اعتراضات آماتوری در جام ملت‌ها معنایی ندارد

کارشناس داوری کشورمان می‌گوید بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا باید تمرکزشان را روی تاکتیک تیمی و تکنیک انفرادی‌ خود بگذارند؛ چرا که این مسابقات با حضور سیستم VAR محلی برای اعتراضات آماتوری نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جام ملت‌های⁧ ۲۰۲۳⁩ آسیا از پنجشنبه _بیست‌ویکم دی_ با دیدار دو تیم ملی فوتبال قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌ها و لبنان در ورزشگاه لوسیل (ورزشگاه دیدار نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲) آغاز خواهد شد و ۲۴ تیم برای کسب عنوان قهرمانی و رفتن روی سکو با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

جام ملت‌های آسیا؛ نخستین تورنمنت جهان با استفاده از فناوری نیمه‌خودکار آفساید

نکته مهم درباره جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر این است که داوران می‌توانند فرآیند تصمیم‌گیریشان را با فناوری نیمه‌خودکار آفساید در این رقابت‌ها بهبود بخشند و به این ترتیب این اولین بار خواهد بود که فناوری نیمه‌خودکار آفساید در رقابت‌های آسیایی حاضر است، همچنین این تصمیم، AFC را به اولین کنفدراسیون فوتبال جهان تبدیل می‌کند که این فناوری را در رقابت‌هایش اعمال می‌کند.

اعتراضات آماتورگونه در جام ملت‌های آسیا معنایی ندارد / فغانی همیشه نماینده ایران خواهد بود

کنفدراسیون فوتبال آسیا بر بهبود عملکرد و دقت داوران در طول مسابقات تاکید دارد و این تصمیم نیز در راستای تعهد کنفدراسیون فوتبال آسیا به قضاوت عادلانه داوران است. شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص گفته است «داوران ما به عنوان یکی از بهترین‌های جهان شناخته شده‌اند و اولین حضور فناوری نیمه‌خودکار آفساید به‌طور قطع به آن‌ها کمک می‌کند تا استانداردهای بالاتری را داشته باشند.»

ثبت صحنه‌های مشکوک با ۱۲ دوربین اختصاصی و به‌کارگیری هوش‌مصنوعی

این فناوری از ۱۲ دوربین تخصصی استفاده می‌کند که به‌صورت استراتژیک برای ردیابی موقعیت دقیق توپ و بازیکنان در زمین بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موقعیت بازیکنان و سایر اعضای بدن که با قوانین آفساید مرتبط هستند، تعیین می‌شود و به داور کمک می‌کند تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

اعتراضات آماتورگونه در جام ملت‌های آسیا معنایی ندارد / فغانی همیشه نماینده ایران خواهد بود

این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی، بررسی دقیق و سریع موقعیت بازیکنان را لحاظ می‌کند. زمانی که تصور می‌شود بازیکنی در موقعیت آفساید است یک هشدار به داور VAR ارسال می‌شود که می‌تواند بلافاصله موقعیت بازیکن را بررسی کند. البته تصمیم نهایی در زمین بازی همیشه بر عهده داور خواهد بود و پس از تکمیل فرآیند تصمیم‌گیری، تصاویر سه‌بعدی از بازیکن روی صفحات نمایشگرهای تلویزیونی در ورزشگاه نشان داده می‌شود تا هواداران از جزئیات تصمیمات داوری مطلع شوند.

از همین‌رو به‌بهانه اتفاقات جدید داوری در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به سراغ مسعود مرادی، پیشکسوت مطرح داوری فوتبال کشورمان که هم‌اکنون به‌عنوان ناظر در فوتبال ایران حضور دارد و تجربه قضاوت در ۲ دوره جام ملت‌های آسیا در کارنامه‌اش دیده می‌شود رفتیم و گفت‌وگوی مفصلی با وی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

ایمنا: آیا به‌نظر شما استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های داوری فوتبال در جام ملت‌های آسیا به بهبود قضاوت داوران و کاهش اشتباهات برای رقم خوردن عادلانه‌ترین نتایج کمک می‌کند؟

مرادی: فناوری داوری در تمام زمینه‌ها به فوتبال اضافه شده و از تصاویر سه‌بعدی گرفته تا سیستم هوشمند و آفسایدگیری نیمه‌خودکار همه نشان از پیشرفت مسائل داوری در فوتبال است. حتی قرار شده است که سیستم VAR از همان مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مورد استفاده قرار گیرد و همه این‌ها نشان می‌دهد مسئولان فوتبال در آسیا همچون سایر نقاط دنیا به‌دنبال این باشند تا دیدارها با حداقل اشتباه به پایان برسد.

ایمنا: آیا سطح داورانی که قرار است در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا قضاوت کنند نسبت به دوره‌های قبلی بهتر خواهد بود؟

مرادی: داورانی که در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا حضور دارند، به‌طور قطع برترین‌های قاره کهن هستند و این تکنولوژی به آنان کمک می‌کند تا با کم‌ترین اشتباه در هر بازی قضاوت کنند. نفرات نخست و برتر یا باتجربه هر کشور در جام ملت‌های آسیا قضاوت می‌کنند و از دل همین داوران نفراتی برای قضاوت در جام‌جهانی بعدی انتخاب می‌شوند و از همین‌رو تلاش می‌کنند قضاوت‌های کم‌نقصی در هر دیدار داشته باشند، بنابراین عملکرد داوران در جام ملت‌ها پُلی برای رسیدن به جام‌جهانی است.

