راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

امروزه کسب‌وکارهای محلی که نقش مؤثری در رشد اقتصاد شهری دارند، استقبال و حمایت چشمگیری را از سوی مسئولان شهری پیدا کرده‌اند زیرا باعث رونق شهر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حمایت از اقتصاد محلی در شهرها بسیار ضروری است چراکه باعث ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش درآمد مردم و کاهش بیکاری می‌شود. همچنین با حمایت از تولیدات و خدمات محلی، میزان حضور فعال شهروندان در امور اقتصادی شهر افزایش می‌یابد که نهایتاً منجر به جذب سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، رشد پایدار، رونق شهر، بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه شهری می‌شود. دولت‌های محلی باید برای حمایت از مشاغل محلی و گسترش آنها اقداماتی انجام دهند که در ادامه به معرفی چند ایده در این زمینه می‌پردازیم.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

سازمان‌دهی و تسهیل مراکز محلی

دولت‌ها می‌توانند مراکز آنلاین و فیزیکی را سازمان‌دهی کنند که در آن نمایندگان کسب‌وکارهای محلی با ایجاد ارتباط با یکدیگر و تبادل ایده‌های خوب، از یکدیگر حمایت کنند. در این‌گونه مراکز نمایندگان دولت محلی فعالانه به صحبت‌های نمایندگان کسب‌وکارهای کوچک گوش می‌دهند تا دریابند که چه چیزی برای شهروندان مفید است و اولویت‌های آنها را سریع‌تر بررسی می‌کنند. این تالارها و مراکز گفتگو دسترسی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ‌مقیاس (SME) به دولت‌های محلی را آسان‌تر می‌کند و فضایی را فراهم می‌آورد تا ابتکارات جدید مرتبط با نوآوری و پایداری آغاز و ترویج داده شوند. وقتی در مورد اقتصاد دایره‌ای کسب‌وکارهای محلی و شهرهای سبز صحبت می‌شود، همه شهروندان باید مشارکت داده شوند چراکه همکاری بین مردم و مقامات کلید اصلی موفقیت این طرح‌ها است.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

فرصت‌های تبلیغاتی و دسترسی پیشرفته برای مشاغل محلی

دولت می‌تواند فضاهایی را به کسب‌وکارهای محلی اختصاص دهد تا با مشتریان و شرکای تجاری خود تعامل داشته باشند و فعالیت، خدمات و محصولات خود را به طور رایگان تبلیغ کنند. کسب‌وکارهای محلی همچنین می‌توانند با دسترسی به وب‌سایت و صفحات رسانه‌های اجتماعی شهری، کمپین‌های «فروشگاه‌های محلی» و طرح‌های تشویقی را راه‌اندازی کنند. علاوه بر این، مسئولان شهرها می‌توانند راهنماهای خرید محلی منتشر کنند و نقشه‌ها یا لیست‌هایی برای معرفی و تبلیغ شرکت‌های محلی تهیه کنند. تسهیل دسترسی کسب‌وکارهای خیابانی به فضاهای شهری نیز از دیگر کارهایی است که دولت می‌تواند برای تشویق «خرید محلی» انجام دهد، به عنوان مثال می‌تواند یک پایگاه داده از امکانات اجاره یا سیستم رزرو آسان برای آنها ایجاد کند تا از تمام فضاهای شهری به طور بهینه استفاده شود.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

کاهش مالیات و افزایش دسترسی به منابع مالی

برای کاهش فشار بر کسب‌وکارهای کوچک محلی و تسهیل دسترسی به کسب‌وکارهای جدید، باید دستورالعمل‌های مالیاتی آنها مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت امکان معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌هایی به آنها ارائه شود. شوراهای محلی می‌توانند فرصت‌هایی را برای تأمین هزینه، ارائه مشاوره مالی و تسهیل دسترسی به وام‌های کسب‌وکار کوچک برای SMEها ایجاد کنند، همچنین می‌توانند با استفاده از کمک‌های بلاعوض سیستم‌هایی را برای جمع‌آوری بودجه برای این کسب‌وکارها سازمان‌دهی کنند.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

