داوطلبان رد صلاحیت شده ۳ روز مهلت اعتراض دارند

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمانشاه گفت: معترضان می‌توانند از امروز هفدهم دی ماه تا نوزدهم دی به سامانه شورای نگهبان که آدرس آن به صورت پیام برای آن‌ها ارسال شده مراجعه کرده و اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت الاسلام محسن مفید _یکشنبه هفدهم دی_ در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییرات قانون انتخابات مجلس در سال جاری، اظهار کرد: این قانون جدید مرداد ماه امسال ابلاغ و به عنوان قانون ملاک عمل برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری قرار گرفت.

وی افزود: یکی از تغییرات اساسی در این قانون بحث ایجاد مرحله «پیش ثبت نام» برای این دوره انتخابات بود تا افرادی که دارای شرایط لازم هستند بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت: در این مرحله ۱۰۶۰ نفر در سطح استان کرمانشاه پیش ثبت نام خود را انجام دادند و در مرحله بعد و ثبت نام نهایی این تعداد به ۵۶۱ نفر رسید و افرادی که مدارک لازم برای ثبت نام را نداشتند نتوانستند ثبت نام خود را نهایی کنند.

وی با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی گفت: بعد از اعلام نظر هیئتهای اجرایی، نوبت بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت رسید.

پرونده ۴۸۸ داوطلب در استان توسط هیئت نظارت بررسی شد

مفید افزود: در این مرحله از مجموع ۵۶۱ داوطلبی که ثبت نام کرده بودند، ۴۸۸ پرونده به هیئت نظارت استان و هیئت نظارت مرکزی تحویل شد، زیرا ۷۳ نفر از داوطلبان یا انصراف داده یا پس از رد صلاحیت آنها توسط هیئت‌های اجرایی هیچ گونه اعتراضی برای رسیدگی مجدد به صلاحیت خود نداشتند.

وی با بیان اینکه در این مرحله، بررسی صلاحیت‌ها هم توسط هیئت نظارت استان و هم هیئت نظارت مرکزی انجام شد، افزود: بر اساس بررسی صورت گرفته ۲۱۹ نفر از داوطلبان استان تأیید صلاحیت شده و ۲۴۲ نفر نیز یا رد صلاحیت شده و یا صلاحیتشان احراز نشد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین ۲۵ نفر نیز به عنوان عدم ثبت نام تلقی شده، یعنی افرادی بودند که مدارک لازم را بارگذاری نکرده و از شرایط لازم برای حضور در انتخابات برخوردار نبودند.

وی افزود: طی روند بررسی صلاحیت‌ها هم دو نفر از داوطلبان انصراف دادند.

مفید با بیان اینکه مهلت اعتراض برای داوطلبان رد صلاحیت شده وجود دارد، گفت: این افراد می‌توانند از امروز هفدهم دی ماه تا نوزدهم دی ماه به سامانه شورای نگهبان که آدرس آن به صورت پیام برای آن‌ها ارسال شده مراجعه کرده و اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند.

وی گفت: ثبت اعتراض به طور کامل به صورت الکترونیکی است و افراد باید از مراجعه حضوری به دفتر شورای نگهبان در استان خودداری کنند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه افزود: در این میان چنانچه داوطلبان موفق نشدند اسناد خود را بارگذاری کرده تا در بحث صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد می‌توانند مستندات خود را به دفتر شورای نگهبان در استان تحویل دهند، اما هیچ گونه اعتراضی به صورت حضوری پذیرفته نیست و ثبت اعتراض باید در سامانه صورت بگیرد.

وی گفت: با اتمام مهلت اعتراض، شورای نگهبان یک ماه فرصت دارد که به اعتراض داوطلبان رسیدگی کرده و نتایج آن را بیستم بهمن ماه اعلام کند.

مفید افزود: با توجه به اینکه داوطلبان نمایندگی مجلس قرار است برای کسب جایگاهی رقابت کنند که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد، انتظار می‌رود که این افراد بیش از همه به قانون پایبند بوده و در چارچوب قانون شکایت خود را مطرح کرده و پیگیر رسیدگی به آن باشند.

وی گفت: شورای نگهبان با وسواس به تمام شکایت رسیدگی کرده و اجازه نخواهد داد حقی از کسی ضایع شود.

داوطلبان مراقب رفتار تبلیغاتی خود و اطرافیانشان باشند

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه تأیید صلاحیت‌ها قطعی نیست، گفت: قانون جدید انتخابات به شورای نگهبان این اجازه را داده که تا قبل از صدور اعتبارنامه نماینده از طرف مجلس هرگاه سند جدیدی به دست شورای نگهبان رسیده که نشان می‌دهد فرد فاقد صلاحیت برای کسب کرسی مجلس است، می‌تواند این فرد را رد صلاحیت کند، حتی اگر این فرد رأی مردم را کسب کرده باشد.

وی افزود: در صورتی که سند جدیدی مبنی بر صلاحیت نداشتن افراد برای نمایندگی مجلس به دست شورای نگهبان برسد صلاحیت افرادی که در مراحل قبلی تأیید شده‌اند، رد می‌شود. البته قانون برای این افراد هم مهلت اعتراض تعیین کرده و این افراد می‌توانند از ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه به مدت سه روز اعتراض خود را ثبت کرده تا شورای نگهبان به عنوان «رد اولی‌ها» به اعتراض آنها رسیدگی کند.

مفید گفت: بنابراین داوطلبان باید همواره مراقب رفتار تبلیغاتی خود بوده و از تبلیغ زودهنگام و نیز از تخریب و تهمت به دیگران در حین تبلیغ رسمی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی خودداری کنند.

وی افزود: همچنین دادن وعده‌های فرا قانونی و انجام کارهایی مانند دیوارنویسی برای تبلیغات تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان کرمانشاه افزود: در همین راستا شعبه ویژه در دستگاه قضائی تشکیل شده و به این گونه تخلفات خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.

وی با تاکید بر مراقبت داوطلبان و نظارت آنها بر رفتار تبلیغاتی اطرافیان خود گفت: بر اساس قانون جدید هرگونه تخلف از سوی طرفداران داوطلبان عیناً برای خود داوطلب نیز لحاظ شده و با آن برخورد می‌شود.

مفید در پایان با بیان اینکه امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را داریم، گفت: ضروری است که برای تعیین سرنوشت کشور همه مردم و جریانات سیاسی پای کار آمده و مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشند.

کد خبر 718191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.