اعتراضات آماتورگونه در جام ملت‌های آسیا معنایی ندارد / فغانی همیشه نماینده ایران خواهد بود

ایمنا: الزامات و قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب داورانِ جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا چگونه بوده است؟

مرادی: تمام داوران حاضر در جام ملت‌های آسیا چه در زمین و چه در اتاق VAR ملزم به داشتن جدیدترین لایسنس (گواهینامه) معتبر و مهم داوری هستند. چیزی که در فوتبال کشورمان تعدد ندارد و فقط موعود بنیادی‌فر این مدرک را اخذ کرده است که اگر وی این مدرک را نداشت ایران نمی‌توانست در این دوره از جام ملت‌های آسیا نماینده‌ای نداشته باشد. همان‌طور که داوران ایرانی توانمند فاقد لایسنس در لیگ قهرمانان آسیا نیز مورد استفاده قرار نگرفتند.

ایمنا: آیا اگر به‌جز موعود بنیادی‌فر، سایر داوران کشورمان لایسنس معتبر فیفا را کسب کرده بودند، می‌توانستیم نماینده‌های داوری بیشتری در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا داشته باشیم؟

مرادی: حتی اگر داوران ایرانی بیشتری لایسنس معتبر را اخذ کرده بودند باز هم فقط یک داور وسط از کشورمان برای قضاوت به جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا اعزام می‌شد. زیرا سهمیه‌های داوری برای همه کشورها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر گرفته می‌شود و شاید یک داور و تیم ذخیره در کنار داور اصلی از ایران به جام ملت‌های آسیا دعوت می‌شد. دلیل این اتفاق هم عملکرد ضعیف داوران کشورمان نیست و فکر نمی‌کنم هیچ کشوری بیش از دو نماینده داور در جام ملت‌های آسیا داشته باشد و اعتدال برای همه کشورها رعایت شده است.

ایمنا: جام ملت‌های آسیا با به‌روزترین سیستم‌های داوری چطور پیش خواهد رفت؟

مرادی: جام ملت‌های آسیا برای همه به‌خصوص ما ایرانی‌ها حائز اهمیت است و در جایی‌که بهترین تیم‌های قاره کهن در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تورنمنت آسیا حضور دارند، باید بهترین داوران حضور داشته باشند. ضمن اینکه اشتباهات داوری همیشه وجود دارد و اگر نبود سیستم کمک‌داور ویدئویی به فوتبال نمی‌آمد. تکنولوژی‌های روز برای ارتقای کیفیت قضاوت‌ها استفاده می‌شود تا اشتباهات بسیار زیاد کاهش پیدا کند، هرچند که این اشتباهات هم سهوی است.

اعتراضات آماتورگونه در جام ملت‌های آسیا معنایی ندارد / فغانی همیشه نماینده ایران خواهد بود

ایمنا: در جام ملت‌های ۲۰۱۹ اشتباهاتی از سوی بازیکنان تیم ملی در بازی مقابل ژاپن به‌علت اعتراض به تصمیمات داور صورت گرفت که منجر به شکست سنگین و حذفمان از تورنمنت شد. در این زمینه توصیه‌ای برای بازیکنان تیم ملی دارید؟

مرادی: با توجه به اینکه سال‌ها در عرصه‌های بین‌المللی قضاوت کرده‌ام و دو دوره هم در جام ملت‌های آسیا حضور داشتم، شرایط حساس این مسابقات را درک می‌کنم. نمی‌توانم به بازیکنان تیم ملی پیشنهادی دهم، اما به بچه‌های تیم ملی کشورمان می‌گویم جام ملت‌های آسیا تورنمنتی برای اشتباهات آماتورگونه نیست؛ اتفاقی که در لیگ برتر فوتبال کشورمان بسیار زیاد است و هر هفته می‌بینیم.

اخطارها و رفتارهای غیرحرفه‌ای بر اساس آنچه درون زمین رخ می‌دهد، با تصمیمات داوران رقم می‌خورد، اما در جام ملت‌های آسیا به‌خصوص با سیستم کمک‌داور ویدئویی دیگر نمی‌توان از تصمیمات داوران سود برد و بازیکنان ما فقط باید تمرکزشان روی تاکتیک تیمی و سیستم فوتبالشان باشد. با تکنولوژی‌های VAR و فناوری نیمه‌خودکار و هوش‌مصنوعی، تیمی موفق خواهد بود که تاکتیک تیمی و قدرت فوتبالش بیشتر باشد.

ایمنا: آیا پخش صحنه‌های مشکوک بازی روی اسکوربورد ورزشگاه و مکالمات داوران تنش‌زا خواهد بود؟

مرادی: صحنه‌های مشکوک و به‌دنبال آن مکالمات میان داور وسط و اتاق VAR روی اسکوربورد ورزشگاه پخش و توسط هواداران دیده شود، با توجه به اینکه تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم، نتیجه آن غیرقابل پیش‌بینی است که آیا این موضوع به کمک داوران خواهد آمد یا موجب تنش خواهد شد.

اعتراضات آماتورگونه در جام ملت‌های آسیا معنایی ندارد / فغانی همیشه نماینده ایران خواهد بود

ایمنا: علیرضا فغانی سرشناس‌ترین داور ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا نماینده استرالیاست، این موضوع را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

مرادی: ایران در جام ملت‌های آسیا سه نماینده دارد؛ تیم ملی فوتبال، کوبل داوری نماینده کشورمان و علیرضا فغانی اگرچه از طرف استرالیا در این مسابقات حضور دارد. فغانی داور بزرگ کشورمان و موجب افتخار است که چهره شناخته‌شده جهانی و بین‌المللی است و افتخارات وی غیرقابل وصف است. امیدوارم هر دو نماینده داوری در جام ملت‌های آسیا حضور درخشانی داشته باشند و یکی از آن‌ها بتوانند شانس قضاوت در بازی فینال را به‌دست بیاورد.

کد خبر 718095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.