۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

«انتخابات» تحقق اراده مردم در حکمرانی است

مشارکت در انتخابات قدرت چانه‌زنی در عرصه بین‌المللی را افزایش می‌دهد
«انتخابات» تحقق اراده مردم در حکمرانی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: کارکرد انتخابات علاوه بر برگزیدن نمایندگان و مسئولان آینده کشور و تعیین سرنوشت، راهی برای تحقق اراده مردم در حکمرانی و ابزار تبدیل اراده مردم به کرسی‌های نمایندگی نیز به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بابک نگاهداری در نخستین اجلاس هم‌اندیشی اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی که صبح امروز _شنبه شانزدهم دی_ در سالن اجتماعات ساختمان شهید شیخ فضل‌الله نوری (ره) مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از زائران مزار سردار شهید سلیمانی، در حادثه تروریستی کرمان و همچنین شهادت شهید فائزه رحیمی از نیروهای مرکز پژوهش‌های مجلس در این مراسم اظهار کرد: راه‌اندازی ظرفیت‌های اندیشکده‌ای در سراسر کشور یکی از دغدغه‌های ریاست مجلس شورای اسلامی بود تا بتوانیم از دانش و تجربه همه نخبگان در نظام تصمیم‌سازی کشور استفاده کنیم.

وی افزود: طراحی اندیشکده‌های حکمرانی به‌گونه‌ای است که ساختار آن خارج از ساختارهای اداری و شبیه به یک شبکه اجتماعی حقیقی باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در این زمینه از همکاری دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علوم پزشکی هر استان در زمینه‌های تدوین بودجه، برنامه هفتم و آمایش سرزمین بهره‌مند شویم.

انتخابات تحقق اراده مردم در حکمرانی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: کارکرد انتخابات علاوه بر برگزیدن نمایندگان و مسئولان آینده کشور و تعیین سرنوشت، راهی برای تحقق اراده مردم در حکمرانی و ابزار تبدیل اراده مردم به کرسی‌های نمایندگی نیز به‌شمار می‌رود.

نگاهداری با اشاره به اصل ششم قانون اساسی که بر اداره امور کشور با اتکای به آرای عمومی تأکید دارد، افزود: در تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ۳۹ انتخابات برگزار شده که نشانه‌ای از کارنامه خوب نظام در اتکا به رأی مردم است.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه سرنوشت کشور با انتخابات رقم می‌خورد، افزود: رهبر انقلاب نیز یکی از پایه‌های نظام را انتخابات دانسته‌اند و گفته‌اند که مردم‌سالاری با حضور و مشارکت مردم و ارتباط فکری، عقلی و عاطفی با انقلاب است که شکل می‌گیرد و مردم‌سالاری عاملی مهم در پایداری ملت ایران است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری جهاد تبیین را در این مقطع، به معنی افزایش مشارکت در انتخابات دانسته‌اند.

وی بیان کرد: پاره‌ای مشکلات معیشتی ممکن است که مشارکت مردم را تحت تأثیر قرار دهد و از سوی دیگر توطئه دشمنان که حضور مردم را کم‌اثر یا بی‌اثر جلوه کنند و در نتیجه مردم را از مشارکت در انتخابات بازدارند؛. از همین رو رهبر انقلاب گفته‌اند که تمرکزمان باید بر افزایش مشارکت در انتخابات قرار گیرد.

ارجحیت توسعه انسانی بر توسعه اقتصادی در نظام اسلامی

نگاهداری به تبیین اهمیت مشارکت مردم در انتخابات از منظر مبانی دینی و منافع ملی پرداخت و افزود: آنچه در نظام اسلامی اهمیت دارد، تعالی انسان و توجه به این نکته است که توسعه انسانی بر توسعه اقتصادی ارجحیت دارد. در نظام اسلامی باید رشد فکری و عقلی انسان رخ دهد و زمینه این رشد در عرصه سیاسی، انتخابات است.

وی با بیان اینکه باید عرصه سیاست و انتخابات را به معرکه رشد عقلی و علمی آحاد جامعه تبدیل کنیم، افزود: انتخابات قوی‌ترین دفاع از مردم سالاری دینی است و اگر مردم‌سالار نباشیم، از رشد افراد در جامعه که همراه با فکر کردن و خطا کردن است، جلوگیری کرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: اگر مردم در خانه‌هایشان بنشینند و دیگران برای آنان تصمیم بگیرند، مردم فرصت حضور در مدرسه زندگی اجتماعی را پیدا نمی‌کنن؛ این حضور در مدرسه زندگی اجتماعی خود اصلی‌ترین زمینه برای رشد عقلی و فکری آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه حضور اجتماعی مردم باعث می‌شود که مردم سالاری دینی معنای حقیقی خود را پیدا کند، افزود: با این دیدگاه، رأی دادن فقط حق مردم نیست، بلکه وظیفه آنان نیز تلقی می‌شود.

