چالش سگ‌های بلاصاحب در کلان‌شهرها

روند رو به رشد جمعیت سگ‌های بلاصاحب و پرسه آن‌ها در شهرها به یک معضل جدی تبدیل شده و ضرورت اتخاذ راهکاری موثر را ضرورت بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه یکی از معضلات شهری که امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد، سگ‌های ولگرد است. مشکلی که روز به روز در فضاهای شهری گسترش یافته و اکنون به یک مخاطره جدی تبدیل شده است. هرچند وقت یک‌بار خبرهای ناگواری از مواجه انسان‌ها و سگ‌ها در شهرها مخابره می‌شود و مسئولان را به ارائه راهکار و چاره اندیشی وامی دارد.

پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهرها که امروز تبدیل به یک دغدغه عمومی شده، در سایه نبود متولی مشخص رو به افزایش است؛ نهادهای مختلف برای جمع‌آوری این سگ‌ها چانه‌زنی می‌کنند، اما تا این لحظه اقدام گسترده و جدی برای کنترل این حیوانات انجام نشده است.

هزینه بالای جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌ها باعث شده است تا اقدامات چندان اثرگذار نباشد، احمد وحیدی وزیر کشور آبان امسال در خصوص معضل سگ‌های بلاصاحب، اظهار کرد: سگ‌های ولگرد باید حتماً از وضعیتی که باعث آسیب به مردم می‌شود، بیرون بیایند، همچنین لازم است شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری این سگ‌ها اقدام کنند.

تاکید مجدد وزیر کشور سبب شد تا معضل سگ‌های به صورت جدی‌تر مطرح شود، اما اینکه حل این مشکل تا چه اندازه در توان شهرداری‌ها است جای سوال دارد؛ به این منظور به سراغ شهرداری‌های سراسر کشور رفتیم تا مهم‌ترین اقدامات آن‌ها پیرامون جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب را جویا شویم.

روزانه ۱۲ سگ در بجنورد جمع‌آوری می‌شود

سیدعلی کشمیری، شهردار بجنورد در خصوص افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در این شهر، اظهار کرد: روزانه ۱۰ تا ۱۲ قلاده سگ جمع‌آوری می‌شود، اما زادوولد متعدد و رهاسازی آن‌ها در شهر فعالیت‌ها را بی‌اثر کرده است.

وی افزود: برای حل مشکل اقدامات مشترکی با سازمان دامپزشکی و تشکل‌های دوستدار حیوانات انجام شده است.

شهردار بجنورد عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را راه مؤثری برای کاهش تعداد این حیوان در شهر دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام خوی وحشی‌گری و احتمال گزش را نیز کاهش می‌دهد، هزینه عقیم‌سازی بالا است و در تخصص شهرداری نیست، بنابراین لازم است دستگاه‌های دیگر نیز به ما کمک کنند.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

کشمیری با تاکید بر اینکه این حیوانات محل تجمع خاصی ندارند، تاکید کرد: هرچقدر به حاشیه شهر نزدیک می‌شویم، تعداد این سگ‌ها بیشتر می‌شود. سگ‌های زنده‌گیری شده به پناهگاهی به مساحت چهار هزار مترمربع منتقل شدند و در آنجا نگهداری می‌شوند.

وی اضافه کرد: در محل پناهگاه، اقدامات علمی برای شناسایی بیماری سگ‌ها یا از بین بردن سگ‌های بیمار به صورت علمی و تأیید شده، انجام می‌شود.

