اصرار داریم که مدیریت بازار را به اصناف بسپاریم

سخنگوی دولت گفت: دولت سیزدهم قدر اصناف را می‌داند و اصرار دارد مدیریت بازار را به اصناف بسپاریم زیرا آوردن مردم به صحنه حکمرانی و اقتصاد کشور از طریق تشکل‌هایی مانند اتاق اصناف ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری‌جهرمی صبح امروز _سه‌شنبه دوازدهم دی_ با حضور در جمع اعضای اتاق اصناف ایران، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های نمایندگان اصناف و رؤسای اتحادیه‌های استانی را شنید و به رویکردهای دولت در تعامل با اصناف را تبیین کرد.

وی در این نشست گفت: در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، یاد و خاطره ایشان را گرامی می‌داریم که اگر امروز همه ما ازجمله واحدهای صنفی می‌توانیم با امنیت به فعالیت در کشور بپردازیم، مرهون مجاهدت‌های ایشان و یاران‌شان است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اتاق اصناف یکی از بزرگ‌ترین و باتجربه‌ترین تشکل‌های کشور است و نقش ویژه‌ای در مدیریت بازار و رفع نیازهای مردم دارد. هماهنگی و یک‌صدایی شما عزیزان در اتاق اصناف در ضمن اختلاف‌نظرهای کارشناسی، واقعاً می‌تواند به عنوان یک تشکیلات موفق ارزیابی شود و نمونه‌ای برای شناخت جامعه ایران است.

بهادری‌جهرمی افزود: برای من توفیقی است که در این نشست نخبگانی در کنار شما عزیزان که سرداران جنگ اقتصادی هستید، حضور پیدا کنم و در حقیقت از نکات مطرح شده استفاده کردم و به‌طور خاص پیگیر دغدغه‌های شما بزرگواران خواهم بود.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم قدر اصناف را می‌داند و اصرار دارد مدیریت بازار را به اصناف بسپاریم زیرا آوردن مردم به صحنه حکمرانی و اقتصاد کشور از طریق تشکل‌هایی مانند اتاق اصناف ممکن است. دولت ورود مستقیم خود به مدیریت بازار را خلاف سیاست‌های خود می‌داند و معتقد است اصناف و بازاریان خود بهتر می‌توانند بازار را مدیریت کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: یکی از تأکیدات رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران در روز گذشته، سپردن مدیریت بازار به اصناف و در نظر گرفتن سرمایه و تسهیلات برای حمایت از کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک بوده است. فرهنگ ایران و ایرانی با اصناف و کاسبی‌های خرد، عجین شده است و ما تقویت این فرهنگ و سازوکار را تقویت اقتصاد کشور می‌دانیم.

در ابتدای این نشست مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران مهم‌ترین دغدغه‌های اصناف کشور را بیان کرد که ازجمله مهم‌ترین این موارد مطالبه پررنگ‌تر شدن نقش اصناف در تصمیم‌گیری‌های کلان در خصوص کسب‌وکارها، گلایه از تأسیس اتاق‌های موازی اصناف در حوزه کشاورزی، رقابت‌ناپذیری اصناف با فروشگاه‌های بزرگ و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در این زمینه بوده است.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال است که عضو هیئت مدیره اتاق اصناف هستم و حدود ۹ وزیر صمت در این مدت بر سر کار بوده‌اند. صادقانه عرض می‌کنم که بهترین ترکیب در این حوزه را ما اکنون در دولت سیزدهم داریم.

صفایی اظهار کرد: همچنین خواهش می‌کنم که دستور وزیر کشور برای استفاده از رؤسای اتاق اصناف استان به‌عنوان مشاورین حوزه اصناف در استان‌ها که مسبب تصمیمات درست در استان می‌شود، در هیئت دولت حمایت و تأکید مجدد به استانداران و فرمانداران شود.

در این جلسه که دبیران کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی دفتر هیئت دولت و برخی مسئولان وزارت صمت نیز حضور داشتند، ۲۱ نفر از رؤسای اتاق‌های اصناف استانی، در حضور سخنگوی دولت به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات و دغدغه‌های صنفی خود پرداختند.

ازجمله مهم‌ترین مطالب بیان‌شده توسط نمایندگان اصناف می‌توان به لزوم رفع انحصار واردات بعضی قطعات و تجهیزات از شرکت‌های بزرگ، ضرورت معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای کوچک، سپردن کنترل بازار به کسب‌وکارها، افزایش تسهیلات اصناف، جلوگیری از تصدی‌گری دولت در اصناف و برون‌سپاری به بخش تعاونی و خصوصی، ضرورت تسهیل در صدور مجوز برخی کسب‌وکارها مانند هتل‌داران، نظارت بیشتر بر نرم‌افزارهای خرید و فروش آنلاین اجناس و املاک، به ضرورت حمایت دولت برای به‌روز کردن واحدهای صنفی اشاره کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 716807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.