پدرخوانده‌های داعش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه شانزدهم دی ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فریاد انتقام ایران» نوشت: همزمان با مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی داعش در کرمان، مردم سراسر کشور پس از اقامه نماز جمعه، با انجام راهپیمایی‌های گسترده، جنایت اخیر دشمنان ایران در کرمان را محکوم کردند و خواستار انتقام از عوامل این حمله تروریستی شدند.

مردم ایران اسلامی همچنین در پایان راهپیمایی خود، طی قطعنامه‌ای اعلام کردند: اقدام پست و رذیلانه به شهادت رساندن جمعی از هموطنان عزیزمان در زادروز بانوی ملک و ملکوت و حلقه وصل رسالت و امامت و در سالروز شهادت سردار آسمانی و اسطوره ماندگار مقاومت و ایثار، حاج قاسم سلیمانی که مزارش میعادگاه عاشقان و میقات دلدادگان است؛ دل‌های امت اسلام و مردم انقلابی ایران و خصوصاً مردم شهیدپرور کرمان را در سوگ و ماتم فرو برد.

بی‌تردید شهدای این اقدام تروریستی که از وادی کریمان به حلقه ملکوتی بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکرَمِینَ رسیدند همراه با سردار دل‌ها در حلقه مستانه ملکوتیان عند ربهم یرزقونند؛ اما این حرکت شرارت‌بار که پشت صحنه آن سیاست‌های خصمانه آمریکای جنایت‌کار و رژیم منفور و خون‌خوار صهیونیستی و تفاله‌های کوردل و خوار و زبون تکفیری و زخم‌خوردگان از قدرت جبهه مقاومت بوده و نتیجه ضعف و ناکامی آنان در برابر شجاعت و دلاوری‌های بزرگ مردانی چون شهید سیدرضی موسوی (رحمة‌الله) است باید تاوان سنگین و بازدارنده‌ای را پرداخت کنند.

پدرخوانده‌های داعش

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با تیتر «بازنده قطعی» نوشت: «نابودی حماس» و «آزادی اسرا»؛ اینها دو هدفی است که نخست‌وزیر، سخنگوی ارتش و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی از همان روزهای آغازین برای جنگ در غزه اعلام کرده‌اند. «نابودی حماس» از نظر آن‌ها شامل سه سطح زیرساختی، نظامی و سیاسی می‌شود. حالا بیش از ۹۰ روز از این جنگ می‌گذرد و هفته گذشته در شب اول ژانویه ۲۰۲۴ حماس یک آتش‌بازی حسابی برای رژیم صهیونیستی راه انداخت.

موشک‌باران تل‌آویو و حومه آن با حداقل بیست موشک از سمت نوار غزه یعنی حماس با گذشت سه ماه از یک جنگ تمام‌عیار، همچنان در سطوح بالای تجهیزاتی خود می‌جنگد. این می‌تواند یک غافلگیری تازه برای مقامات اسرائیل و افکار عمومی داخل اراضی اشغالی باشد؛ طوری که رسانه‌های اسرائیلی زبان به انتقاد از مسئولان این رژیم گشودند: «ارتش اسرائیل گزارش داد که ظرفیت بمباران از غزه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما با وجود این ادعای ارتش، حماس در حال پرتاب ده‌ها موشک به تل‌آویو است. وقت آن رسیده که از توهین و دروغ به خودمان دست برداریم.»

پدرخوانده‌های داعش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هر صندلی مجلس ۳۸ نامزد رقیب دارد» نوشت: با اعلام نتیجه بررسی هیئت‌های مرکزی استان‌ها و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، با تأیید صلاحیت ۱۱ هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، راه رقابتی‌شدن کاملاً هموار شد. به گفته سخنگوی شورای نگهبان این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است، به عبارتی دیگر به ازای هر کرسی انتخابات مجلس، ۳۸ نامزد رقابت می‌کنند.

در همین زمینه یک منبع آگاه به ایرنا گفته است: علاوه بر تأیید صلاحیت نمایندگان تهران، تعداد زیادی از داوطلبانی که در هیئت اجرایی عدم‌صلاحیت یا عدم‌احراز شده بودند، پس از بررسی اعتراض آن‌ها در هیئت نظارت، صلاحیت آن‌ها تأیید شده است که مسعود پزشکیان، محمدباقر نوبخت، علی مطهری، کمال‌الدین پیرمؤذن و غلامرضا تاجگردون از جمله این چهره‌های سرشناس هستند.

پیش‌تر رئیس ستاد انتخابات کشور گفته بود در این دوره از انتخابات همه جناح‌های سیاسی کشور نماینده دارند، از این رو می‌توان امیدوار بود که با تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگان گروه‌های سیاسی و احزاب مختلف، شاهد رقابتی سنگین با مشارکتی قابل قبول در انتخابات دوازدهم باشیم.

