شهر نمد و چالش‌های جهانی شدن شهرکرد

چندسالی است که سخن جهانی شدن هنر «نمدمالی» شهرکرد بر سر زبان‌ها است، اما این هنر در کشور نتوانسته است به جایگاهی که در جذب گردشگر و توسعه اقتصادی از آن انتظار می‌رود، دست پیدا کند و رفع چالش‌های متعددی که در این مسیر وجود دارد، تلاش و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، «نمدمالی» یکی از دیرینه‌ترین هنرهای صناعی است که قدمت آن را می‌توان به اندازه عمر آدمی دانست، انسان‌ها برای گذران زندگی نیاز به زیرانداز و تن‌پوش گرم داشتند و وفور مواد اولیه و پی بردن به خاصیت پشم، زمینه شکل‌گیری این هنر را فراهم آورد و مصنوعات نمدی نقش گسترده‌ای برای تأمین نیازهای انسان‌ها فراهم کردند.

چهارمحال و بختیاری از دیرباز تاکنون به خاطر بافت اجتماعی و جغرافیایی خاص خود یکی از قطب‌های تولید نمد در کشور محسوب می‌شود و هنرمندان این دیار از سرآمدان هنر «نمدمالی» هستند که در دهه‌های اخیر توانسته‌اند این هنر را با زندگی مدرن تطبیق و شکل تازه‌ای به آن دهند.

هنر «نمدمالی» چهارمحالی‌ها در خرداد ۱۳۹۰ به‌عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید و چند سال بعد انتخاب شهرکرد به عنوان «شهر نمدمالی» در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی شاخص‌های کیفیت، اصالت، پیشینه تاریخی، مرغوبیت، نوآوری و خلاقیت که از شاخص‌های اصلی ثبت‌های ملی به‌شمار می‌روند و ارزیابی نهایی از طرف شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در تاریخ یازدهم تیر ۱۳۹۷ این عنوان بر پیشانی این شهر نقش بست.

ظرفیت‌های گسترده استان چهارمحال و بختیاری برای تولید نمد از یک‌سو و توانمندی گسترده هنرمندان این خطه در صنعت نمدمالی تا جایی است که عنوان «شهر جهانی نمد» برای شهرکرد از سوی یونسکو مطرح شد، اما مسیر تحقق این موضوع و شناخته شدن هنر نمدمالی به عنوان برند جهانی با چالش‌های متعددی روبه‌رو است و با اینکه در سال‌های گذشته صحبت‌هایی گوناگونی از مسئولان شهرکردی در این زمینه به گوش می‌رسد، اما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

شهر نمد و چالش‌های جهانی شدن شهرکرد

نمد به عنوان یک برند مورد حمایت همه دستگاه استان قرار گیرد

ماشاالله ایزدی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بر این باور هستیم که این هنر از گذشتگان دور به ما رسیده و برگرفته از سبک زندگی اهالی شهر شهرکرد در گذشته است.

وی با بیان اینکه نمد نه تنها به عنوان یک هنر بومی و صنایع دستی بلکه به عنوان یک هویت محلی و یک برند برای شهرکرد شناخته می‌شود، می‌افزاید: متأسفانه از زمان ثبت شهرکرد به عنوان شهر نمد حرکت جدی و ملموسی برای نشان دادن این هنر بومی و محلی صورت نگرفته است و اگر به دنبال این هستیم که این هنر به عنوان یک نماد و برند معرفی شود باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

ایزدی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری شهرکرد برای تحقق این مهم گام‌های برداشته است، ادامه می‌دهد: نمد به عنوان یک برند مورد حمایت همه دستگاه استان قرار گیرد، هیچ مجموعه‌ای به تنهایی نمی‌تواند به نتیجه برسد، هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف با اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان می‌تواند در تحقق شهرکرد به عنوان شهر جهانی نمد بسیار مؤثر باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه شهر ملی نمد در شهرداری شهرکرد در اردیبهشت ۱۴۰۲ می‌گوید: در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است و «کوی نمدمالان» به عنوان نخستین گذر صنایع دستی نام‌گذاری شده است، همچنین تصویب معافیت عوارض شغلی در حمایت از این گذر صورت گرفته است.

وی اضافه می‌کند: توجه به هنر-صنعت نمد علاوه بر صیانت از این هنر بومی محلی می‌تواند در زمینه اشتغال پایدار و اقتصاد پایدار شهری نقش بسزایی داشته باشد و نمد به عنوان یک برند برای شهر شهرکرد دارای ظرفیت‌های زیادی از جمله جذب گردشگر و حتی صادرات و ارزآوری برای کشور است.

شهر نمد و چالش‌های جهانی شدن شهرکرد

یکی از مزیت‌های شهر ملی نمد شدن، احیای آداب و رسوم شهرکرد است

علی‌اکبر راستین، رئیس دبیرخانه شهر ملی نمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: معرفی نمد به عنوان یک برند برای شهر شهرکرد می‌تواند باعث معرفی فرهنگ و آداب رسوم این شهر و استان در سطح جهانی و تقویت پایه‌های فرهنگی اجتماعی استان شود.

وی می‌افزاید: احیای ارزش‌های تاریخی بر طبق سنت‌ها و آداب و رسوم قدیمی یکی از مزیت‌های شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد است و در این راستا دبیرخانه شهر ملی نمد ساخت مسیر گردشگری شهر شهرکرد را پیشنهاد داده است که پنج مسجد تاریخی، سه حمام، یک سقاخانه امام‌زاده و چند بنای تاریخی که از لحاظ فیزیکی و هویتی در حال تخریب است با ساخت این مسیر احیا می‌شود.

راستین ادامه می‌دهد: این حرفه با سختی و مشقت فراوان همراه است و حالا که پس از گذر سال‌ها و با تلاش فراوان هنرمندان توانمند این خطه، صنعت نمدمالی سرپامانده است، نباید این هنرهای صنایع دستی از بین برود بلکه باید احیا شوند.

رئیس دبیرخانه ملی نمد با بیان اینکه یکی دیگر از مؤلفه‌های شهر ملی نمد توسعه رشته دانشگاهی آن است و هم‌اکنون مجموعه مقالات نمد در حال جمع‌آوری برای ثبت و چاپ هستند، می‌گوید: معرفی نمد در سطح بین‌المللی، فروش محصولات در سطح جهانی، برندسازی جهانی باعث رونق کسب و کار افراد محلی می‌شود و آسان‌سازی شرایط برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌ویژه حوزه نمدمالی می‌تواند به رونق این هنر-صنعت و تحقق اهداف شهر ملی نمد کمک کند.

علی‌اکبر راستین با تاکید بر اینکه ساخت و نصب نمادهای مرتبط با انواع تولیدات نمدی در نقاط مختلف استان به‌ویژه شهرکرد و ورودی‌های مرکز آن می‌تواند به معرفی بهتر این هنر و صنعت در استان کمک کند، می‌افزاید: طراحی و اجرای تندیس و نصب المان‌های شهری با طرح‌های فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرکرد با محوریت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: دیوارنگاری‌های شهری متناسب با صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرکرد با محوریت شهرکرد، شهر ملی نمد نیز انجام شده است.

به گزارش ایمنا، نمد شهرکرد دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است و صنعت نمد یکی از پتانسیل‌های این استان است که بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت می‌تواند چهارمحال و بختیاری را در افق جدید توسعه‌ای قرار دهد و با جذب گردشگر از یک‌سو و صادرات این محصول از سوی دیگر بتواند ارزآوری بالایی را نه‌تنها برای این استان بلکه برای کشور به همراه داشته باشد.

کد خبر 718077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.