ترویج کارآفرینی

شوراهای محلی می‌توانند در مشارکت با مدارس و دانشگاه‌ها، برنامه‌های کارآفرینی را برای تشویق و حمایت از کارآفرینان موجود و بالقوه محلی ارائه دهند. دانشگاه‌ها نیز از طریق مراکز پژوهشی خود و ایجاد طرح‌های تحقیقاتی و فرصت‌های شغلی می‌توانند از کارآفرینان محلی برای دسترسی به بودجه نوآوری حمایت کنند که در این مورد هم تسهیل شبکه‌سازی بین دانشگاهیان و کارآفرینان بر عهده دولت محلی است. هنگامی که اولویت‌های ارزش‌گذاری کسب‌وکار ارتقا یابد و به مشاغل محلی توجه شود نتایج بهتری در انتظار آینده شهرها خواهد بود.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

گسترش قابلیت‌های اشتغال

یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارهای محلی مخصوصاً در سال‌های اخیر کمبود مهارت است. یک راه کارآمد برای پرداختن به این موضوع، برگزاری دوره‌های کارآموزی است که با تقویت همکاری بین ذی‌نفعان محلی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز کاریابی و مشاغل به دست می‌آید؛ دولت‌های محلی می‌توانند از طریق برگزاری نمایشگاه‌های کار، کنفرانس‌ها یا گروه‌های متمرکز، به عنوان تسهیل‌کننده این همکاری عمل کنند تا پروژه‌های جدید با نتایج قابل اندازه‌گیری آغاز شود.

برگزاری کلاس‌های بازاریابی و تجارت الکترونیکی می‌تواند مهارت‌های آنلاین را در بین کسب‌وکارهای محلی افزایش دهد. علاوه بر این موارد، دولت‌های محلی می‌توانند برنامه‌هایی برای توسعه مهارت‌های جدید مرتبط با اقتصاد آینده مانند مهارت‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر یا هوش مصنوعی را در لیست اهداف خود قرار دهند.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

ایجاد خوشه کسب‌وکارهای کوچک

خوشه‌های کسب‌وکار معمولاً در شهرهای بزرگ یافت می‌شود اما شهرداری‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند از آن الهام بگیرند. خوشه یک استراتژی برای گروه‌بندی شرکت‌ها در یک حوزه فناوری یا صنعت با هم و در مجاورت یکدیگر است که اغلب «زیرساخت‌ها، تامین‌کنندگان و شبکه‌های توزیع» را در میان اعضا به اشتراک می‌گذارد و بدین ترتیب باعث افزایش نوآوری، هم از راه رقابت و هم از طریق همکاری می‌شود. ایجاد خوشه بعضی هزینه‌های خاص را کاهش می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند برای کسب‌وکارهای محلی کارایی مناسبی داشته باشد.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

منطقه‌بندی محله‌ها برای مشاغل کوچک

سیاست‌های شهری در مورد استفاده از فضاهای ساخته شده آن تأثیر زیادی بر رشد اقتصاد و تجارت دارد. یکی از راه‌های رشد اقتصادهای محلی، منطقه‌بندی دوستانه برای مشاغل کوچک است. نکته قابل‌توجه این است که هر منطقه باید شامل ترکیبی از فضاهای تجاری کوچک و بزرگ باشد، برای این منظور مسئولان می‌توانند هم از ساختمان‌های موجود، به ویژه ساختمان‌های خالی استفاده کنند و هم در پروژه‌های توسعه جدید، در هر منطقه فضایی را به مشاغل کوچک اختصاص دهند. با این کار نه‌تنها از پتانسیل هر منطقه برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌شود بلکه به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا الزامات مجوز محلی را دنبال کنند.

در ادامه چند مورد از راه‌کارهایی را می‌خوانیم که در شهرهای مختلف جهان برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط انجام شده و نتایج مثبتی از آن حاصل شده است.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

حمایت از تولیدات محلی کشاورزی | اتریش

مقامات تیرول در اتریش با هدف افزایش تولید و فروش محصولات کشاورزی محلی، جنبشی با نام «بله به تیرول» راه انداختند تا به حفظ مشاغل و رونق دوباره اقتصاد آن کشور کمک کنند. این مقامات اشخاص کاربلد و آموزش‌دیده جدیدی را در خطوط تولید به کار گرفتند تا علاوه بر افزایش تولید، محصولات خود را به سایر نقاط اتریش و حتی کشورهای دیگر صادر کنند.

