تاثیر فضای مجازی بر واقعیت زندگی افراد / لزوم آشنایی و رعایت اصول این فضا

یک روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر واقعیت زندگی افراد، گفت: شهروند فضای مجازی شدن، اصول و چهارچوب‌هایی دارد و متمدن این شهر باید بتواند قواعد آن را رعایت کند.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه افراد باید به عنوان یک انسان مدرن با شهر مجازی آشنا باشند، اظهار کرد: شهروند فضای مجازی شدن، اصول و چهارچوب‌هایی دارد و متمدن این شهر باید بتواند قواعد آن را رعایت کند.

وی با بیان اینکه که شهروند فضای مجازی در ابتدا باید سعی داشته باشد که در این فضا به خود صدمه نزند، افزود: در ارتباطات، حد و مرزهای واژگانی وجود دارد که اگر این حد و مرزهای واژگانی یا زمان استفاده مناسب آن‌ها رعایت نشود، به‌طور طبیعی برای رابطه‌های مجازی فرد ایجاد مشکل می‌کند.

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به لزوم رعایت کردن چارچوب میزان و ساعات استفاده از فضاهای مجازی تصریح کرد: تمام اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد می‌تواند همچون اتفاقات فضای واقعی مثبت یا منفی باشد و نتایجی را با خود همراه کند.

پدرام با تاکید بر اینکه زمان، مکان، نوع ارتباط و فرد درگیر رابطه، تصاویر و مباحث رد و بدل شده در ارتباط‌های مجازی مانند فضای حقیقی حائز اهمیت است، ادامه داد: در صورتی که موارد بیان شده بر مبنای اصول نباشد، می‌تواند برای هر دو طرف ارتباط نقش آسیب‌زا داشته باشد.

وی با بیان اینکه فضاهای مجازی می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی و حتی روابط واقعی افراد مانند زندگی زوجی تأثیرگذار باشد، گفت: با توجه به تأثیرات جدی این فضا بر واقعیت زندگی افراد، پایبندی به رعایت اصول شهروند فضای مجازی از موارد حائز اهمیت به‌شمار می‌رود.

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به لزوم توجه به کاربرد و استفاده از فضای مجازی اضافه کرد: برای استفاده بهینه از فضای مجازی افراد می‌توانند استفاده از کانال‌های علمی را در اولویت قرار دهند و با استفاده از صفحات سالم موجود در این فضا برای ارتقای شخصیت خود تلاش کنند.

وی با بیان اینکه افراد باید این فضا را به‌طور کامل بشناسند و سپس آن را مورد استفاده قرار دهند، ادامه داد: با توجه به کاربرد گسترده ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی، می‌توان از این فضا در راستای تحکیم روابط، صله‌رحم، ارسال محتواهای محبت‌آمیز به خویشاوندان یا حتی بازگویی خاطرات استفاده کنند.

کد خبر 717230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.