امروز مؤثریم و فردا اثر

به بهانه بزرگداشت هجدهمین سالگرد فراق سعید کاظمی آشتیانی از لابه‌لای دفتر خاطرات گذشته گذر کرده‌ایم و مروری بر اهداف بلند و دستاوردهای این شهید مسئولیت‌پذیر داشته‌ایم که کلیدواژه‌های «خلاق و نوآور و امیدآفرین» یادگار به یاد مانده از مجاهدت‌های علمی اوست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حدود ۳۲ سال پیش شاید شخصی فکرش را هم نمی‌کرد امید تازه‌ای که زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی دانشمندی جهادگر برای درمان ناباروری در کشور ایجاد کرد، خود بنیان انگیزه‌ها و امیدهای دیگر برای تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی، زیست‌فناوری و در نتیجه یافتن راه‌های روشن‌تر و هموارتر برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج باشد. افکار بلند شهید کاظمی آشتیانی به گونه‌ای در کشور پایه گسترانید که امروز نام «سعید کاظمی آشتیانی» با کلیدواژه سلول‌های بنیادین و درمان ناباروری گره خورده است.

سعید کاظمی آشتیانی، متولد تهران در نخستین روز از فروردین ۱۳۴۰ در طول عمر ۴۴ ساله خود به‌گونه‌ای با علمش به جهاد در راه خدا پرداخت که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازدید سال ۱۳۸۶ از پژوهشکده رویان مرحوم کاظمی آشتیانی را مجموعه‌ای کامل از کمالات توصیف کردند و فرمودند: «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی این‌قدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجم آذرماه ۱۴۰۱ در دیدار با جمع کثیری از بسیجیان کشور نیز از دستاوردهای رویان و تلاش‌های مرحوم کاظمی آشتیانی در این پژوهشگاه یاد کردند و عملکرد این جهادگر فقید را مصداق فرهنگ بسیجی دانستند. ایشان در پیامی که به مناسبت درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی صادر کرده بودند ضمن معرفی ایشان به‌عنوان «یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارک»، مجموعه رویان را مجمعی از جهادگران عرصه علوم زیستی معرفی کرده و پیدایش و رشد آن را مدیون همت، ایمان و پشتکار ایشان دانسته بودند.

امروز مؤثریم و فردا اثر

محمدحسین نصراصفهانی، استاد تمام پژوهشگاه رویان و مسئول پژوهشگاه بیوتکنولوژی رویان در اصفهان درباره سیره زندگی شهید کاظمی آشتیانی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دکتر سعید کاظمی آشتیانی شخصیتی علمی و فعال بود که در تمام طول عمر خود با شناخت چالش‌های جامعه درصدد رفع آنها برآمد و دستاوردهای بسیاری را برای کشورش رقم زد.

وی می‌افزاید: از دستاوردهای علمی این مرد بزرگ میدان عمل می‌توان به تأسیس مرکز پژوهشی رویان در سال ۱۳۷۰ به عنوان یکی از مراکز بزرگ درمان ناباروری (IVF) کشور و پایه‌گذاری پژوهشکده سلول‌های تولید مثل، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و حیوانات اشاره کرد.

مسئول پژوهشگاه بیوتکنولوژی رویان در اصفهان با مرور خاطرات گذشته شهید کاظمی آشتیانی خاطرنشان می‌کند: روزی یکی از دوستان شهید از او پرسید، فرق انسان باهوش و نخبه چیست؟ گفت: «باهوش پس از دیدن هدف آن را می‌زند، اما نخبه هدف ندیده را نشانه می‌رود»؛ وی در زمان خود یک نخبه بود، چراکه اهدافی را نشانه رفت که کمتر کسی توان دیدن آن را داشت.

نصراصفهانی در راستای تأسیس پژوهشگاه رویان اظهار می‌کند: زمانی که اولین نوزاد IVF دنیا در سال ۱۳۷۸ به دنیا آمد امید تازه‌ای در دل زوج‌های جوانی که در آرزوی فرزند می‌سوختند، شکوفا شد، اما در آن زمان این زوج‌های امیدوار باید رنج و مشقت فراوان سفر را به جان می‌خریدند و برای درمان به انگلیس و کشورهای تازه توسعه یافته می‌رفتند. پس از تولد اولین فرزند آی‌وی‌اف ایران، نفیسه، هزاران هزار زوج در صف درمان قرار گرفتند که مرکز یزد به تنهایی توانایی درمان آنها را نداشت و زوج‌های جوان برای درمان همچنان مجبور به تحمل رنج سفرهای خارجی بودند، این در حالی بود که از صد زوج سفر کرده امیدوار تنها امید ۱۰ زوج به صدای قلب فرزندانشان ختم شد و این یعنی طبق محاسبات تولد هر فرزند برای کشور حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه در بر داشت.

