زنان مسلمان با محوریت رسانه تمدن‌ساز می‌شوند

نقش اصلی زن مسلمان در تربیت دینی با محوریت رسانه تمدن‌ساز می‌شود؛ از آنجا که مأموریت رسانه در سطح کلان و سیستمی، شبکه‌سازی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است، حضرت فاطمه (س) در ساحت خرد و مدیریت فرد، مأموریت رسانه را از طریق نگاره‌سازی، ذائقه‌سازی و رفتارسازی رقم می‌زنند.

خبرگزاری ایمنا؛ فرزانه دهقانی، دکترای ارتباطات و رسانه در یادداشتی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) نوشت:

«با نگاهی به توجه و تکریم به مقام و منزلت زنان، شاید بن مایه مشترک در مناسبت‌های فرخنده پیش رو باشد!

بانوان جایگاه والایی دارند و سرچشمه و بستر معراج مردانند زنان چنان رفعت و مقام می‌یابند که زینت بخش آسمان و زمین می‌شوند، آنان اسوه‌های بالقوه‌اند که الگوپذیری از آنان منتهی تمنای همه مردان است!

بانوان به مقامی می‌رسند که حکم خداوند در شأن و حقشان جاری و ساری می‌شود و همه مردم ملتزم به احسان و نیکویی به آنان (مادران) شده‌اند و چه مرتبتی بالاتر برای مادران می‌توان وصف کرد، از آنچه که اشرف مخلوقات عالم حضرت محمد (ص) درباره آنان توصیف فرمودند؛ که بهشت با همه عظمت و جلالش، قدمگاه مادران است، در میان زنان و مادران، بانویی، چنان مقام یافته است که خاتم پیامبران بوی بهشت را از او استشمام می‌کرد و برای بوسیدن دست او پیش‌قدم می‌شد!

پس چه خجسته روزی است، بزرگداشت فاطمه (س) و چه مبارک تکریمی است؛ سپاس از مادران و چه شایسته است، احترام به بانوان!

شاید سرآمد بانوان جهان به چنین ظرفیت نهفته در مقام زنان نظر داشت هنگامی که خواست خود را معرفی کند، فرموده است:

«ای مردم بدانید که من فاطمه هستم! و پدرم محمد (ص) است؛ گویا فاطمه با چنین بیانی می‌خواهد راز نهفته در مقام و منزلت زنان را هویدا سازد و مرتبت زنان را به همه گوشزد کند!» از این رو قبل از آنکه بگوید، پدرم محمد (ص) است و یا من فرزند محمد (ص) هستم می‌گوید: «ای مردم بدانید که من فاطمه هستم.» آری به یقین فاطمه، فاطمه است! سپس راز و رمز عزتمندی، ماندگاری و مانایی خود، بلکه همه زنان و مردان را با دو ویژگی زیر بیان فرمودند که من سخن به درستی می‌گویم و به نادرست کلام نکنم و به کار درست اشتغال دارم و مرا نسزد که خطا کار یا بیدادگر باشم!

آری تاریخ به صدق گفتار و کردار او به خوبی گواهی داده است، که او هرگز گفتار نیک و کردار نیکو را با هیچ متاعی در دنیا معاوضه نکرده است؛ به عبارت دیگر او با همه منزلت اجتماعی‌اش هیچگاه به حقوق کسی تعدی نکرده و ستمی روا نداشته است؛ فاطمه (س) با این عمل راز جاودانگی و رمز دستیابی به حیات طیبه را نه‌تنها به زنان یا در زمانه خودش بیان کردند، بلکه به همه مردم عالم در همه امصار و اعصار اعلام کردند که گفتار نیک و کردار نکو، راز و رمز زندگی جاودانه است!

در اینجاست که نقش اصلی زن مسلمان در تربیت دینی با محوریت رسانه تمدن‌ساز می‌شود؛ از آنجایی که مأموریت رسانه در سطح کلان و سیستمی، شبکه‌سازی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است، حضرت فاطمه (س) در ساحت خرد و مدیریت فرد، مأموریت رسانه را از طریق نگاره‌سازی، ذائقه‌سازی و رفتارسازی رقم می‌زنند.

حضرت فاطمه (س) در سیمای رسانه و در نگاه دینی، بازوی عدالت و ابزار تربیت عمل می‌کنند و این است که هویت دینی غنی و منسجمی را در سطح فرد و جامعه خواهند گذاشت؛ گونه اساسی در جهان امروز نسبت به حضور و در حال حاضر با معرفی ابرشخصیت‌ها برای اثرگذاری زنان در فضای رسانه‌ای، شکستن و اسطورهای زنان در تاریخ می‌توان مارپیچ سکوت را با مدیریت ذائقه اجتماعی با خلق این انگاره‌های صحیح و در ادامه نیز ریل‌گذاری برای کنشگری فعال و منتشر شدن استعدادهای واقعی زنان در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی ایجاد نمود و بار دیگر زنانی به عظمت فاطمه و ساخت یک رسانه‌ی تاریخی دیگر ساخت.

رسانه دینی و تمدن ساز در نسبت با زنان جامعه را می‌توان با عنصر خودآگاهی فردی و راهبری محیطی گره زد و از تقلید کورکورانه و مدزدگی و ابزاری زیستن تحذیر کرد.

بر خود واجب می‌دانیم که ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) همچنین روز مادر و روز زن را به همه سروران گرامی به‌خصوص مادران و بانوان عزیز ایران زمین تبریک و شادباش می‌گویم و در چنین ایام فرخنده و در آغاز سال نو میلادی از خداوند منان و رحیم می‌خواهیم که عزت، سربلندی و اعتلای زنان و مردان جهان را در سایه عمل به دو سفارش گران‌بها و اساسی حضرت فاطمه زهرا (س) محقق و مستمر فرماید.»

کد خبر 716682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.