستی برای امکان واگذاری برخی فضاها به کارگاه‌های صنایع دستی را از راهکارها و اقداماتی بیان کرد که برای کمک به هنرمندان شده و خواستار همکاری ذی حسابان برای تحقق این خواسته‌ها شد.

کد خبر 718469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.