پرداخت ۲۳۵ هزار وام ازدواج و فرزندآوری مازاد بر سهمیه / تصویب وام ازدواج ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیونی

در راستای اجرایی شدن هرچه بهتر قانون جوانی جمعیت، افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری از مهم‌ترین عواملی به شمار می‌رود که باید مد نظر قرار گیرد؛ از همین رو مسئولان مربوطه از پرداخت‌های مازاد بر سهمیه این وام‌ها و افزایش مبالغ وام ازدواج خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مطابق با قانون بودجه، مبلغ وام ازدواج که به پرداخت آن در ماده ۶۸ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر افراد ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است، همچنین بر اساس قانون بودجه امسال مبلغ وام فرزندآوری که پرداخت آن در ماده ۱۰ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) تسهیلات قرض‌ الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت شود.

وام مذکور برای فرزندانی است که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند و متقاضیان حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند می‌توانند درخواست دریافت وام فرزندآوری را ثبت کنند.

پرداخت ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۱۰ هزار تسهیلات فرزند مازاد بر سهمیه‌

وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به منظور کاهش صف متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۱۰ هزار تسهیلات فرزند، مازاد بر سهمیه‌های ابلاغی در سال جاری به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

تا پایان روز یازدهم دی‌ماه، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.»

تصویب وام ازدواج ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیون در کمیسیون اجتماعی

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی تبصره‌های لایحه برنامه بودجه ۱۴۰۳ که به کمیسیون اجتماعی ارائه شده است، اظهار کرد: در نشست روز یکشنبه، دهم دی‌ماه کمیسیون، بحث‌های مختلفی طرح و پیشنهادهای دستگاه‌های مربوطه اخذ شد که ما در پیشنهادهای خود به کمیسیون تلفیق برنامه بودجه مجلس لحاظ خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهمی که در نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس طرح و بررسی شد، افزایش وام ازدواج جوانان بود که یکی از وظایف ما در کمیسیون اجتماعی است؛ در همین راستا، اعضای کمیسیون با پیشنهاد پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای زوج و زوجه (در مجموع ۶۰۰ میلیون) و ۳۵۰ میلیون وام ازدواج برای زوج تا ۲۵ سال و زوجه تا ۲۳ سال (در مجموع ۷۵۰ میلیون تومان) موافقت کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به تورم اخیر کشور و منابعی که دولت تعریف کرده است، توانستیم افزایشی در وام ازدواج نسبت به سال قبل تصویب کنیم که جوانان بتوانند حداقل‌ها را در آغاز زندگی مشترک تأمین کنند.

کد خبر 716758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.