آبی‌ترین آسمان سهم یاسوج و رشت شد/ سمنان رکورددار آلودگی هوا در کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز سمنان رکورددار آلودگی هوا در کشور بوده و تنها وضعیت چهار کلان‌شهر پاک ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه دهم دی_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز شهر سمنان با شاخص ۱۵۹ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهر اهواز با شاخص ۱۶۵ در موقعیت ناسالم برای عموم بود.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۱۳۲، اصفهان با شاخص ۱۳۵، ایلام با شاخص ۱۱۴، تهران با شاخص ۱۲۲، اهواز با شاخص ۱۲۹، زاهدان با شاخص ۱۱۲، قم با شاخص ۱۲۱، کرمان با شاخص ۱۰۳، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوا روز گذشته دهم دی در ایستگاه‌های اصفهان، تهران، مشهد، بجنورد، زنجان، سمنان، قزوین، اراک و همدان در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار داشت.

لازم است بدانیم، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۷۰، کرج با شاخص ۸۸، بوشهر با شاخص ۶۹، مشهد با شاخص ۸۹، بجنورد با شاخص ۸۲، زنجان با شاخص ۵۵، شیراز با شاخص ۷۵، کرمانشاه با شاخص ۹۳، خرم‌آباد با شاخص ۵۷، اراک با شاخص ۹۲، همدان با شاخص ۵۴، یزد با شاخص ۸۸، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، کیفیت هوا روز گذشته دهم دی در شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، زاهدان، شیراز، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه و خرم‌آباد در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای بیرجند با شاخص ۴۷، سنندج با شاخص ۵۰، یاسوج با شاخص ۳۶، رشت با شاخص ۴۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بیرجند، یاسوج، رشت و یزد در شرایط پاک (سبز) قرار داشتند.

شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، شهرکرد، قزوین، گرگان، ساری، بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای اردبیل، شهرکرد، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده درج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها همچون روز نهم دی در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، هشت کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، چهار کلان‌شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، تعداد ۹ کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، چهار کلان‌شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 716445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.