رونمایی از سامانه جمع‌آوری پسماند خشک «بهروب» شهرداری تبریز

سامانه جمع‌آوری پسماند خشک و خشکاله بهروب امروز با حضور شهردار تبریز به منظور آغاز فصل جدیدی از اقدامات زیست‌محیطی مدیریت شهری توسط سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری تبریز، یعقوب هوشیار ظهر امروز _دوشنبه یازدهم دی_ در آئین رونمایی از سامانه جمع‌آوری پسماند خشک اظهار کرد: موفقیت طرح‌های زیست محیطی در حوزه جمع‌آوری پسماند رابطه مستقیمی با مشارکت و همراهی شهروندان دارد. با آماده‌سازی بستر تفکیک از مبدا پسماند، مقدمات نرم‌افزاری و طراحی اپلیکیشن در این خصوص فراهم شد.

وی با اشاره کارکردهای درآمدزایی در کنار همکاری با امور خیریه افزود: رسانه‌های محلی، مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها نقش حائز اهمیتی در ترویج و فرهنگ‌سازی تحویل پسماند خشک و رواج یافتن استفاده از سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب دارند.

شهردار تبریز با اشاره به تولید پسماند در مجموعه‌های خدماتی و آموزشی، یکی از اهداف شروع به کار این سامانه را کاهش پسماند در کنار توجه به درآمدزایی و اقتصاد خانواده دانست و خاطرنشان کرد: بعضی خدمات ارائه شده در سامانه بهروب توسط پیمانکار مجموعه و بعضی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارائه می‌شود.

هوشیار با بیان اینکه شهر تبریز از حیث پاکیزگی در میان دیگر شهرهای کشور زبانزد است، ادامه داد: شهرداری سال جاری اهتمام ویژه‌ای در اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی دارد و در همین راستا، پنجم بهمن سال جاری لندفیل شماره ۲ تبریز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی نقش فرهنگ‌سازی و توسعه آموزش‌های همگانی در کاهش تولید حجم پسماند را بی‌بدیل دانست و تاکید کرد: تولید کمپوست از پسماندهای شهری و تبدیل آن به نهاده‌های دامی از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه پسماند بوده و در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهری قرار می‌گیرد.

شهردار تبریز تصریح کرد: در حال حاضر ۴۷۰ کاربر عضو سامانه بهروب هستند و با مشارکت رسانه‌های جمعی در معرفی سامانه و همراهی شهروندان فرهنگ دوست تبریز، امیدواریم در ماه‌های اخیر تعداد کاربران سامانه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

هوشیار ادامه داد: با گسترش استفاده از سامانه بهروب، بعضی باکس‌های زباله در معابر ۱۸ متری که بلااستفاده باشند، جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح تفصیلی، طرح تفکیک از مبدا باید از سال ۹۲ به اجرا در می‌آمد، تاکید کرد: در گذشته کل پسماند تبریز در اختیار یک شرکت بود که هیچ اقدامی در حوزه تفکیک از مبدا صورت نگرفت. از شهریور سال جاری با رأی کمیسیون ماده ۳۸ سایت مجموعه را تحویل گرفتیم و با همکاری سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری اقدامات خوبی پایه‌گذاری شد.

حبیبه هراتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به اینکه ۱۴ شرکت در کشور مجوز فعالیت در حوزه تفکیک پسماند را دارند، اضافه کرد: پس از کارشناسی، توافقات همکاری با شرکت بهروب مشهد نهایی شد.

وی با اشاره به سازوکار سامانه بهروب اظهار کرد: شهروندان می‌توانند به‌ازای تحویل پسماند خشک، کیف پول خود را شارژ کرده و یا این مبلغ را به حساب مؤسسات خیریه واریز کنند و یا به عنوان سومین راهکار، عوارض پسماند خود را صفر کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به اینکه روز و ساعت درخواست شهروندان برای تحویل پسماند می‌تواند در این نرم‌افزار مشخص شود و همکاران برای جمع‌آوری در محل حاضر می‌شوند، افزود: در مورد تحویل خشکاله به دانشکده کشاورزی به ازای هر کیلو هزار تومان، مذاکراتی انجام گرفته است تا خشکاله‌ها تبدیل به نهاده‌های دامی شود.

هراتی با بیان اینکه در فاز دوم نیز طرح جمع‌آوری پسماند تر به سامانه اضافه می‌شود، گفت: در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک با مدارس تبریز نیز قراردادی منعقد شده است تا برای تشویق دانش‌آموزان در راستای تعمیق فرهنگ شهروندی، پسماندها ۳۰ درصد بالاتر از مبلغ مصوب خریداری شود.

کد خبر 716522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.