آتش نشانی یزد کمبود ۱۹۱ نیروی عملیاتی دارد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: این سازمان در حال حاضر ۱۴۷ نیروی عملیاتی دارد و تا پایان سال با کمبود ۱۹۱ نیرو مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، سعید پاک‌سرشت اظهار کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در حال حاضر ۱۴۷ نفر نیروی عملیاتی دارد که طبق استانداردهای NFPA برای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش باید یک آتش نشان وجود داشته باشد که بر این اساس این سازمان با کسری نیرو مواجه است.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۱۴۰۰ جمعیت شهر یزد، حمیدیا، شاهدیه، بخش مرکزی و بخش اکرم‌آباد مجموعاً ۸۲۵ هزار و ۸۰۰ نفر است که طبق استاندارد این محدوده حدود ۳۳۰ نفر نیروی عملیاتی آتش‌نشانی نیاز دارد و بر این اساس تقریباً ۱۸۳ نفر کمبود نیرو داریم و با توجه به اینکه به طور تقریبی هشت نفر از نیروهای آتش‌نشانی یزد نیز امسال بازنشسته می‌شوند در مجموع با کمبود ۱۹۱ نیروی عملیاتی مواجه هستیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد افزود: در حال حاضر مجوز استخدام ۱۳ نفر نیروی آتش‌نشانی برای یزد گرفته شده است که آزمون تئوری را گذرانده‌اند و در حال انجام مرحله آزمون عملی هستند و احتمالاً استخدام آنها تا پایان سال طول بکشد.

پاک‌سرشت گفت: در حال پیگیری برای مجوز استخدام ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر نیروی آتش‌نشانی دیگر نیز هستیم که مجوز استخدام آنها باید توسط سازمان استخدامی کشور تأیید شود و چنانچه مجوز استخدام این تعداد صادر شود فراخوان داده می‌شود و اقدامات لازم برای پیگیری و جذب نیرو انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود پیگیری شهردار و همچنین استاندار یزد مبنی بر جذب نیروی آتش‌نشانی خارج از مجوزهای سازمان شهرداری‌ها، با نامه‌نگاری این سازمان با جهاد دانشگاهی و منع جذب از این طریق، تلاش‌های استان برای جذب و استخدام نیروی آتش‌نشانی یزد از این مسیر به جایی نرسید و منتظر اعلام نظر سازمان استخدامی کشور در زمینه جذب نیرو هستیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد عنوان کرد: ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی در یزد وجود دارد که با توجه به کمبود نیرو، ۱۳ ایستگاه فعال است و ایستگاه واقع در سه راه شحنه تعطیل شده است و با این وضعیتی که وجود دارد امکان تعطیلی دو تا سه ایستگاه دیگر نیز وجود دارد.

پاک‌سرشت گفت: بر اساس استاندارد NFPA، برای ایستگاه کوچک آتش‌نشانی هر شیفت کاری حداقل ۷ نفر نیرو، برای ایستگاه متوسط هر شیفت ۲۷ نفر و برای ایستگاه بزرگ ۳۸ نفر باید نیرو وجود داشته باشد، ولی متأسفانه در ایستگاه‌های کوچک یزد هر شیفت کاری دو نفر نیرو، ایستگاه‌های متوسط نهایت پنج نفر نیرو و ایستگاه مادر و تخصصی ما که ایستگاه پنجم است در هر شیفت کاری ۶ نفر نیرو فعال هستند.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات سازمان آتش‌نشانی یزد ادامه داد: در زمینه نردبان چهار دستگاه نردبان با ارتفاع‌های متفاوت داریم و مشکلی در این زمینه نیست، در بحث خودروهای اطفای حریق شهری نیز وضعیت نسبتاً خوبی داریم اما در زمینه خودروهای فوماتیک برای اطفای حریق صنایع و کارخانجات، تنها یک دستگاه فوماتیک فرسوده با عمر ۳۵ سال داریم که باید تدبیری در این زمینه اندیشید، از طرفی برای خرید یک دستگاه فوماتیک باید ۵۰ میلیارد هزینه کرد که در این زمینه با کمبود بودجه مواجه هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی آتش نشانی شهرداری یزد، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد عنوان کرد: در ماجرای حریق سردخانه طراوت با نامه‌نگاری و صحبت‌هایی که استاندار انجام داد مقرر شده بود تقریباً بودجه ۲۰۰ میلیاردی از شهرک‌های صنعتی یزد دریافت شود که تا به امروز محقق نشده است.

کد خبر 716903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.