نگهداری سگ‌های بلا صاحب دشوار است

رضا ماجدی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد یکی از شهرهایی که درگیر این معضل است، تصریح کرد: از ابتدای شهریور تاکنون حدود ۱۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح خیابان‌های شهر خرم‌آباد زنده‌گیری و به محل مرکز نگهداری وفاداران که از سال ۹۵ احداث شده است، تحویل داده شده‌اند، اما واقعیت این است که شهرداری در این زمینه تنها است و ضرورت دارد کارگروه‌های استانی از جمله دامپزشکی، استانداری و بهداشت در کنار شهرداری باشند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب همواره یکی از چالش‌هایی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند، اضافه کرد: برخی حامیان محیط زیست با کشتن این حیوانات مخالف هستند و می‌گویند که آن‌ها باید زنده‌گیری و به مکان‌هایی برای نگهداری انتقال داده شوند، غافل از اینکه نگهداری آن‌ها هزینه‌هایی برای شهرداری‌ها در پی دارد و نمی‌توانیم تا ابد این سگ‌ها را نگهداری کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد خاطرنشان کرد: هرچند جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب دشوار است، اما روزانه این حیوانات را در سطح شهر زنده‌گیری می‌کنیم و به مرکز وفاداران تحویل می‌دهیم.

ماجدی عنوان کرد: انتقال این حیوانات به نقاهتگاه و عقیم‌سازی آن‌ها می‌تواند راه خوبی برای کنترل جمعیت این حیوانات بدون صاحب باشد، چراکه نمی‌توانیم این حیوانات را برای همیشه نگهداری کنیم.

وی گفت: لازم است دو دامپزشک در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب مستقر شوند تا هر بار این حیوانات زنده‌گیری می‌شوند، غربالگری صورت گیرد و مرگ با ترحم انجام شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: قرار بود دستگاه‌های دیگر از جمله بهداشت و سازمان دامپزشکی در بحث واکسن، غربالگری و عقیم‌سازی به شهرداری کمک کنند که تاکنون به صورت موردی انجام شده است، اما با توجه به اینکه در نظر داریم یک اکیپ به این منظور اضافه کنیم استقرار دامپزشکی در این محل ضرورت دارد.

ساماندهی سگ‌های ولگرد نیازمند همراهی بین دستگاهی است

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت، اظهار کرد: حضور سگ‌های بلاصاحب در شهرهای استان گیلان به‌ویژه رشت به یک معضل تبدیل شده و جمعیت این حیوانات رو به افزایش است.

وی افزود: شهرداری رشت پناهگاهی را برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کارخانه کود آلی لاکان اختصاص داده است و این حیوانات به‌صورت روزانه توسط معاونت خدمات شهری شهرداری رشت و مناطق تابعه جمع‌آوری و زیر نظر دامپزشک واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که افرادی در شهرهای همجوار پس از جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، آن‌ها را با خودروهای باری حمل و در حاشیه شهر رشت رهاسازی می‌کنند که اقدام آن‌ها یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها در این شهر است.

واثق کارگرنیا با بیان اینکه با اقدامات جزیره‌ای در یک شهر معضل سگ‌های بلاصاحب رفع نمی‌شود، تصریح کرد: در استان گیلان فاصله شهرها و روستاها بسیار نزدیک است و سگ‌های بلاصاحب برای پیدا کردن غذا از مبادی ورودی شهرها دائم در حال تردد هستند؛ بنابراین ساماندهی و رفع معضل سگ‌های بلاصاحب در گیلان نیازمند همکاری و هماهنگی همه شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی در سطح استان و تخصیص اعتبارات لازم است.

وی گفت: سگ‌ها مخلوقات الهی هستند، این حیوانات در اکوسیستم محیط زیست نقش مهمی دارند و برای مقابله با سگ‌های بلاصاحب در محیط شهری باید به‌گونه‌ای رفتار شود که بتوانیم بدون آسیب رساندن به آنها، امنیت و سلامت شهروندان را تأمین کنیم.

جمع‌آوری ۱۹۴۲ سگ در سطح شهر سنندج

شکور صلواتی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج نیز تاکید کرد: طی ۹ ماه سال جاری، یک هزار و ۹۴۲ قلاده سگ بلاصاحب در شهر سنندج و نواحی منفصل شهری زنده‌گیری شدند که با توجه به اینکه به صورت میانگین ماهیانه ۶۰ قلاده سگ عقیم‌سازی می‌شود، امسال حدود ۵۴۰ قلاده در شهر سنندج عقیم‌سازی شده است.