پدرخوانده‌های داعش

روزنامه وطن امروز با تیتر «پدرخوانده‌های داعش» به بررسی ارتباط داعش با اسرائیل و آمریکا پرداخت و نوشت: سال ۲۰۱۴ نشریه اشپیگل آلمان گزارشی درباره ساختار داعش منتشر کرد که این گزارش حاوی مطالب مهمی درباره رابطه داعش با برخی کشورها بود. در مکانی که مغز متفکر داعش در آن سال کشته شده بود، تصاویر، نقشه و اسنادی پیدا شد که از برنامه گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» پرده برمی‌داشت. سمیر عبد محمد الخلیفاوی معروف به «حاجی بکر» یکی از نیروهای اطلاعاتی زمان صدام بود که توسط آمریکایی‌ها بازداشت و زندانی شده بود اما در زندان به سر نمی‌برد، بلکه در حال طرح‌ریزی با ۵ عامل دیگر برای تأسیس گروهی به نام دولت اسلامی عراق بود که سه نفر از این تعداد عضو ارتش صدام بودند. وی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در بازداشتگاه‌های آمریکایی مثل زندان ابوغریب در کنار افرادی با تفکرات تکفیری هم‌سلول و از آن‌ها تأثیر گرفته بود. او پس از آزادی به توصیه تکفیری‌ها به زادگاهش فلوجه رفت و شاخه‌ای از القاعده را در این شهر تأسیس کرد.

نفر بعدی که در کادر رهبری این گروه قرار داشت، ابوبکر بغدادی بود که به عنوان یک فرد دینی نه نظامی، رهبری داعش را برعهده گرفت. شواهد متعددی وجود دارد که بغدادی در زندان‌های آمریکا در عراق دوره آموزشی دیده بود و بعد از آزادی، داعش را رسماً تشکیل داد. حتی «بی‌بی‌سی» در گزارشی با انتقاد از رفتارهای آمریکا در عراق می‌نویسد: «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق با انحلال ارتش این کشور باعث تشکیل نیروهای تکفیری شد و بسیاری از نیروهای بعثی ارتش بعد از آن شروع به تشکیل گروه‌های تکفیری با زمینه بعثی-سلفی کردند.

اما نقطه اوج ماجرا در موضوع ارتباط میان آمریکا و داعش، صحبت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مناظره‌های انتخاباتی بود. دو سال بعد از آنکه گروه تروریستی داعش اعلام خلافت کرد، دونالد ترامپ در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در آگوست ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او و هیلاری کلینتون -نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا- را بنیان‌گذاران داعش معرفی کرد.

پدرخوانده‌های داعش

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان تورنمنت صلاحیت‌ها» نوشت: بالاخره پس از ۵۰ روز، انتظار نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم به سر آمد و عصر پنجشنبه فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی هیئت‌های نظارت به وزارت کشور ارسال شد. فهرستی که از همان ساعات اولیه پنجشنبه‌شب، به صورت جسته‌وگریخته از نامزدهای تأیید یا رد صلاحیت شده در رسانه‌ها منتشر شد. به گفته سخنگوی شورای نگهبان، ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند، اما در مرحله بررسی هیئت‌های نظارت ۲۶ نفر از آن‌ها تأیید صلاحیت نشدند و نامزدهای معترض از روز یکشنبه به مدت سه روز حق اعتراض دارند تا شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را بررسی کند.

اگرچه برخی نمایندگان رد صلاحیت شده مرحله هیئت اجرایی، در مرحله هیئت‌های نظارت تأیید شدند، اما در این مرحله اسامی برخی چهره‌های نام‌آشنای منتقد سیاست‌های دولت در مجلس یازدهم ازجمله جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تایباد، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار و احمد علیرضابیگی نماینده تبریز به‌عنوان رد صلاحیت شده وجود دارد.

پدرخوانده‌های داعش

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان تخفیف نفتی ایران» نوشت: تجارت نفت بین ایران و چین به‌دلیل وقفه در ارسال برخی محموله‌های نفت سبک و اصرار تهران بر افزایش قیمت‌ها در مسیر کاهشی افتاد. این افت صادرات حدود ۱۰ درصد از واردات نفت‌خام چین از ایران را تحت تأثیر قرار داده است؛ به‌طوری‌که کاهش عرضه نفت ایران می‌تواند تأثیراتی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد و سود پالایشگاه‌های چینی را تحت‌الشعاع قرار دهد. این تصمیم غیرمنتظره، از نگاه پالایشگران مستقل چین به‌عنوان عهدشکنی تلقی شده و ممکن است با عواقب معافیت ایالات متحده از تحریم‌های نفتی ونزوئلا در اکتبر مرتبط باشد که در نتیجه محموله‌ها تغییر مسیر داد و بهای نفت صادر شده به چین تحت تأثیر قرار گرفت. فروشندگان ایرانی اخیراً به خریداران چینی از کاهش تخفیف‌ها اطلاع دادند و این موضوع کام خریداران چینی را تلخ کرده است. میزان کاهش تخفیف‌های ایران به گفته رویترز تنها به حدود چهار دلار در هر بشکه رسیده است، اما برخی خریداران در چین این قیمت‌های بالاتر را پذیرفته‌اند.

پدرخوانده‌های داعش

کد خبر 717550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.