انتقال مرکز پس‌لرزه های اهر به تبریز پایه علمی ندارد

خبرگزاری ایمنا: انتقال مرکز پس‌لرزه‌های اهر به تبریز ز پایه و اساس علمی برخوردار نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه ملی داده‌های علوم زمین، بنا به تحقیقات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گسل شمال تبریز فعالیت جدیدى نداشته است و شایعه انتقال مرکز پس‌لرزه های اهر به تبریز پایه علمی ندارد.
دکتر منوچهر قرشی عضو هیئت علمى پژوهشکده علوم زمین و مشاور ریاست این سازمان درباره شایعات موجود پس از رخداد زمین لرزه ۲۱ مرداد اهر و ورزقان گفت: به تازگى شایعاتى مبنی بر انتقال مرکز پس‌لرزه هاى زمینلرزه اهر-ورزقان به سوى غرب منتشر شده به نحوی که بر روى گسله فعال شهر تبریز ادامه یافته است.
وی افزود: این شایعات و اخبار که از هیچ گونه پایه علمی برخوردار نیستند، باعث بروز برخی نگرانى ها براى اهالى و ساکنان شهر تبریز شده است.
بنا به گفته عضو هیئت علمى پژوهشکده علوم زمین، کانونیابى انجام شده نشان مى دهد پراکنش رومرکز این پسلرزه ها در راستاى گسله مسبب زمین‌لرزه بوده و ارتباطى با گسله فعال شمال تبریز ندارد.
مشاور ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر خطرى شهر تبریز را تهدید نمى کند و علاوه بر این کارشناسان موسسه ژئوفیزیک نیز اعلام کرده اند که داده هاى لرزه خیزى گسله شمال تبریز پیش و پس از زمینلرزه اهر-ورزقان تغییرى نکرده است.
به گزارش کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور دو زمين لرزه با بزرگای ۶ تا ۲/۶ در مقیاس ریشتر، بعداز ظهر روز ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۱- برابر با ۱۱ اگوست ۲۰۱۲ - شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی و مناطق پیرامون آن را به شدت لرزاند.
این زلزله در فاصله زمانی کمتر از ۱۵ دقيقه سبب ویرانی و کشتار بيش از ۳۰۰ تن از هموطنان آذربایجان شرقی در شمال باختری کشور شد، این رخداد با بیش از هزار پس‌لرزه خرد و کلان در طی هفته گذشته با بزرگای ۵/۲ تا ۳/۵ در جنوب باختری اهر و شمال خاوری شهرستان تبریز موجب نگرانی مردم منطقه به ویژه شهر تبریز گردید به گونه ای که اهالی منطقه روزهای اخیر در فضای باز به سر برده و روند عادی زندگی آنها مختل شد.
زمین لرزه اهر- ورزقان تایيد چندباره ای است بر ویژگی های زمين ساختی ایران زمين که بر پایه جایگاه زمين شناختی و با قرار داشتن در کمربند زمين لرزه آلپ- هیمالیا هر از گاهی دستخوش رخداد زمين لرزه‌های سترگ و ویرانگر درون قاره‌ای در گستره این پهنه پر تکاپو و جوان است.
در این بین کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که از دقایق اولیه رخداد زلزله در منطقه در کنار مردم و مسوولان ستاد بحران استان حضور داشتند تلاش کردند تا ضمن مطالعه زمین شناسی زلزله اخیر و به سوالات متعدد مردم و مسوولان کشور در باره احتمال وقوع زلزله بزرگتر به ویژه در ارتباط با گسل تبریز پاسخ علمی و قانع کننده ای ارایه نمایند.
گسيخت سطحی زمين لرزه ۲۱ مرداد ماه با راستای عمومی خاوری-باختری در ۱۳ کيلومتری جنوب شهرستان ورزقان در مسير جاده ورزقان به محور اصلی اهر- تبریز با سازوکار چيره برشی راستگرد در پهنایی نزدیک به ۲۰۰ متر قابل مشاهده و رهگيری به دو سوی شرقی – غربی است.
گسله زمين لرزه در بيشتر درازای خود منطبق بر گسله ای از پيش به نقشه در آمده ای است که در نقشه‌های زمين شناسی از پيش منتشر شده سازمان زمين شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مقياس ۱/۱۰۰۰۰۰ با نام های "اهر و خوجا" به صورت بی نام قابل رهگيری است. بيشينه جابجایی افقی و شاقولی انداره گيری شده در راستای گسله زمين لرزه بر پایه بررسی های ميدانی که هم اکنون نيز در حال انجام و تکميل داده های ميدانی مربوط به زمين لرزه ورزقان / اهر می باشد برابر ۶۰ و ۲۰ سانتيمتر است.
از دیگر رخدادهای زمين شناختی حاصل از لرزش زمين در هنگام رخداد زمين لرزه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ می توان به وقوع زمين لغزش، جهش سنگی و جوشش ماسه در پهنه ی لرزه ای اشاره داشت.
بررسی و مقایسه لرزه خيزی دستگاهی و تاریخی گستره شمال باختر ایران، گویای رویداد زمين‌‌لرزه های بزرگ تاریخی در مقابل زمين لرزه های اندک دستگاهی است،هر چند که شواهد تاریخی و کاتالوگ های زمين لرزه های تاریخی، نشان دهنده آن هستند که ناحيه ی شمال باختر ایران تجربه گر زمين لرزه های ویران گری بوده است، با این حال بيشينه آگاهی ما در مورد ميزان خرابی ها و کشته ها در طی این زمين لرزه ها، بيشتر محدود به رویدادهایی است که شهر تبریز را ویران نموده اند.
با توجه به یزرگا و شتاب زمين لرزه ورزقان بی گمان تخریب سازه ای مشاهده شده در گستره لرزه ای زمين لرزه ۲۱ مرداد ۱۳۱۱ بيشتر نتيجه عدم رعایت قوانين و مقررات ساخت و ساز مندرج در آیين نامه های ساخت و ساز چون آیين نامه ۲۸۰۰ است.
کد خبر 71763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.