وی ادامه داد: سگ‌هایی که دارای بیماری و مشکلات خاصی هستند و امکان حیات آن‌ها وجود ندارد، توسط دامپزشکی یوتانایز (مرگ آسان) می‌شوند و می‌توان گفت که به صورت میانگین امسال حدود ۳۰۰ قلاده سگ شامل این فرآیند شده است.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به وجود دو مرکز برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در شهر سنندج، تصریح کرد: اکیپ زنده‌گیری شهرداری سنندج به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار است و مستند همراه با فیلم و عکس از همه محلات و مناطق سطح شهر سنندج سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرده است.

صلواتی اضافه می‌کند: مابقی سگ‌هایی که زنده‌گیری شده و امکان عقیم‌سازی آنها وجود ندارد، بعد از غربالگری به مرکز شماره دو (محل دفن زباله‌های شهری) انتقال داده شده تا به مرکز زباله عادت کنند و زندگی خود را در آنجا ادامه دهند.

وی تاکید می‌کند: طرح عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها شامل همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌شود که بجز شهر سنندج مابقی شهرها و دهیاری‌های استان کردستان این کار را انجام نمی‌دهند و همین مسئله موجب شده که افرادی غیربومی از شهرها و روستاهای دیگر، سگ‌های منطقه خود را به وسیله خودرو به شهر سنندج و نواحی منفصل شهری انتقال داده و رهاسازی کنند که باعث افزایش جمعیت سگ‌ها و نارضایتی شهروندان شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج خاطرنشان می‌کند: شهروندان سنندجی در صورتی که از وجود سگ‌های بلاصاحب در محل زندگی خود گلایه‌ای دارند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند یا به حوزه خدمات شهری شهرداری مناطق مراجعه کنند تا نسبت به رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

۵ هزار قلاده سگ در قم جمع‌آوری شد

سیدعبدالله میرابراهیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: براساس دستورالعمل وزارت کشور برای شهرداری‌ها مقرر شده است که سگ‌های ولگرد از سطح شهر جمع‌آوری شود.

وی اضافه کرد: وظیفه شهرداری این است که سگ‌ها را از محدوده شهر جمع‌آوری کند، اما زیست این حیوانات پیرامون شهر از نظر انسانی و زیست‌محیطی باید حفظ شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار کرد: جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در بعضی مناطق شهرداری و بخشداری‌های استان قم انجام نمی‌شود؛ بنابراین سگ‌ها به سمت قلمروی جدید حرکت می‌کنند.

میرابراهیمی اضافه کرد: گاهی مشاهده می‌شود که سگ‌های غریب به سمت قم در حال حرکت هستند، یعنی افرادی که آن‌ها را به عنوان حامی جمع‌آوری کرده‌اند، این حیوانات را در حریم شهر و رودخانه یا میدان «۷۲ تن» رها می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول ۹ ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۵ هزار قلاده سگ از سطح شهر قم جمع آوری شد، تصریح کرد: حضور دامداری‌ها و کارگاه‌ها در اطراف شهر، حریم بلوار پیامبر اعظم (ص)، اطراف ریل راه‌آهن و محدوده بوستان جوان موجب شده است سگ‌ها در محیط رها شوند در حالی که وجود دامداری در محدوده شهر اثرات نامطلوبی از نظر شهری دارد.

نگهداری ۷۰۰ قلاده سگ در سایت بندرعباس

جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر بندرعباس توسط شهرداری‌های مناطق چهارگانه و به وسیله نیروهای زنده‌گیر انجام شده است و آن‌ها به سایت نگهداری از سگ‌های بلاصاحب که زیرمجموعه سازمان مدیریت پسماند است، منتقل شده‌اند. هر منطقه از یک خودرو و دو نیرو برای زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب استفاده می‌کند و در حال حاضر حدود ۷۰۰ قلاده سگ در این سایت نگهداری می‌شود.