وی ادامه می‌دهد: شهید سعید کاظمی آشتیانی که همواره دغدغه کمک به کشورش را در سر داشت و نمی‌توانست انبوه ناراحتی زوج‌هایی که توان سفر به خارج را نداشتند تحمل کند، تصمیم گرفت با همین ۱۰۰ هزار دلار به جای هزینه در دیگر کشورها یک مرکز ناباروری در ایران تأسیس کند. در نهایت پس از سال‌ها تلاش به این هدف بزرگ دست‌یافت و مرکز ناباروری پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد. مرکزی که هم از خروج گسترده عرض از کشور جلوگیری کرد و هم موجب شد هزاران زوج در کشور خود بدون پرداخت هزینه‌های گزاف و دغدغه‌های فکری خروج از کشور صاحب فرزند شوند. لازم به ذکر است مرکز پژوهشی رویان در حال حاضر یکی از پر افتخارترین مراکز تحقیقاتی، درمانی کشور است.

استاد تمام پژوهشگاه رویان درباره آغاز آشنایی خود با شهید کاظمی آشتیانی اذعان می‌کند: من سال ۱۹۸۰ میلادی یعنی پنج سال پس از تولد اولین فرزند آی‌وی‌اف دنیا، وارد کشور انگلیس شدم. در سال ۱۹۸۵ با رشته بیولوژی تولید مثل آشنا شدم و پس از تحصیل در این رشته به عنوان اولین فارغ‌التحصیل دکترای رشته بیولوژی تولید مثل به کشورم بازگشتم. در آن زمان دکتر کاظمی آشتیانی در تأسیس مرکز ناباروری رویان از من دعوت به همکاری کرد و این اولین آشنایی من با این جهادگر بزرگ علم بود.

وی تاکید می‌کند: یکی از آرزوهای همه ما پژوهشگران علمی این است که به جای فروش نفت به دیگر کشورها، دانش بفروشیم و می‌توانم بگویم با تلاش‌های شهید کاظمی آشتیانی در زمینه ناباروری ما به این هدف رسیده‌ایم؛ چرا که امروزه زوج‌ها بساری از کشورهای منطقه برای درمان ناباروری وارد ایران می‌شوند.

نصراصفهانی در راستای اهمیت نشر نام شهید کاظمی آشتیانی عنوان می‌کند: نام ایشان با نام پژوهشگاه رویان در آمیخته است؛ جامعه اگر با پژوهشگاه رویان و دستاوردهای آن آشنا شود با به ارمغان آورنده آن یعنی دکتر کاظمی آشتیانی نیز آشنا خواهند شد. آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مردم و صدالبته صدا و سیما در معرفی شخصیت‌های بزرگ از جمله کاظمی آشتیانی به مردم نقش اساسی دارند که ایفای آن نیازمند زیرساخت مناسب است. این وظیفه ماست که فرزندان این آب و خاک را با قهرمانان زمان مانند دکتر سعید کاظمی آشتیانی آشنا کنیم.

به گزارش ایمنا، غروب چهاردهم دی‌ماه ۱۳۸۴ قلب شهید آشتیانی در ۴۴ سالگی از تپیدن ایستاد و این بزرگ‌مرد همکاران جهادگر خود را در رویان برای ادامه کار تنها گذاشت، اما رویکردی که وی برای انجام کارهای تحقیقاتی و علمی بنیان گذاشت، در قالب یک فرهنگ رویانی همچنان پابرجاست و مسیر را برای دانشمندان فعال در این مجموعه روشن کرده است.

این سخن یادگار زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی است: «امروز مؤثریم و فردا اثر؛ امروز تا می‌توانیم باید کارمان را درست انجام بدهیم تا مؤثر باشیم» سخنی که یک حرف نماند و در میدان عمل نقش و نگارها به جای گذاشت؛ نقش و نگاری از جنس تولد رویانا، اولین گوسفند شبیه‌سازی‌شده در خاورمیانه (۱۳۸۵)، ثبت ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارای تحقیقات سلول‌های بنیادی در انجمن بین‌المللی سلول‌های بنیادی ۱۳۸۲، کسب رتبه پنجم جهان در تحقیقات ناباروری مردان در سال ۲۰۲۲ میلادی توسط پژوهشگاه رویان، انتشار مجلات بین‌المللی در زمینه علوم سلولی و پزشکی تولیدمثل، برگزاری ۲۴ دوره همایش و جشنواره بین‌المللی در علوم تولیدمثل و سلول‌های بنیادی، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف غرب آسیا، بُن یاخته‌های رویان، تولد بیش از ۴۰ هزار نوزاد حاصل خدمات درمان ناباروری پژوهشگاه رویان و تولد اولین نوزاد حاصل از انجماد جنین در کشور گوشه‌ای کوچک از یادگارهای به جای مانده از این جهادگر فقید در پژوهشگاه رویان است که حکایت از ادامه مسیری بی پایان دارد که آغازگر آن زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بوده است.

امروز مؤثریم و فردا اثر

کد خبر 716918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.