تردید در خصوص سوخت نیروگاه رامین / آیا در نیروگاه مازوت سوزی می‌شود؟

طی روزهای گذشته دود سیاهی آسمان بخش‌های از شهر باوی را فرا گرفته بود که تردیدهایی در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه رامین را ایجاد کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا از خوزستان با فرا رسیدن فصل سرد و به ویژه در زمستان قصه‌ای تکراری در گوش‌ها زمزمه می‌شود که آیا نیروگاه‌های کشور مازوت می‌سوزانند یا خیر، و عمدتاً منابع غیر رسمی سوخت مازوت را عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها می‌دانند و دستگاه‌های مربوط را به پاسخگویی وا می‌دارند.

بی‌تردید این بحث‌ها و گفت‌وشنودها، تماماً در راستای خاتمه دادن به این معضل تکراری در فصل سرد است اما اینکه چه میزان اثربخش بوده است؛ جای سوال دارد! در این شرایط مطلوب است در مرحله نخست نگاهی به عملکرد دستگاه‌های مختلف در مسیر کاستن از آلودگی هوا و دیدگاه صاحبنظران در این باره داشته باشیم.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، شاید آنچه که موجب شده است، معادله چندوجهی آلودگی هوای کلان‌شهرها همچنان مجهول باقی بماند، ارائه نظرات غیرکارشناسانه و همچنین پاک کردن صورت مساله از سوی برخی افراد است؛ اما موضوع استفاده از سوخت «مازوت» است که سال‌هاست به عنوان علت اصلی آلودگی هوا مطرح می‌شود.

در روزهای اخیر دود سیاهی آسمان بخش‌های مختلف شهر باوری در نزدیکی اهواز را در برگرفته بود که موجب آلودگی و هوای این مناطق شده بود که گمانه‌زنی‌ها نشان از استفاده سوخت مازوت در نیروگاه رامین بود.

ناگزیریم در شرایط خاص و اضطراری از مازوت استفاده کنیم!

محسن حافظ، مدیرعامل نیروگاه رامین اظهار می‌کند: تعدادی از واحدهای تولید برق این نیروگاه قابلیت استفاده از سوخت گاز و مازوت را دارند و در شرایط خاص و اضطراری که دچار محدودیت و یا تأمین گاز می‌شویم ناگزیریم برای جلوگیری از قطع برق هموطنان و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها از مازوت به عنوان سوخت اضطراری به صورت محدود استفاده کنیم.

وی می‌افزاید: این اقدام بر اساس دستورات صادر شده از سوی شورای عالی امنیت ملی به کلیه نیروگاه‌های کشور و اطلاع کلیه مراجع ذی‌صلاح همچون استانداری، فرمانداری، سازمان محیط زیست و هماهنگی‌های مربوطه صورت گرفت و اقدام به جایگزینی سوخت اضطراری به جای گاز در واحد شماره ۶ خود نمودیم.

مدیرعامل نیروگاه رامین با اشاره به اینکه تنها یک واحد از واحدهای نیروگاه رامین از سوخت جایگزین استفاده می‌کند گفت: نیروگاه رامین دارای ۶ واحد تولید برق است که هم اکنون یک واحد آن به دلیل تعمیرات اساسی از مدار خارج است و ۴ واحد آن نیز در حال استفاده از سوخت گاز هستند.

خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی نیروگاه رامین در پی استفاده از سوخت مازوت

وی با اشاره به خروج دود ناشی از سوخت مازوت از یکی از دودکش‌های نیروگاه به میزان محدود و کنترل شده اظهار داشت: بخار آب برج‌های خنک کن نیروگاه در فصل زمستان جلوه خاصی به محیط پیرامون نیروگاه می‌دهند و بسیاری از مردم، مسئولان و رسانه‌ها این بخارات را که اتفاقاً برای محیط زیست نیز مفید است، با دود اشتباه می‌گیرند.

حافظی توضیح داد: استفاده از سوخت جایگزین تبعات مخرب زیادی بر تجهیزات نیروگاهی بویژه بویلرها و بسکت‌های ایرهیتر وارد می‌کند و استهلاک تجهیزات را بشدت بالا می‌برد به طوری که سال گذشته نیز به دلیل استفاده محدود از این سوخت در واحد شماره ۶ متحمل هزینه تقریبی به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال شدیم و هم اکنون نیز این آثار پابرجا می‌باشد.

وی سوخت گاز را سوخت اصلی این نیروگاه اعلام کرد و تصریح کرد: تولید پایدار انرژی حیاتی برق و خدمت رسانی مستمر به مردم رسالت اصلی ما است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

به گزارش ایمنا، مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود، این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد. به طور کلی، غلظت معمول این گاز در اتمسفر کمتر از 10ppb ذکر می‌شود که در این غلظت اثر مخربی بر سلامتی نخواهد داشت، سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هوا است که «ذرات معلق» (Particulate Matter) موجود در هوا را سبب می‌شوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این آئروسول‌های اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی به باران اسیدی، برف و مه تبدیل خواهند شد. زمانی که آلودگی هوا ناشی از عملکرد و فعالیت‌های انسانی نباشد، pH باران‌های اسیدی در حدود ۵.۵ خواهد بود که این میزان خاصیت اسیدی به دلیل وجود کربنیک اسید حاصل از واکنش بخار آب با دی‌اکسید کربن است.

کد خبر 717533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.