تجهیز کانکس با هدف عقیم‌سازی سگ‌های بی‌پناه، نصب سه عدد در برای تفکیک سگ‌های نر و ماده، ساخت سایبان در محوطه حیوانات بی‌پناه، تلقیح واکسن، سم‌پاشی و انجام عملیات تسطیح محوطه سایت با هدف پاکسازی و گندزدایی و نصب هفت عدد فن خنک کننده در زیر سایبان‌ها که به صورت اتوماتیک روشن می‌شود از اقدامات شهرداری در این حوزه بوده است.

شهرهای گرگان، گنبدکاووس، کردکوی و علی‌آباد نسبت به احداث پناهگاه اقدام کرده‌اند

سیدمحسن حسینی، سرپرست دفتر امور شهری و شوراها استانداری گلستان اظهار کرد: در مجموع بعد از دستورالعمل ۱۳۸۷، مسئولیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب برعهده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها ملزم به زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و نگهداری از آن‌ها شده است، ادامه داد: با توجه به مشارکت نداشتن دامپزشکی و محیط زیست، شهرداری با یک دستورالعمل تنها مانده است.

سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان تاکید کرد: در حال حاضر شهرهای گرگان، گنبد، کردکوی و علی‌آباد نسبت به احداث پناهگاه اقدام کردند، سگ‌ها به صورت زنده توسط شهرداری‌ها جمع‌آوری و در این پناهگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

حسینی تاکید کرد: نگهداری از سگ‌های بلاصاحب هزینه گزاف خورد و خوراک، عقیم‌سازی و ضدعفونی را بر دوش شهرداری گذاشته است، از این رو موضوع در کار گروه استانی به تازگی مطرح شده و قرار است با همکاری مدیرعامل سازمان پسماند نسبت به تهیه پنج هزار مترمربع زمین در زون غربی و پنج هزار مترمربع زمین در زون شرقی با هدف احداث پناهگاه ثابت برای سگ‌های بلاصاحب اقدام شود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست حصارکشی انجام شده است که بعد از تهیه تصاویر و ارسال به سازمان شهرداری‌ها نسبت به تخصیص اعتبار اقدام خواهد شد، همچنین قول مساعد وزیر کشور برای تخصیص اعتبار در این بخش نیز اخذ شده است.

امسال بیش از ۴۰۰ قلاده سگ از سطح شهر شهرکرد جمع‌آوری شده است

داوود مؤمنی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد تاکید کرد: کمپ نگهداری از سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در جاده منتهی به سایت دفن زباله با مساحتی حدود دو هزار مترمربع طی سال‌های گذشته از جمله دو سالن نگهداری و یک فضای قرنطینه توسط شهرداری احداث شده است.

وی اضافه کرد: ابتدای سال با برگزاری مناقصه و مشخص شدن نتیجه با پیمانکار نسبت به زنده‌گیری حیوانات اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل ابلاغی و با توجه به مفاد قرارداد، پیمانکار باید دارای شرایط و تجهیزات لازم از جمله کارکنان مجرب، دارت بیهوشی و قفس زنده‌گیری حیوانات باشد.

مؤمنی ادامه داد: هزینه زنده‌گیری و نگهداری هرکدام از این سگ‌ها نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان است و از سال جاری تاکنون شهرداری برای جمع‌آوری این سگ‌ها نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر جمع‌آوری و به کمپ منتقل شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر مبنای تصمیم کارگروه مربوطه مبنی بر رهاسازی نکردن حیوانات با توجه به ایجاد خطرات متعدد، این حیوانات در حال حاضر به تفکیک جنسیت در دو سالن جداگانه در کمپ پس از طی مراحل قرنطینه نگهداری می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: مشاهدات و گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سگ‌های ولگرد نشان دهنده آن است که این حیوانات از شهرها و روستاهای اطراف به شهرکرد منتقل می‌شوند.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

مؤمنی ادامه داد: بر اساس مفاد دستورالعمل و پس از اعلام نظر دامپزشک، برخی از این حیوانات با توجه به نوع بیماری و به تشخیص دامپزشک با مرگ با ترحم معدوم می‌شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به درخواست متقاضیان از جمله دانشکده‌های دامپزشکی استان و اشخاص حقیقی با تکمیل فرم مربوطه برخی از این حیوانات به آن‌ها واگذار خواهند شد.

