هوای کرمان در وضعیت قرمز قرار دارد/ ثبت وضعیت پاک در ۱۷ کلان‌شهر کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز وضعیت ۱۷ کلان‌شهر پاک ثبت شده و کرمان آلوده‌ترین شهر در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _یکشنبه هفدهم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شهر کرمان با شاخص ۱۶۳ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در این موقعیت ثبت نشدند.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز گذشته در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، البته امروز هوای هیچ شهری ناسالم (نارنجی) نیست، اما دیروز شهرهای اصفهان، مشهد، اهواز، کرمان و اراک در این موقعیت قرار داشتند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای بوشهر با شاخص ۷۲، تهران با شاخص ۷۲، بیرجند با شاخص ۵۸، اهواز با شاخص ۸۱، زاهدان با شاخص ۶۶، شیراز با شاخص ۷۳، اراک با شاخص ۶۹ و یزد با شاخص ۸۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارند.

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوا روز گذشته، شانزدهم دی در ایستگاه کلان‌شهرهای تهران، شهرکرد، بیرجند، بجنورد، سمنان، زاهدان، شیراز و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم، کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۵۰، ارومیه با شاخص ۲۴، ایلام با شاخص ۲۰، اصفهان با شاخص ۴۳، کرج با شاخص ۴۰، شهرکرد با شاخص ۳۴، مشهد با شاخص ۲۹، بجنورد با شاخص ۱۷، سمنان با شاخص ۳۷، قزوین با شاخص ۳۵، قم با شاخص ۳۶، سنندج با شاخص ۱۳، کرمانشاه با شاخص ۳۱، یاسوج با شاخص ۲۴، رشت با شاخص ۳۷، خرم‌آباد با شاخص ۴۸، همدان با شاخص ۱۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

در همین راستا سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، قم، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد و همدان در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، زنجان، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، زنجان، قزوین، گرگان، ساری، بندرعباس بدون داده درج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشد، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۹ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۷ شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته هیچ شهری ناسالم (قرمز) نبود، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، هشت کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۲ شهر پاک (سبز) و شش کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 717960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.