مسئولیت آحاد مردم در رشد و پیشرفت جامعه

نگاهداری توضیح داد: در نگاه اسلامی رأی دادن هم حق است و هم وظیفه چون هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد، نسبت به رشد و پیشرفت جامعه مسؤول است. انتخابات فرصتی برای تصحیح کردن جامعه و تصحیح کردن خودمان به حساب می‌آید که همه این موارد باعث رشد اجتماعی و رشد و بالندگی جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات باعث نزدیک شدن ذهن جمعی دینی مردم می‌شود، افزود: آیا در فضای بسته که مانع رشد و بالندگی می‌شود، حکمرانی مردمی فرصت حضور پیدا می‌کند؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ستاد حکومت در چنین فضایی باید بتواند تصمیم‌گیری را به مردم بسپارد، افزود: در این صورت مردم می‌توانند بر نظام تصمیم‌گیری نظارت کرده و اجرا را به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: این رویکرد به رشد دانش اجتماعی منجر می‌شود، زیرا دانشی به درد می‌خورد که از پستوها بیرون آمده باشد و به درد مشکلات اجتماعی بخورد.

نگاهداری با اشاره به اینکه ادبیات مشارکت در کشور ابتدا توسط شیفتگان اندیشه غربی در کشور رواج یافت، گفت: با این حال مردم سالاری در متن معارف اسلامی قابل تئوریزه شدن است و این بزرگترین خدمت به مردم‌سالاری دینی است که به پیشرفت اندیشه سیاسی اسلامی چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی منجر می‌شود.

مردم باید مورد اعتماد مسئولان قرار گیرند

وی با تأکید بر ضرورت افزایش انسجام اجتماعی، گفت: اعتماد اجتماعی در جامعه باید تقویت شود. مسئولان باید به مردم اعتماد کنند و مردم باید مورد اعتماد مسئولان قرار گیرند تا هم افزایی در جامعه افزایش پیدا کند. مشارکت مردم و شکل‌گیری گفت‌وگوهای اجتماعی در بستر انتخابات می‌تواند باعث افزایش اعتماد عمومی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتخابات از منظر فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی نیز اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: انتخابات فرصتی فراهم می‌آورد که افراد ببینند چقدر به یکدیگر نیازمند هستند و هماهنگی‌ها و بهره‌وری بین افراد جامعه افزایش پیدا می‌کند.

نگاهداری گفت: با افزایش هماهنگی بین افراد جامعه، کیفیت تصمیمات مجلس و دولت نیز افزایش پیدا خواهد کرد، در واقع هر اندازه مشارکت بالا برود انحرافات و سوگیری‌های تصمیمات کلان کاهش پیدا می‌کند، چراکه هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات فرصت تحقق عدالت در کشور است، افزود: شاید بهترین تعریف عدالت این باشد که ما فرصت رشد ظرفیت‌های انسان‌ها را فراهم می‌کنیم و با رشد برابر مردم، فساد به‌طور قطع کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه با افزایش مشارکت مردم، نظارت آنان در امور مختلف قوی‌تر از گذشته شکل می‌گیرد و از سوی دیگر سازوکار نظارت مردم نیز مهیا می‌شود و در نتیجه قدرت توزیع عادلانه‌تری در جامعه خواهد داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: مشارکت بیشتر در انتخابات قدرت چانه‌زنی نظام جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌المللی نیز افزایش می‌دهد.

تبیین عملکرد مجلس یازدهم

وی با بیان اینکه نیاز است روایت‌های قوی‌تری از اقدامات مجلس در اختیار مردم قرار گیرد، مجلس یازدهم در چهار حوزه عملکرد قابل توجهی داشته است.

نگاهداری گفت: در مجلس یازدهم، ۱۲ قانون در مبارزه با فقر تدوین شده که نشان‌دهنده حمایت مجلس از گروه‌های مختلف مردم است.

وی با اشاره به تصویب ۹ قانون در مجلس یازدهم با موضوع برقراری عدالت، گفت: این دوره از مجلس هدف برقراری عدالت را دنبال کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مصوبات مجلس در خصوص ارتقای کارآمدی و قابلیت‌های قوانین، افزود: در این دوره در راستای مبارزه با فساد و شفافیت هشت قانون به تصویب رسید.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر انقلاب برای تلاش در افزایش مشارکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: اندیشکده‌های حکمرانی زمینه‌های مناسبی برای تبیین مشارکت در انتخابات و افزایش حضور مردم در این عرصه هستند.

منبع: مهر

کد خبر 717802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.