۱۷۵۰ قلاده سگ ولگرد در قزوین زنده‌گیری شدند

مهدی امینی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در حوزه ساماندهی سگ‌های ولگرد، تاکید کرد: طی ۹ ماه امسال، ۱۷۵۰ قلاده سگ ولگرد در شهر قزوین و نواحی منفصل شهری زنده‌گیری و جمع‌آوری شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۲ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: طی ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، هزار و ۷۱۳ قلاده سگ از شهر قزوین و نواحی منفصل شهری جمع‌آوری شده بود؛ در مقایسه متوجه می‌شویم که امسال نسبت به مدت مشابه ۳۷ قلاده بیشتر زنده‌گیری و جمع‌آوری صورت گرفته است.

با بیان اینکه سازمان متبوعش در راستای اجرایی کردن بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقدام به ساماندهی سگ‌های ولگرد می‌کند، خاطرنشان کرد: این سازمان در راستای اجرایی کردن بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در خصوص جلوگیری از شیوع امراض انسانی و حیوانی و لزوم جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و با توجه به دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از اواخر سال ۹۴ با احداث و تجهیز کمپ حامی به عنوان نخستین شهر در کشور اقدام به اجرای طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهری کرده است.

امینی ادامه داد: در همین راستا ابتدا سگ‌های بلاصاحب شناسایی و زنده‌گیری می‌شوند و پس از انجام معاینات تشخیصی توسط دامپزشک نسبت به انجام عملیات انگل‌تراپی، واکسیناسیون، عقیم‌سازی، پلاک‌گذاری و در نهایت واگذاری و رهاسازی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری قزوین در حوزه وظایف خود توان جمع‌آوری این سگ‌ها را دارد، گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که سگ‌های جمع‌آوری‌شده از شهرهای اطراف را در داخل و یا حاشیه شهر قزوین رهاسازی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب موجب ماندگاری آن‌ها در شهر و افزایش تولید مثل آن‌ها می‌شود، از شهروندان درخواست کرد که در این خصوص با شهرداری همکاری کنند و زباله‌ها را در ساعت مقرر در بیرون از منزل قرار دهند.

روزانه ۱۰۰ کیلوگرم غذا به سگ‌های بلاصاحب در اردبیل داده می‌شود

بهزاد اسدی، رئیس مدیریت سازمان پسماند شهرداری اردبیل تاکید کرد: در راستای ساماندهی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در اردبیل، دو اکیپ زنده‌گیری با رعایت شیوه‌نامه وزارت کشور از ساعات اولیه صبح آغاز به فعالیت کردند، این حیوانات را با استفاده از طناب و تور مهار یا در صورت ضرورت با تفنگ بیهوشی مجاز زنده‌گیری و جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به آمار زنده‌گیری‌هایی که روزانه در سطح شهر انجام می‌شود، تاکید کرد: روزانه شش تا هفت قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند تا خطرات احتمالی حمله و آسیب کاهش پیدا کند و آرامش و آسایش شهروندان فراهم شود.

رئیس مدیریت سازمان پسماند شهرداری اردبیل با اشاره به وضعیت نگهداری سگ‌های بلاصاحب، خاطرنشان کرد: خارج از شهر به همت شهرداری پناهگاهی به وسعت حدود دو هکتار برای نگهداری این حیوانات پیش‌بینی شده تا توله‌ها و ماده‌ها بر اساس جنسیت، وضعیت جسمانی و بیماری در یک مکان به حیات خود تداوم دهند؛ در تمام جهات تدابیری در حوزه نگهداری بهتر اندیشیده شده است.

