خشکسالی و سیل عمده‌ترین بحران‌های طبیعی در استان یزد است

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد خشکسالی را مهمترین بحران استان یزد دانست و گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ زلزله در استان یزد ثبت می‌شود که عمده این زلزله‌ها مربوط به شهرستانهای بافق و بهاباد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه استان یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیرکل و کارشناسان مدیریت بحران استان یزد به مناسبت هفته مقابله با بلایای طبیعی با بیان اینکه خداوند متعال نعمات را عادلانه تقسیم کرده است، اظهار کرد: خداوند آب را به درستی مدیریت کرده و زمان بارش، ذخیره سازی در قالب برف در قله کوه‌ها، ذخیره سازی در چشمه‌ها، همه و همه از مواردی است که حکمت خدا در آن به خوبی نمایان است.

وی عنوان کرد: غفلت انسان این نظم را بر هم زده است و یکی از مهمترین بلاهایی که بر سر طبیعت آورده‌ایم، روان سازی فاضلاب در دل طبیعت است.

امام جمعه یزد با بیان اینکه هیچ چیز در این دنیا خلق نشده مگر اینکه حکمتی داشته است، افزود: برخی موجودات زیرزمینی و ریز مثل کرم‌های خاکی، خود ترمیم کننده زمین هستند که انسان‌ها چرخه ترمیم کنندگی آنها را از بین برده است.

ناصری با اشاره به اینکه خشکسالی مهمترین معضل استان یزد است، عنوان کرد: با توجه به کمبود آب لازم است برای جلوگیری از مشکلات در تابستان اقدامات پیشگیرانه انجام شود و آب منطقه‌ای باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه سیل و خشکسالی دو مقوله‌ای متضادی هستند که هر دو به یزد آسیب می‌زنند، تصریح کرد: باید برای هدایت سیلاب و بهره‌گیری خوب از بارش‌ها برنامه‌ریزی شود.

امام جمعه یزد یکی از مهمترین اقداماتی که باید در مواجهه با بحران‌ها انجام شود را پیشگیری دانست و افزود: اگر برنامه‌ریزی درستی قبل از وقوع بحران نداشته باشیم، آسیب‌ها جدی تر خواهد شد. وی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در مدیریت بحران را ضروری دانست و گفت: برای پیشگیری از حوادث و هر آنچه که ممکن است در استان اتفاق بیفتد، باید برنامه داشته باشید.

محمدعلی ملک زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه دستگاه‌ها مسئولیت‌هایی در حوزه مدیریت بحران دارند، گفت: کشور ایران و استان یزد به خاطر موقعیت جغرافیایی با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: از ۳۶ بحرانی که در کشور وجود دارد، ۱۷ مورد استان را تهدید می‌کند که خشکسالی مهمترین بحران استان یزد است.

مدیرکل بحران استان، سیل، زلزله، گرد و غبار، سرمازدگی، فرونشست و … را در رتبه‌های بعدی برشمرد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۶۰۰ زلزله در استان یزد ثبت می‌شود که عمده این زلزله‌ها مربوط به شهرستان‌های بافق و بهاباد است.

کد خبر 716584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.