رونمایی از ۱۵ سند بازآفرینی محلات اصفهان / «تجربه زیسته»، محور تنظیم اسناد بود

مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهر اصفهان با تاکید بر محور قرار دادن تجربه زیسته در تدوین اسناد بازآفرینی محلات شهر اصفهان گفت: در این شیوه نظر ساکنان محل به‌عنوان مبنای اصلی قرار گرفت و از تلفیق نظرات پروژه‌ها بر اساس تحقق‌پذیری و اهمیت در اولویت قرار گرفت.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان شهرداری و دهیاری کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران که معاونت بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی را بر عهده دارند، طی تفاهمی کشور را به شش منطقه تقسیم کردند تا عملیات بازآفرینی به‌صورت متمرکز انجام شود.

وی با بیان اینکه در این مناطق، منطقه دو شامل استان‌های اصفهان، قم، فارس یزد شد تا در زمینه انتقال تجربیات در زمینه بازآفرینی وحدت رویه داشته باشند، افزود: این رویکرد از سال ۱۳۹۸ پدید آمد تا بافت‌های فرسوده کشور مورد ارتقا قرار گیرد و در نهایت منجر به نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: دبیرخانه منطقه دو کشور در اصفهان و مدیریت آن با سازمان نوسازی بهسازی است که در حال حاضر می‌توان گفت این منطقه، فعال‌ترین منطقه کشور بوده و در یک‌سال اخیر حدود ۴٠ نشست برگزار شده است.

ایزدخواستی توضیح داد: امروز نشستی داریم که در آن اعضای فعال عرصه بازآفرینی چهار استان حضور دارند تا به هماهنگی در عرصه نهضت جهش مسکن و سیاست‌های تشویقی حوزه مسکن بافت‌های فرسوده برسند که این نشست با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان مربوطه برگزار می‌شود.

وی با اعلام خبر رونمایی از ۱۵ سند بازآفرینی تصریح کرد: شهر اصفهان در عرصه تولید اسناد بازآفرینی محلات بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴٠٠ تولید هفت سند بازآفرینی محله داشته است که این اسناد برنامه جامعه برای محله محسوب می‌شود و اقدامات آن محله را در عرصه بازآفرینی شهری مشخص می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی شهر اصفهان در خصوص منابع این اسناد خاطرنشان کرد: این اسناد مبتنی بر شناخت محله، افکارسنجی و مطالعات شهرسازانه و پیشنهادهایی در زمینه ارتقا و رفع محرومیت محلات بوده است.

ایزدخواستی یادآوری کرد: سازمان نوسازی با تغییر رویکردی در تولید اسناد به‌عنوان پیشگام کشور سال گذشته به الگویی جدید دست پیدا کرد که نوع مطالعات و طراحی اسناد را متحول کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴٠۱، ۱۵ سند بازآفرینی محلی تولید کردیم در حالی که در طول ۱٠ سال تنها هفت سند تولید شده بود و در این راستا تغییری شگرف رقم خورد، عنوان کرد: امروز قرار است از این ۱۵ سند رونمایی شود که در ادامه در اخبار شهرداران مناطق قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی شهر اصفهان در خصوص محاسن تدوین اسناد گفت: برنامه پیش‌روی هر محله تا بیش از ۱٠ سال مشخص است و مدیران محلی با برنامه ارتقای محله نیز به‌طور دقیق آشنایی پیدا می‌کنند.

ایزدخواستی در خصوص دامنه شمول این محلات در مناطق مختلف شهر اصفهان یادآوری کرد: ۱۵ محله دارای اولویت از نظر فرسودگی مدنظر قرار گرفته شده است یعنی این طرح تمام مناطق شهرداری را در بر نمی‌گیرد، از سویی مبنا بر اساس نظر کارشناسان، متولیان و مدیران محلی و مردم بود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تجربه زیسته در تدوین اسناد خاطرنشان کرد: در شیوه جدید تجربه زیسته را محور قرار دادیم، یعنی نظر ساکنان محل به‌عنوان مبنای اصلی قرار گرفت و از تلفیق نظرات پروژه‌ها بر اساس تحقق‌پذیری و اهمیت در اولویت قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: در هر محله بیش از ۱٠٠ پرسشنامه پر شده است و جلسات متعددی با فعالان، معتمدان و مدیران محلی برگزار شد که مبنای نظام برنامه‌ریزی قرار گرفت و در این زمینه تحولی چشمگیر در زمان و هزینه رقم خورد؛ چرا که قیمت تمام‌شده مطالعات در سیستم جدید حدود یک‌دهم گذشته و زمان نیز حدود یک‌چهارم زمان قبل بود.

ایزدخواستی ادامه داد: سال گذشته و در حاشیه تدوین اسناد بازآفرینی، بیش از ۱۰۰ پروژه شهری در بودجه ۱۴٠۲ تعریف شد و در ۱۵ محله مذکور قرار گرفت، یعنی سال جاری بیش از ۱٠٠ پروژه محرک توسعه پیدا کرد و ارتقای کیفی محلات بافت فرسوده در حال انجام است.

وی یادآور شد: در حاشیه نشست سومین شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌های بازآفرینی کشور که با حضور مدیران ارشاد سازمان شهرداری‌ها و شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی شش ماهه آینده انجام خواهد شد.

کد خبر 716919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.