اسدی از احداث مرکز درمانی دامپزشکی در محوطه این پناهگاه خبر داد و تصریح کرد: کلینیک ساختمانی دامپزشکی نیز در راستای درمان این حیوانات با هزینه‌کرد ۳۰ میلیارد ریال در حال احداث است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این کلینیک در بحث جراحی و عقیم‌سازی نیازمند یک محیط استریلیزه هستیم، با بهره‌برداری کامل از این مجموعه و با توافقاتی که با دامپزشک داریم حوزه نگهداری و درمان نیز فعال است تا با آغاز فعالیت این مرکز این فعالیت‌ها گسترش پیدا کند و در حوزه عقیم‌سازی و درمان گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

رئیس مدیریت سازمان پسماند شهرداری اردبیل با اشاره به وضعیت خوراک و تغذیه سگ‌های بلاصاحب نگهداری شده در این مرکز، تصریح کرد: سازمان پسماند شهرداری اردبیل به عنوان متولی امر نگهداری سگ‌های بلاصاحب با بعضی فروشگاه‌های عرضه کننده گوشت مرغ طرف قرارداد است و با خرید و تهیه روزانه به میزان ۱۰۰ کیلوگرم اسکلت، پا و ضایعات مرغ امور غذارسانی را انجام می‌دهد.

اسدی اضافه کرد: از طریق سازمان‌های مردم نهاد نیز کمک‌هایی در بحث تغذیه و غذارسانی دریافت می‌شود.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

وی در خصوص تنظیف محیط نگهداری تصریح کرد: روزانه محل نگهداری به صورت کامل نظافت شده و در زمان‌های مقرر توسط مرکز بهداشت سمپاشی و ضدعفونی نیز جهت جلوگیری از رشد حشرات موذی و انگل زدایی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اردبیل ادامه داد: در مبحث عقیم سازی حدود ۴۰۰ قلاده سگ بلا صاحب تاکنون عقیم سازی شده و با اتمام مراحل احداث کلینیک دامپزشکی مرکز، عقیم سازی ادامه خواهد یافت و در انجام تمامی این اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری تنها متولی اجرای این امر بوده و هیچ گونه برونسپاری صورت نگرفته است و در سطح شهر نیز با فعالیت‌های صورت گرفته شاهد کاهش قابل ملاحظه سگ‌های بلا صاحب هستیم.

هزینه ۱۰ میلیاردی شهرداری کرج برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از توسعه پناهگاه سگ‌های بلاصاحب باغستان خبر داد و اظهار کرد: طی سال جاری دو هزار مترمربع به فضای پناهگاه اضافه می‌شود که این امر با توجه به موقعیت جغرافیایی مرکز ساماندهی و در دسترس بودن آن در دستورکار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این میان دو اکیپ جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر فعال است، اضافه کرد: طی یک ماه ۴۰۰ مطالبه شهروندی در راستای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از طریق سامانه ۱۳۷ دریافت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه هزینه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب طی یک سال به ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد، عنوان کرد: در حال حاضر دو پناهگاه در باغستان و حلقه دره وجود دارد که سگ‌های بلاصاحب جمع‌آوری شده در آن نگهداری می‌شوند.

خسروی ادامه داد: هریک از این مراکز، روزانه ۵۰۰ کیلوگرم غذارسانی می‌کند که این آمار به ۱۰ هزار کیلوگرم غذا در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا مادامی که واگذاری سگ‌ها انجام نشود نگهداری آن‌ها در مراکز ساماندهی ادامه‌دار خواهد بود، تصریح کرد: تمام سگ‌ها پس از جمع‌آوری تحت درمان قرار می‌گیرند، در این میان واکسینه سگ‌های بلاصاحب، انگل‌زدایی و عقیم‌سازی صورت می‌گیرد و یک دامپزشک همراه با تیم جمع‌آوری به منظور رعایت پروتکل‌ها حین فعالیت اکیپ‌های جمع‌آوری حضور مستمر دارد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با هدف ایجاد رضایت‌مندی میان شهروندان و مبارزه با گسترش بیماری‌ها به صورت جدی و مستمر در دستور کار سازمان پسماند قرار دارد.

