جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

جشنواره خرس‌های رقصنده رومانی ریشه در یک سنت مولداوی چند صد ساله دارد و در آن شرکت‌کنندگان با پوشیدن پوست خرسی که نسل‌به‌نسل به آن‌ها رسیده است، به راهپیمایی و پای‌کوبی با ضرب طبل‌ می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کومانستی یک شهر کوچک صنعتی در شمال شرقی رومانی است که یک مقصد توریستی دور از ذهن به نظر برسد، اما این شهر هر سال میزبان تعداد زیادی بازدیدکننده از نقاط دوری مانند ژاپن است که آن را برای گذراندن بخشی از فصل تعطیلات زمستانی انتخاب می‌کنند.

جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

بازدیدکنندگان برای تماشای رویدادی سالانه به این شهر سفر می‌کنند که یک سنت هزار ساله در منطقه مولداوی محسوب می‌شود و در طول آن مردمی در تمام سنین، در حالی که پوست خرس به تن دارند، به‌صورت سازمان‌دهی‌شده در دسته‌های منظم در سطح شهر به راهپیمایی می‌پردازند و با صدای کرکننده طبل‌ها در میان ردیف‌هایی از آرواره‌ها و پنجه‌های درهم و برهم پای‌کوبی می‌کنند.

جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

جشنواره خرس‌های رقصنده

جشنواره خرس‌های رقصنده از روزهای قبل از کریسمس در کومانستی آغاز می‌شود و در روزهای آغاز سال نوی میلادی به پایان می‌رسد. در طول رژه انسان‌های خرس‌نما به شوخی خرناس می‌کنند و به‌سمت تماشاگران هجوم می‌برند. راهپیمایان در گروه‌های دسته‌بندی‌شده به رژه می‌پردازند و حتی ممکن است بعضی از آن‌ها از سنین خردسالی به هر یک از دسته‌ها پیوسته باشند. اعضای این گروه‌ها بسیار به دسته خود پای‌بند هستند و حتی در صورت مهاجرت در این زمان از سال به کومانستی باز می‌گردند تا در کنار هم‌گروهی‌های خود به رژه بپردازند.

جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

این نمایش در گذشته بسیار ساده‌تر و شخصی‌تر بود و انسان‌های خرس‌نما تنها در نزدیکی کریسمس برای میهمانی به خانه‌های یکدیگر می‌رفتند، اما امروز به‌صورت گسترده‌تر و عمومی‌تر برگزار می‌شود.

پوست خرسی که شرکت‌کنندگان به تن دارند تا ۵۰ کیلوگرم وزن دارد و از نسلی‌به‌نسل دیگر منتقل شده است. وارثان به دقت از این پوست‌ها محافظت می‌کنند تا خزها در شرایط خوبی نگهداری شود و برای پوشیدن در سال آینده مناسب باشد.

جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

تاریخچه جشنواره خرس‌های رقصنده

مردم محلی کومانستی این رسم را مربوط به قبل از مسیحیت می‌دانند. در آن زمان اعتقاد بر این بود که حیوانات وحشی از مردم در برابر بدبختی و خطر محافظت می‌کنند. بنابراین خرس‌های رقصنده به خانه‌های مردم رفتند و برای خوش‌شانسی و آغاز سال نوی شاد در خانه‌های مردم را می‌کوبیدند.

جشنواره تماشایی خرس‌های رقصنده رومانی + عکس

کد خبر 716818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.