بیش از ۳۳ هزار نفر سال جاری در همدان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: ۳۳ هزار و ۷۶۸ واحد خون از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ۱۴۰۲ در این استان اهدا شده که دو هزار واحد بیش از آمار مشابه سال قبل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افشین محمدی اظهار کرد: میزان اهدای خون در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۱ هزار و ۷۴۳ واحد بود، افزایش پیدا کرده است و ۱۷ هزار و ۴۳۴ واحد خون توسط اهداکنندگان مستمر، ۵۹۰۴ واحد توسط بار اولی‌ها و باقی‌مانده آن توسط افراد باسابقه اهدا شده است.

وی افزود: ۳.۴ درصد از اهداکنندگان خون در استان همدان را بانوان تشکیل می‌دهند که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ۱۴۰۲، ۱۱۵۰ واحد خون اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه ۶۰۲ واحد پلاکت آفرزیس نیز در این مدت زمان اهدا شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۲۸۲ واحد خون از همدان به استان‌های تهران، بندرعباس و زاهدان همچنین به صورت محدود گروه‌های خونی خاص به سنندج ارسال شده است.

محمدی اضافه کرد: هر چند هم‌اینک مشکلی در تأمین خون مورد نیاز بیماران وجود ندارد، اما با توجه به اینکه هیچ‌گاه بیمارستان‌ها تعطیل نمی‌شود باید فرایند اهدای خون نیز تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: فراخوان تلفنی و پیامکی برای حضور اهداکنندگان در مرکز انتقال خون به صورت مستمر انجام می‌شود تا کمبودی در ذخایر خونی مورد نیاز بیمارستان‌ها احساس نشود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به علت سهم اندک بانوان در اهدای خون گفت: باورهای نادرست در زمینه تأثیر اهدای خون در کم‌خونی بانوان و ترس از اهدای خون از مهم‌ترین علل پایین بودن میزان استقبال بانوان است.

محمدی افزود: سال‌های اخیر تلاش بر افزایش سهم بانوان در اهدای خون با برگزاری برنامه‌های متنوع بوده است؛ بانوان بدانند پیش از هرگونه خون‌گیری وضعیت هموگلوبین و غلظت خون افراد سنجش می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان اضافه کرد: تیم‌های سیار این اداره کل روزهای بیست‌وپنجم هر ماه در اسدآباد، پنجم و بیستم هر ماه در تویسرکان و روزهای دهم، پانزدهم و سی‌ام هر ماه در نهاوند حضور پیدا می‌کنند.

کد خبر 716440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.