خسروی با اشاره به چگونگی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، اظهار کرد: در یک طرح ویژه و عملیاتی، تیم‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در قالب دو اکیپ در سطح شهر در حال جمع‌آوری سگ‌ها و انتقال آن‌ها به پناهگاه هستند تا سگ‌های ماده جداسازی و عقیم و بعد از مدتی نگهداری در حاشیه شهر رهاسازی شوند.

شهرداری‌ها برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چه کرده‌اند؟

وی با اشاره به پیگیری موضوع شکایات مردمی که از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری در خصوص جمع آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر اعلام می‌شود، گفت: ماهیانه ۴۰۰ درخواست از سامانه ۱۳۷ به سازمان اعلام می‌شود به همین دلیل در قالب گشت‌ها و اکیپ‌های ویژه برای رسیدگی به این شکایات اقدام کردیم.

خسروی ادامه داد: مشکل اساسی استان البرز عدم همکاری شهرداری‌های سایر شهرهای استان در جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است که سالانه شاهد افزایش بی رویه تعداد این سگ‌ها در مراکز شهری هستیم.
رئیس سازمان مدیریت پسماند کرج گفت: شهرداری وظیفه خود می‌داند تا نسبت به ایجاد آرامش و آسایش شهروندان و ارتقای سطح بهداشت عمومی با جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدامات لازم را انجام دهد.

این مسئول در پایان توضیح داد: با توجه به شرایط ویژه زنده گیری و هزینه واکسیناسیون و نگهداری از این حیوانات، به کمک تشکل‌های مردم نهاد و NGO های حامی حیوانات برای رسیدگی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کرج نیازمندیم.

شمارش سگ‌های بلاصاحب ممکن نیست

فرشید احمدی‌کیش، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج تاکید کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان یک کارگروه دارد که فرماندار رئیس این کارگروه است و اعضای آن شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و فرمانداری هستند.

وی با اشاره به غیرقابل شمارش بودن سگ‌های ولگرد شهر، دلیل ازدیاد جمعیت سگ‌ها را زاد و ولد و قرار گرفتن شهر یاسوج در مسیر تردد کوچ عشایر دانست.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان اینکه طی دو سال گذشته شهرداری یاسوج بنا به تصمیم این کارگروه در منطقه «دو پشته‌ی» دشت روم مکانی به مساحت سه هزار مترمربع را فنس‌کشی و آماده جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کرده است، خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به این سایت انتقال داده شد، اما با دخالت و اعتراض گروه‌های محیط زیست که خودشان اقدام به باز کردن در فنس سگ‌ها در دوپشته دشت روم کردند، سگ‌ها از سایت گریخته‌اند و به سطح شهر بازگشته‌اند که شهرداری نسبت به آن‌ها شکایتی را تدوین کرد و به محاکم قضائی تحویل داد.

به نظر می‌رسد جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در گرو مدیریت سیستمی و ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت است تا بتوان این معضل که بسیاری از شهرهای کشور را درگیر کرده است، حل کرد.

نگاه به موضوع سگ‌های ولگرد باید از حدود وظایف تک دستگاهی خارج شود و ادارات مختلف به تناسب ظرفیت خود در این حوزه اقداماتی را انجام دهند؛ خطرات سگ‌های ولگرد در شهرها به ویژه مناطق حاشیه‌نشین به یک شبه بحران تبدیل شده است و در صورت توجه نکردن ویژه به آن نمی‌توان از پس عواقب آن برآمد.

کد خبر 717716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.