افزایش یارانه کارآفرینی زنان | ایتالیا

دولت یکی از بخش‌های ایتالیا (ونتو) برای قدردانی از زنانی که در دوران همه‌گیری کرونا بسیار فعال‌تر از مردان ظاهر شدند و نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد کشور ایفا کردند، بودجه‌ای که به کارآفرینان زن اختصاص داده می‌شد را به سه برابر افزایش داد تا آن‌ها بتوانند با ارائه طرح‌های حمایتی جدید، تعداد بیشتری از زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار دهند.

طرح مشابهی نیز در هلسینکی فنلاند برای افزایش حضور زنان مهاجر در فرایندهای کارآفرینی و جذب استعدادهای بین‌المللی انجام شد تا از حجم بیکاری مهاجران کاسته شود و در عوض مهارت‌های آن‌ها به نفع ترویج اقتصاد محلی به کار گرفته شود.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

کمک‌هزینه شهرداری برای افزایش کارآفرینی | شیکاگو

در ابتدای سال ۲۰۲۳ فرمی در اختیار ۶۷۰ کسب‌وکار مختلف برای دریافت بودجه قرار گرفت و از آن میان ۱۳۳ مورد مشمول دریافت کمک هزینه برای بازسازی محل فعالیت خود در جهت سازگاری با محیط زیست و ارائه خدمات بهتر در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم شدند که در این میان کسب‌وکارهای محلی سهم قابل‌توجهی داشتند. این کسب‌وکارها باید علاوه بر اقدامات گفته شده، با بازطراحی محیط فعالیت خود ایمنی و بهداشت منطقه را بهبود بخشند. شهردار شیکاگو با این کار حمایت مالی خود از کسب‌وکارهای کوچک را نشان داد تا بتواند علاوه بر افزایش پایداری اقتصادی، نشاط شهروندی را در شهر بالا ببرد و زمینه لازم برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان فراهم شود.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

جنبش جوانان با استعداد | اسپانیا

مقامات دولتی شهر تاراگونا در اسپانیا، در سال ۲۰۲۰ فراخوانی برای جوانان بین ۱۸ تا ۳۱ سال اعلام کردند و از آنها خواستند تا طرح‌های نوآورانه خود را برای ایجاد مشاغل جذاب و مؤثر بر رشد اقتصادی شهر ارائه دهند و در مقابل، بهترین طرح‌ها جوایز ارزشمندی را دریافت کنند. هدف از راه‌اندازی جنبش «جوانان با استعداد» اولاً رونق اقتصادی شهر با ساخت بهترین مراکز خرید و بعد از آن آماده‌سازی جوانان برای اشتغال بود. تسهیل کارآفرینی برای جوانان از طریق استعدادیابی و آموزش و پرورش خلاقیت، نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد و اقتصاد پایدار و تحول در هنجارهای کنونی بازار را به دنبال دارد.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

حمایت از تولیدکنندگان غذاهای محلی | اسلوونی

مقامات ارشد پایتخت اسلوونی برای جبران بخشی از خسارات فروشندگان خیابانی و خرده‌فروش‌ها که ضربه عظیمی در دوران قرنطینه کرونا به آنها وارد شده بود، این افراد را مورد حمایت مالی قرار دادند. این مقامات معتقدند که لیوبلیانا پتانسیل بسیاری در زمینه کشاورزی و تولید غذاهای محلی دارد و با حمایت دولت از توسعه این بخش از بازار، اقتصاد کشور رشد می‌کند.

بدین منظور، از مردم علاقمند به این حوزه خواستند نیازها و خواسته‌های خود برای تولید محصولات بیشتر را به دولت اعلام کنند تا از این طریق امکانات و فضای مناسب را در اختیار کارآفرینان قرار دهند و از کارآفرینی در زمینه فروش محصولات کشاورزی و پخت غذاهای محلی حمایت کنند.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

توسعه استراتژی‌های دیجیتال | اسپانیا

شهرداری مادرید برای نمایندگان کسب‌وکارهای کوچک، آموزش‌هایی رایگان در زمینه توسعه استراتژی‌های دیجیتال برای حضور در بازار کار آنلاین فراهم کرد. هدف این پروژه که به نام «تحول دیجیتال برای توسعه کسب‌وکار» راه‌اندازی شد ترویج دیجیتالی کردن مشاغل محلی به ویژه کسب‌کارهایی است که در محله‌های آسیب‌پذیر واقع شده‌اند به این ترتیب آن‌ها می‌توانند با استراتژی‌های فروش آنلاین نیز آشنا شوند و درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

راهکارهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای محلی شهری

کد خبر 717816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.