روی زمین ماندن برنامه بیست‌ساله دوگانه‌سوز کردن خودروها عاملی مهم در ناترازی بنزین

کارشناس حوزه‌ انرژی به بیان توضیحاتی درباره دلایل متعدد بروز ناترازی بنزین در کشور پرداخت و گفت: برنامه‌ بیست‌ساله‌ دوگانه‌سوز کردن خودروها روی زمین مانده که همین موضوع عاملی مهم در ناترازی بنزین است.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور ما در حوزه سوخت وجود دارد راندمان پایین پالایشگاه‌های ما است. پالایشگاه‌های ما در حوزه‌ی تولید بنزین مخصوصاً پالایشگاه‌های قدیمی راندمان بسیار پایینی دارند.

وی افزود: وضعیت نامناسب پالایشگاه طوری بود که وزیر نفت دولت دوازدهم اعلام می‌کرد که اگر ما بنزین را به کشور وارد کنیم شاید به نفعمان هم باشد.

مرادی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل عمده ناترازی بنزین در کشور ما همین راندمان پایین پالایشگاه‌ها است. دلیل دیگر این است که ما در برنامه‌ای که حدود ۲۰ سال پیش تنظیم می‌کردیم، قرار شد که سوخت CNG به سوخت غالب اتومبیل‌های عمومی و شخصی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اما رونق خودروهای دوگانه‌سوز با ضعف و کندی مواجه است، افزود: اگرچه به ظرفیت ناوگان CNG ما در این سال‌ها افزوده شده و جایگاه‌های سوخت CNG زیادی هم در کشور تأسیس شده است، اما آن هدفی که قرار بود برآورده شود محقق نشد و هنوز هم یکی از گزینه‌های جدی ما برای رفع معضل ناترازی بنزین و کاهش مصرف بنزین در کشور این است که به سمت توسعه جایگاه‌های CNG و تولید خودروهای با مصرف سوخت CNG برویم.

مرادی در ادامه توضیح داد: حتی خودروسازان در سال‌های گذشته تولید خودروهای CNG را متوقف کردند و این خودروها را تولید نکردند. مشکل دیگری که ما بارها در این ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته آن را بیان کرده‌ایم و اسباب رفع این مشکل هم فراهم است آزادی ورود اتومبیل‌های برقی به کشور است.

موانع واردات خودروهای برقی برداشته شود

کارشناس انرژی ادامه داد: گمرک باید موانع واردات خودروهای برقی به کشور را بردارد، تعرفه ورود اتومبیل‌های برقی به کشور برداشته شود تا به این وسیله بتوانیم از خودروهای برقی استفاده کنیم که متأسفانه این مسئله هم در کشور ما با ضعف پیش می‌رود.

مرادی با اشاره به اینکه اگرچه برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم اقداماتی در این سال‌ها انجام شده و قرار شده است خط تولید اتومبیل‌های برقی هم در کشور ایجاد شود توضیح داد: حرکت شتاب‌داری که باید باشد و ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کند، در کشور ما هنوز شکل نگرفته است.

کارشناس انرژی بیان کرد: مسئله بعدی ثبات قیمت بنزین است. این فرآورده سوختی مدت‌هاست که قیمت ثابتی دارد و همین قیمت ثابت در مقایسه با مصرف جهانی و قیمت جهانی آن اختلاف خیلی زیادی دارد و ما یارانه گزافی را سالانه به بنزین اختصاص می‌دهیم.

کد خبر 717280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.